Tutorial

Ändra betalmetod: Autogiro

  • 28 maj 2020
  • 5 svar
  • 17891 visningar
Ändra betalmetod: Autogiro
Användarnivå 7

För att välja Autogiro som betalmetod måste du först välja Faktura som betalmetod, och har fått din första faktura. Du kan se hur du ändrar betalmetoden till faktura i Mitt Vimla i vår guide, här.

 

För att kunna aktivera Autogiro, behöver du: 

  • ​​​​Ha fått din första faktura från Billogram. 
     
  • Ha mobilt bank-ID för att kunna aktivera autogiro.
     
  • Aktiverar du autogiro dras endast kommande fakturor. Aktuella eller redan förfallna fakturor dras inte via autogirot utan måste betalas manuellt.

 

 Så här gör du steg för steg: 

  1. Öppna fakturan via appen, Mitt Vimla eller mailet som fakturan kom med.
     
  2. Klicka på Översikt i det övre vänster-hörnet.
     
  3. Klicka på Anmäl autogiro.

     

  4. Välj sedan din bank i listan och skriv in ditt personnummer för att legitimera dig med Mobilt BankID
     

     

  5. Öppna sedan Mobilt BankID på din telefon och följ instruktionerna
     

     

  6. När du sedan har legitimerat dig så kommer sidan att uppdateras och visa dina tillgängliga konton. 

     

  7. Välj det konto du vill att pengarna ska dras ifrån. 
     

     

  8. Välj sedan om du vill att mottagna obetalda fakturor ska läggas in för betalning
     

     

  9. När du trycker på Godkänd så kommer du se en bekräftelse direkt på sidan att allt är klart! 🥳
     

     

  10. Klart! 

❗️ Betalningar med faktura/autogiro hanteras av vår betalpartner Billogram, vilket innebär att det är Billogram som kommer synas på dina kontoutdrag. 


5 svar

Hej,

Så där såg det inte ut när jag försökte göra detta. Efter val av bankkonto kommer jag direkt till där jag ska trycka för att bekräfta, alltså näst sista bilden i guiden ovan.

Jag vill själv kunna ställa in vilket datum pengarna ska dras, men det går inte ändra från “Betala på förfallodatum”. Går bara att ändra från vilket konto pengarna ska dras ifrån.

/ Christoffer

Hej,
när jag vill välja konto för autogiro jag kan se bara sparkonto men inte betalkonto.
Vad kan jag göra om det?

MVH
Niklas
 

Hej!

 

Jag har valt autogiro och min bank har godkänt detta, men jag fick ändå en påminnelse att jag inte hade betalat min faktura. Varför fungerar inte autogiro för mig?

Mvh Joakim

Hej. 

Hur långt innan kommer fakturan innan den ska vara betalt. Har inte fått mon flesta faktura abonnemang from. 14/1-2021. 

Blir lite orolig vet att där är en faktura men inte hur/när den ska betalas. 

 

Britt Inger

I 3 månader har min sons konto blivit avstängt pga att ni inte fixar tekniken. Förra månaden lovade ni att det var fixat och sa att det var ett tekniskt fel hos er igen!

Väldigt märkligt då ni även drar för min dotter och det aldrig har varit något problem.

Nu hände det igen fast ni lovade att det inte skulle hända! 
När det kommer till ens barn är det super viktigt att det fungerar! Om någonting händer ska de ALLTID kunna nå en. Detta är sista gången jag låter detta passera. Sen  byter jag operatör på båda barnen!

//Sofie Ahlquist

 

Svara