Tutorial

Hur aktiverar jag utlands- och betalsamtal?

  • 28 maj 2020
  • 0 svar
  • 6939 visningar
Hur aktiverar jag utlands- och betalsamtal?
Användarnivå 7

I samband med att du beställer ett Vimla-abonnemang gör vi en kreditupplysning på dig hos Creditsafe. Blir den godkänd aktiveras utlands- och betalsamtal automatiskt på ditt abonnemang.

 

⚠️ Om du inte skulle gå igenom kontrollen kommer beställningen fortfarande genomföras, men utlands-och betalsamtal kommer vara inaktiverat på abonnemanget. 

 

Aktivera utlands-/betalsamtal i Mitt Vimla eller i Vimla-appen

För att aktivera/inaktivera utlands-och betalsamtal på egen hand går du in på Inställningar Mitt Vimla eller i Appen. Även här gör vi en kreditupplysning och samma som ovan gäller. 

Du kommer då se en på/av knapp under Utlands-/betalsamtal. När knappen är grå är utland-och betalsamtal inaktiverat och grön när den är aktiverat.  

Klicka på den grå knappen för att aktivera tjänsten. 

 

 

Om du nyligen beställt ditt abonnemang är det sannolikt att vi gjorde en kreditupplysning på dig vid beställning och då har vi redan aktiverat utlands-/betalsamtal på ditt abonnemang. 

Varje kreditupplysning gäller i 1 år från det datum då den utfördes. Om du avaktiverar utlands-betalsamtal och återaktiverar det efter 1 år kommer vi gör en ny kreditupplysning på dig.

 

❓ Hur vet jag om min kreditupplysning godkändes eller inte?

När du aktiverar utlands-/betalsamtal gör vi en kreditupplysning på dig, om vi inte redan har en befintlig kreditupplysning i systemet. Om den godkänd kommer knappen för  utlands-/betalsamtal lysa grön och då är tjänsten aktiverad. Om din kreditupplysning nekas av någon anledning kommer du får följande meddelande: 

 

 

Vi kan inte aktivera utlands-/betalsamtal på ditt abonnemang utan en godkänd kreditupplysning men om du misstänker att beslutet är fel kan du chatta med oss så kan vi hjälpa dig vidare. 

 

Aktivera utlands-/betalsamtal under din resa

Om du är utomlands när du aktiverar utlands-och betalsamtal ska du göra det på samma sätt som ovan. 

Det kan dock ta upp till 48 timmar innan de nya inställningarna kommer till din telefon, men det finns ett trick som gör att du får service snabbare.

Det enda du behöver göra är att välja operatör manuellt under Inställningar i din mobil.

Du kan välja vilken operatör du vill i listan och funkar det inte med den första väljer du den nästa i listan tills du hittar en som fungerar.

 

  • På iPhone gör du så här:
    Inställningar > Mobilnät > Val av nätverk > Slå av "automatiskt" > Välj operatör i listan.
     
  • På Android gör du så här:
    Gå till Program > Inställningar > Fler nät > Mobila nätverk > Nätverksoperatörer > Sök efter nätverk > Välj operatör i listan.

 

Tillsvidare kommer du kunna använda ditt Vimla-abonnemang med fri roaming inom EU oavsett vilken abonnemangsnivå du har så länge du har Utland-och betalsamtal aktiverat. I framtiden kommer du behöva ha en högre abonnemangsnivå än den lägsta (med ordinarie pris 100 kr/mån) för att kunna roama, men vi hör av oss senast 30 dagar innan du behöver uppgradera.

 


Svar

Var först med att svara!

Svara