Vimla fungerar dåligt överlag i Europa

  • 12 October 2019
  • 13 svar
  • 343 visningar


Har varit på roadtrip i Europa och tidigare en resa till Grekland , måste säga jag överlag är missnöjd med hur vimla fungerar utomlands, nyfiken på om andra upplever likadant, tycker problemen kom efter jag bytte sim till vimla 2.0 , inann dess har jag inte upplevt problem, här är en lista på besökta länder och funktion. Min andra telefon som kör hallon har fungerat prickfritt utom i Italien där det fungerar dåligt.

Danmark , funkar
Tyskland , funkar bara om man låser på Deutsche Telecom / Telecom.de annars droppar den ur av och till, dvs tappar täckning intermittent, tycks föredra vodaphone .
Italien , funkar, här har hallon som sagt problem istället
Österrike, funkar om man låser på 3 AT , A1 (som verkar föredras) säger mottagning men ingen data funkar för de mesta, inga intermittent drops dock
Tjeckien, O2 funkar bra, vodaphone säger mottagning men oftast ingen data (säger h+ / 4G), o2 verkar föredras av telefonen
Grekland (i juni), måste låsas mot wind , annars intermittent drop samt väldigt långsam surf på vodafone, som verkar föredras,

Min telefon är en OnePlus 7 pro , kör hallon i Samsung s7 men har testat några gånger, om en inte i alla länder att både byta mellan telefonerna samt kört hallon som sekundärt i min op7 , detta gör ingen skillnad. Med funkar menar jag inga drops eller att data inte funkar trots mottagning samt telefonen på automatiskt nätverk i nätverksinställningar ,

En vanlig förekommande operatör som strular är vodaphone,

Är det fler än jag som upplever problem?


13 svar

Användarnivå 6
Emblem +5

@mava jag har Vimla 1.0 men har haft lite strul. I Storbritannien så finns det 3-4 operatörer men den enda som fungerade för det mesta var Vodafone. Övriga operatörer släppte in in mig på nätet vanligtvis och kom jag in så dropp-outa det efter ett tag, antingen täckning eller att surfen hängde sig.

Hade även problem i Nice, Frankrike när jag var där med att endast en operatör fungerade OK och då trots det ganska dåligt, men tror det var den operatören snarare än Vimla.

I Österrike känner jag igen det du skriver från när jag var där för 2-3 år sedan med Vimla 1.0, så där har inget ändrats då.

Jag kör med en iPhone inte för att det bör spela roll. Men upplever att roaming på senare år i EU har fungerat något sämre än innan, kanske är det för att det är så många som roamar nu för tiden och näten i Europa inte är lika bra som här hemma. I Sverige har vi ju mobilnät i världsklass så blir lätt att man sätter ribban efter det.

Landade nyss i Holland. Datatrafik fungerar inte. Någon som vet en åtgärd?

@Michael Jo visst är de så som du säger vi har väldigt bra nät hemma , men samtidigt så är jag just nu i Berlin , stod i mitte igår med full mottagning och 4+ men ingenting hände när jag försökte surfa, vodaphone , kopplade om mot telekom.de o då fungerar det , tyvärr verkar min telefon börjat koppla tillbaka mot vodaphone av nån anledning , har inte med mig min hallon denna gång så kan inte jämföra . Men som sagt sist så fungerade det mycket bättre

@Oscar-Lexell testa starta om luren som första åtgärd. Sen testa söka manuellt, sen tar de ibland sjukt lång tid innan den hittar nät , tog typ 2 timmar sist jag åkte in i Tyskland tex

@mava provade välja nät manuellt och sen tillbaka till automatisk så kom det igång (ca 1,5 timmar efter landning). Eftersom vi numera ordnar i princip allt med telefon, köper biljetter, söker resor, beställer taxi mm. Är det viktigt att det fungerar med en gång. Var förutseende nog att ordna det viktigaste i Sverige denna gång.

@mava Jag är på väg till Tyskland imorgon och undrar hur man låser telefonen på en viss operatör (Deutsche Telecom som du rekommenderade)...

@Åsa-Dagberg

Om du har Vimla 2.0 (svart text på SIM-kortet) så rekommenderar jag dig STARKT att fylla på t.ex. ett Comviq Kontant och ta med dig. Det trasslar i stort sett alltid med Vimla 2.0 i utlandet. Det är min erfarenhet och väldigt många andra i detta forum.

Användarnivå 6
Emblem +54

@Åsa-Dagberg,

Du väljer operatör manuellt i telefonen såhär:

Android:
1. Gå in på Inställningar - Mobilnätverk - Nätverksoperatörer - Sök efter nätverk och vänta tills att du får upp en lista med operatörer.
2. Om du befinner dig hemma i Sverige så väljer du Vimla. Om du är i utlandet väljer du valfri lokal operatör.

iPhone:
1. Gå in på Inställningar - Mobilnät - Val av nätverk, stäng av Auto och vänta tills du får upp en lista med operatörer.
2. Om du befinner dig hemma i Sverige så väljer du Vimla. Om du är i utlandet väljer du valfri lokal operatör.

Mvh Emil


@Emil_Vimla: tack då ska jag testa det.



@borgus sa:

@Åsa-Dagberg
Om du har Vimla 2.0 (svart text på SIM-kortet) så rekommenderar jag dig STARKT att fylla på t.ex. ett Comviq Kontant och ta med dig. Det trasslar i stort sett alltid med Vimla 2.0 i utlandet. Det är min erfarenhet och väldigt många andra i detta forum.

Jag har som tur var inte gått över till 2.0 än, så jag håller tummarna för att det fungerar som det ska... Har min jobbmobil som backup.

@Åsa-Dagberg

Så bra! Håll hårt i ditt Vimla 1.0 och låt dig inte luras till att byta. Det verkar LÅNGT kvar tills Vimla 2.0 ens kommit över tröskeln.


Har varit på roadtrip i Europa och tidigare en resa till Grekland , måste säga jag överlag är missnöjd med hur vimla fungerar utomlands, nyfiken på om andra upplever likadant, tycker problemen kom efter jag bytte sim till vimla 2.0 , inann dess har jag inte upplevt problem, här är en lista på besökta länder och funktion. Min andra telefon som kör hallon har fungerat prickfritt utom i Italien där det fungerar dåligt.

Danmark , funkar
Tyskland , funkar bara om man låser på Deutsche Telecom / Telecom.de annars droppar den ur av och till, dvs tappar täckning intermittent, tycks föredra vodaphone .
Italien , funkar, här har hallon som sagt problem istället
Österrike, funkar om man låser på 3 AT , A1 (som verkar föredras) säger mottagning men ingen data funkar för de mesta, inga intermittent drops dock
Tjeckien, O2 funkar bra, vodaphone säger mottagning men oftast ingen data (säger h+ / 4G), o2 verkar föredras av telefonen
Grekland (i juni), måste låsas mot wind , annars intermittent drop samt väldigt långsam surf på vodafone, som verkar föredras,

Min telefon är en OnePlus 7 pro , kör hallon i Samsung s7 men har testat några gånger, om en inte i alla länder att både byta mellan telefonerna samt kört hallon som sekundärt i min op7 , detta gör ingen skillnad. Med funkar menar jag inga drops eller att data inte funkar trots mottagning samt telefonen på automatiskt nätverk i nätverksinställningar ,

En vanlig förekommande operatör som strular är vodaphone,

Är det fler än jag som upplever problem?

Jag själv upplever samma problem varje dag här i polen. Eftersom jag pluggar här så använder jag nätverket dagligen men efter bytet till vimla 2.0 så har det bara krånglat dagligen. Kan man byta tillbaka? 

Användarnivå 3
Emblem +20

Hej @Mustafa Wattar 

Det är inte möjligt att byta tillbaka till 1.0 då vi inte kommer ha kvar den plattformen längre. 

Innan du testar nedan vill jag att du loggar in på Mitt Vimla -> Inställningar -> Dubbelkolla så att “Utlands- och betalsamtal” är aktiverat.

 

Steg 1. Ta ut SIM-kortet -> Starta om telefonen -> Sätt tillbaka SIM-kortet igen

Steg 2. Lås till en utländsk operatör manuellt:

I en Androidtelefon:

Gå in på Inställningar -> Mobilnätverk -> Nätverksoperatörer -> Sök efter nätverkoch vänta tills att du får upp en lista med operatörer.

Välj valfri operatör i listan.

I en iPhone:

Gå in på Inställningar -> Mobilnät -> Val av nätverk, stäng av Auto och vänta tills du får upp en lista med operatörer.

Välj valfri operatör i listan.

Steg 3. Lås telefonen till 3G

I en Androidtelefon:

Gå till Inställningar

Välj Anslutning

Välj Mobilnätverk

Välj Nätläge

Välj Endast 3G

(Kan skilja sig lite mellan olika telefonmodeller)

I en iPhone:

Gå till Inställningar

Välj Mobilnät

Välj Alternativ för mobildata

Välj Röst och Data

Klicka på 3G

Steg 4.  Upprepa steg 1-3

Skulle det ändå inte fungera för dig kan du behöva avvakta några timmar innan du provar igen. Har du varit utan nät i över 48 timmar kontakta supporten antingen genom att maila hej@vimla.se eller via chatten på vimla.se/kontakt (öppet vardagar 9-16) så hjälper vi dig vidare. 

Svara