✅ Besvarat

utomlands - ingen uppkoppling

  • 14 September 2020
  • 1 svar
  • 206 visningar

Jag bor och studerar på heltid i Nederländerna. 

 

I somras (2020) anslöt jag till Vimla medans jag befann mig på semester hemma i Sverige. Hade inga problem med abonnemanget där. 

 

Så fort jag anlände till NL så uppstod det problem. Jag hade inte en operatör ansluten till min telefon och kunde varken använda samtal, sms, appar eller internet. Jag kan koppla upp mig på WI-FI. 

 

Detta är självklart ett problem, då jag behöver kunna ringa samtal och söka information vart jag än befinner mig. HUR löser jag detta? 

Har försökt med ”48h funktionen” utan framgång. Får ett meddelande som säger; 

Tacksam för hjälp!

// En utomlands-studerande 

icon

Bästa svar av Vimla_CM 14 September 2020, 14:30

Visa original

Detta ämne är stängt för kommentarer

1 svar

Användarnivå 7

Hej @Emma V Albrecht,

För att kunna aktivera utlands-/betalsamtal gör vi en kreditupplysning på användaren. Om det inte godkänns kan vi inte aktivera tjänsten på abonnemanget. För att kunna göra en kredituppylsning behöver abonnemanget vara registrerat på ett svenskt personnummer, som saknas i ditt fall.

Om du har ett svenskt personnummer kan vi registrera det på ditt abonnemang i efterhand och då gör en kreditupplysning.

Eftersom det handlar om personuppgifter skulle jag be dig att chatta med oss som du hittar via vimla.se/kontakt eller inloggad via Mitt Vimla då den gröna chattrutan kommer upp i det nedre högra-hörnet efter några sekunder. 

 

Vimla-abonnemang är främst avsedda att användas inom Sverige, tillsammans med kortare vistelser utomlands. Om du planerar vara utomlands längre än 3 månader i streck rekommenderar vi alltid att skaffa ett lokalt kontantkort, då det är i de flesta fall billigare än roaming kostnaderna för att ringa eller skicka SMS.