Fråga

utomland

  • 4 October 2020
  • 1 svar
  • 33 visningar

Tjena mitt abonnemang utomlands funkar inte hur kan jag starta den 

 


Detta ämne är stängt för kommentarer

1 svar

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej @Basim556600 ,

Innan du testar nedan vill jag att du loggar in på Mitt Vimla -> Inställningar -> Dubbelkolla så att “Utlands- och betalsamtal” är aktiverat. Om det inte aktiveras går du direkt till steg 5.

 

Steg 1. Ta ut SIM-kortet -> Starta om telefonen -> Sätt tillbaka SIM-kortet igen

 

Steg 2. Lås till en utländsk operatör manuellt:

 

I en Androidtelefon:

Gå in på Inställningar -> Mobilnätverk -> Nätverksoperatörer -> Sök efter nätverkoch vänta tills att du får upp en lista med operatörer.

 

Välj valfri operatör i listan.

 

I en iPhone:

Gå in på Inställningar -> Mobilnät -> Val av nätverk, stäng av Auto och vänta tills du får upp en lista med operatörer.

 

Välj valfri operatör i listan.

 

Steg 3. Lås telefonen till 3G

 

I en Androidtelefon:

Gå till Inställningar

Välj Anslutning

Välj Mobilnätverk

Välj Nätläge

Välj Endast 3G

(Kan skilja sig lite mellan olika telefonmodeller)

 

I en iPhone:

Gå till Inställningar

Välj Mobilnät

Välj Alternativ för mobildata

Välj Röst och Data

Klicka på 3G

 

Steg 4.  Upprepa steg 1-3


Steg 5. Skulle det ändå inte fungera för dig kan du behöva avvakta några timmar innan du provar igen. Har du varit utan nät i över 48 timmar kontakta supporten antingen genom att maila hej@vimla.se eller via chatten på vimla.se/kontakt (öppet vardagar 9-16) så hjälper vi dig vidare.