Surfa utomlands

  • 28 June 2018
  • 5 svar
  • 85 visningar

Hejsan, jag är utomlands just nu och på appen så har jag satt på ”utomlands läge” men jag får bara in att det står operatören i vänstra hörnet, det står inte 3 eller 4G så det funkar bara att ringa inte att surfa. Hur fixar jag detta


5 svar

Användarnivå 6
Emblem +6

@Jenny-Serup Har du aktiverat dataroaming i mobilens inställningar

Användarnivå 5
Emblem +20

Hej @Jenny-Serup!

Precis som @MikaelE skriver så behöver du kontrollera så du har aktiverat utlans-betaltjänsten via ditt vimla.
Om du inte har aktiverat denna tjänst så kan inte dit sim kort koppla upp sig utomlands. Det är under fliken "inställningar" som du kan aktiverat tjänsten via ditt vimla.

Tänk på att det kan ta upp till 48 h sedan för själva aktiveringen och sim kortet att koppla upp sig så du vet. Man kan snabba på detta genom att efter någon timme testa att manuellt välja en operatör i mobilen och sedan starta om den.
Se gärna över detta och har du några funderingar så hör av dig här till mig eller kom in till vår chatt 🙂

@Ida_Vimla

Nej, det @MikaelE pratar om är dataroaming i mobilens inställningar och inte det som finns på Mitt Vimla. Hon har redan aktiverat utlandssamtal på Mitt Vimla för annars skulle det inte fungera att ringa.

Hej@Jenny-Serup


Vilket land är du i?

Jag hade samma problem när jag var i Kroatien.

Användarnivå 5
Emblem +20

@Spotify

Helt rätt, jag som tänkte fel!

@Jenny-Serup infon ovan som jag gav gäller men fel tänk av mig med utlandstjänsten.
Men kontrollera så denna också är igång :)

Roamingen slår du oftast på under inställningar och mobilnät/mobildata i mobilen.
Hoppas allt fungerar för dig nu och om inte så hör av dig!

Svara