Skräpoperatör

  • 10 August 2019
  • 4 svar
  • 7 visningar

  1. Har varit i Danmark och Tyskland i 2 dagar. Inget fungerar, prövat allt. Sämsta jag varit med om.

4 svar

Jag tar mig tid att svara på supportens frågor:

Så fort jag kom över gränsen till Danmark såg jag efter ett tag "Ingen internetanslutning."
Gick till 7-eleven mitt i Köpenhamn för fri wifi

1 Prövade en chatt 16:55, men den försvann....

2 Kollade supporten, kollade att Aktivera utlsamtal var igång

3 Prövade att valja nätverk automatiskt - inget hande

4 Prövade att välja operatör manuellt - antingen "Inte tillåtet med detta simkort"
eller "Fungerar ej - försök senare"

Så pågick det i Danmark och Tyskland i 2 dagar. Räcker det som svar?

Kan ni föreställa er vilket krångel? Idag är man (nästan, TACK 7-eleven)
totalt strandsatt utan mobil.Jag kunde inte boka boende, ändra biljetter
eller ta kontakt med vänner. En dansk vän lånade mig ett datakort för det
nödvändigaste. VImla borde ersätta mig.

VImla har klara problem med utlandet. Se upp med Vimla!!

§ Man ska inte behöva Aktivera utlandssamtal, har aldrig hänt tidigare

§ Det ska bara fungera, en operatör som har såna problem är inte seriös

§ Att supporten svarar efter 2 dagar talar för sig själv

Hej - jag kan naturligtvis inte svara exakt på vid vilka tidpunkter jag har provat att ansluta.

Men: Först den 8 aug i Köpenhamn efter 1130 ca, ett flertal gånger fram till ca 15, när jag fick låna ett datakort.

Därefter på kvällen på tåg till Tyskland, i Tyskland (Hamburg, Hannover) morgon och kväll den 9, 10 i Bielefeld och 11 aug på väg till Danmark.

På morgonen den 12 fungerade det i Köpenhamn, samma dag som jag lämnade tillbaka datakortet.

Jag har inte antecknat vilka operatörer som var tillgängliga, men jag valde i första hand Telenor i Danmark när automatiskt val inte fungerade.

Det är tydligen så att man hos er måste aktivera utlandssamtal till skillnad från andra operatörer, men det har jag inte sett någon upplysning om. Dessutom hade jag det ju aktiverat.

Och det är totalt oacceptabelt att det ska behöva dröja 24 eller 48 timmar innan det sker när man är utomlands, vilket flera har skrivit i forumet.

Användarnivå 5
Emblem +20

Hej @Walter-Körner

Vad tråkigt att höra att det inte fungerat för dig!

Allting ser ut att vara aktiverat i våra system när jag kikar på ditt abonnemang och ingenting ser ut att ha hindra dig från att kunna använda telefonen i utlandet.

Du skriver att du testat allt, provade du att manuellt välja en operatör i mobilen, testade du att låsa till 3G nätet och sedan manuellt valde en operatör samt testade du sim kortet i en annan mobil under vistelsen?

Om hur fungerade det efter respektive försök?
Om möjligt så är det bästa att kontakta oss direkt då vi har bäst chans att då lokalisera felet och lösa det då Tyskland i alla fall inte längre ska strula.
Har du kvar tider du försökte koppla upp dig till nätet tar vi gärna emot dessa. Maila då in till hej@vimla.se eller hör av dig till oss via chatten.

Mvh

Användarnivå 5
Emblem +20

@Walter-Körner Att aktivera utlands och betalsamtal har man alltid behövt göra med oss som operatör inför utlandsresor.
Men såklart om du haft det igång så ska det ha fungerat.

Jag ser som jag skrev innan inget som ska ha orsakat att det inte ska ha fungerat för dig men beklagar verkligen att det inte hoppat igång trots din fantastiska felsökning.
I efterhand är det svårt för oss att felsöka eftersom man inte längre befinner sig på nätet och det exempel du gav om att det strulat under 2 dagar räcker ej för oss. Vi måste veta exakta tidpunkter samt datum för att kunna felsöka. Hör gärna av dig till vår support med dessa exempel så kan vi kika vidare på detta samt se över rimlig kompensation för tiden det ej fungerade utomlands.


Mvh


Svara