Problem med Vimla 2.0 i Österrike

  • 28 January 2020
  • 2 svar
  • 18 visningar

Som rubriken lyder så har jag problem med mitt Vimla 2.0 i Österrike. Jag var i kontakt med support idag och dem kunde inte hjälpa mig så därför skriver jag här i hopp om hjälp.

Jag är för närvarande i Österrike och min telefon hittar inte nätverk automatiskt. Ibland fungerar det att manuellt välja 3 eller A1s nätverk och då fungerar det att surfa på nätverket. Men så fort jag försöker ringa eller smsa på nätverket så kopplar den ner och jag kan inte manuellt välja nätverket igen (står förbjudet i listan av nätverk). Sen fungerar det oftast om jag väntar en stund. När jag ringer står det "Mobilnät ej tillgängligt".
Jag har en OnePlus 6. Har provat att starta om telefonen, plocka in och ut simkortet, köra på olika operatörer (A1 och 3), tvinga telefonen att bara köra över 2G/3G utan några förbättringar. Har också sett till att Utlandssamtal är aktiverat i Mitt Vimla.
Finns det något mer jag kan göra? Reser mycket till Österrike och behöver verkligen att detta fungerar och måste förmodligen byta operatör annars.
Med vänliga hälsningar


Melker

2 svar

Användarnivå 5
Emblem +20

Hej @Christer-Wikström

Beklagar att det strular, förstår att du behöver det fungerande om du reser till Österrike ofta.
Du har testat och felsökt utmärk, eloge till det. Det framgår dock inte i din text om du provat sim kortet i en annan mobil. Det vore toppen om har möjlighet till detta. Tror även att du bör fått detta felsökningssteg i kontakt med vår support.

Fungerar det i en annan mobil och nätet kopplas inte ifrån så kan det vara något i din mobil som orsakar problemet du upplever, fungerar det inte bättre i en annan mobil så behöver vi fortsätta felsöka. Då behöver vi exempel där du försökt ringa, koppla upp dig till nätet samt sms. Det bästa är om du kommer in till vår chatt (om du kan) och ger oss dessa exempel.

Det vi då behöver veta är datum, tidpunkt och vilket nummer du försökt ringa/sms eller vilken operatör du provat surfa via.

Mvh





Hej Ida.

Tack för hjälpen. Är nu på väg hem och kan intyga att problemet kvarstår i Tyskland. Telefonen verkar behålla nätverket här däremot även om det tog lång tid att få connection. Vodafone är det som fungerar. Däremot så vid försök att ringa nummer så står det fortfarande "Inget mobilnät tillgängligt". Jag har inte haft möjlighet att testa med en annan mobiltelefon, samt att öppettiderna för eran chatt hindrar mig från att kunna kontakta er från utlandet på dessa tiderna. (Feedback: en supportchatt har inte öppet mellan 07-16 2020, det är alldeles för kort tid)

Hoppas att detta sambandet kan vara till hjälp

Svara