Fråga

Kan inte koppla upp till lokalt mobilnät i Alicante, trotts omstart & aktiverat utlandssamtal, vad gör jag?

  • 4 September 2020
  • 1 svar
  • 15 visningar

Hej, har landat i Alicante, Spanien. Kan inte koppla upp till lokal mobilnät. Detta trotts omstart. Utlandssamtal är aktiverat på mitt Vimla. Vad gör jag?

 


Detta ämne är stängt för kommentarer

1 svar

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej @Karl Ervin Sebastian Bartek,

 

Steg 1. Ta ut SIM-kortet > Starta om telefonen > Sätt tillbaka SIM-kortet igen

 

Steg 2. Lås till en utländsk operatör manuellt:

 

I en Androidtelefon:

Gå in på Inställningar > Mobilnätverk > Nätverksoperatörer > Sök efter nätverkoch vänta tills att du får upp en lista med operatörer.

 

Välj valfri operatör i listan.

 

I en iPhone:

Gå in på Inställningar > Mobilnät > Val av nätverk, stäng av Auto och vänta tills du får upp en lista med operatörer.

 

Välj valfri operatör i listan.

 

Steg 3. Lås telefonen till 3G

 

I en Androidtelefon:

Gå till Inställningar

Välj Anslutning

Välj Mobilnätverk

Välj Nätläge

Välj Endast 3G

(Kan skilja sig lite mellan olika telefonmodeller)

 

I en iPhone:

Gå till Inställningar

Välj Mobilnät

Välj Alternativ för mobildata

Välj Röst och Data

Klicka på 3G

 

Steg 4.  Upprepa steg 1-3


Skulle det ändå inte fungera för dig kan du behöva avvakta några timmar innan du provar igen. Har du varit utan nät i över 48 timmar kontakta supporten antingen genom att maila hej@vimla.se eller via chatten på vimla.se/kontakt (öppet vardagar 9-16) så hjälper vi dig vidare.