Bosatt utomlands = inget abonnemang?

  • 3 January 2015
  • 6 svar
  • 503 visningar

  • Erfaren användare
  • 3 svar

Hej.

Min situation:

Svensk medborgare, skriven i Norge, stuga i Sverige, svenka och norska bankkonton, norska kreditkort

 

Problem:

Vilka operatörer jag än kontaktar så blir det nobben när jag försöker teckna ett abonnemang eftersom mitt svenska personnummer inte returnerar en bostadsadress i Sverige. Operatören kan då inte heller få en automatisk kreditcheck.

 

Det såg lovande ut på Vimla eftersom man bara kunde registrera sitt kreditkort varifrån betalning dras. Men nej då, vid beställningen krävs personnumret och då blir det ju stopp.

 

Förslag till lösning:

Förhandsbetallt abonnemang (som jag föreslaget i "Labbet") då behövs ju ingen kreditkontroll!

Det skulle vara nog att uppge en adress dit SIM-kortet kan sändas, i mitt fall stugan i Sverige.


6 svar

Hej!

Jag föreslår att du skickar ett mejl till hej@vimla.se med dina uppgifter så tittar de säker på det redan i morgon.

 

Förlåt, på måndag.

Användarnivå 1

Alla abonnemang hos Vimla betalas ju i förskott, så det borde nog gå att lösa från Vimlas sida. Men problemet är väl främst när man lägger en beställning via hemsidan - vart simkortet ska skickas om det inte finns någon adress på dig. 

 

Vimla tar ju inte heller en kreditupplysning när du skaffar ett abonnemang hos dem. 

Användarnivå 5
Emblem +4

Jag håller med om att det är en bra idé! Då man betalar i förskott tar ju vi heller ingen risk i onödan. Som det är nu behöver man vara skriven i Sverige vilket inte är ett problem för de flesta, men det finns ändå ett gäng som kanske är skrivna någon annanstans och jobbar i Sverige eller helt enkelt inte har medborgarskap. Det jag är lite osäker på är vilka uppgifter vi som operatör är skyldiga att veta om våra medlemmar, men samtidigt finns det ju kontantkort. 

 

Skulle det vara bättre om våra abonnemang endast krävde en mailadress och ett betalkort? 

Användarnivå 6
Emblem +6

Framgår det inte av lagen om elektronisk kommunikation (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030389.htm) om det finns något som kräver att personnummer behöver uppges och att ni behöver det? Vid en snabb genomgång av lagen kan jag inte se att personnummer är något slags krav.

 

Skulle personnummer vara ett krav skulle nog comviq och lycamobile ganska omgående få sluta dela ut sina simkort som det gör runt om i landet. Dessa går ju och ladda och använda utan personnummer. Ser inte någonstans heller att lagen gör skillnad på kontantkort och abonemang.

 

Det här med personnr är väl i det initiala skedet av registreringen en kankse mera praktisk sak. Dels ifall man vill öppna för utlandssamtal mm, då krävs det nog perssnr rent juridiskt eftersom man handlar på krita.

 

Sedan tycker jag det är viktigt att man har så hög "säkerhet" som möjligt när man skickar ut ett SIM-kort, så det hamnar i rätt händer. Skulle VImla bara skicka ut till en "begärd" adress kan det bli ganska fel. Ett personnummer är ju lätt att komma över...

 

Men i detta speciella fallet skulle det ju kunna lösas med att sim-kortet skickas exempelvis med rekommenderat brev till en annan adress än folkbokföringen mot uppvisande av legitimation när det hämtas ut.

Tack alla för era kommentarer. Jag läser med glädje att jag skulle kunna få vara med hos Vimla via "specialbehandling". Jag skall fundera på saken och vilket alternativ som passar mina behov.

 

För er info vill jag berätta om detta med att vara svensk och bo utomlands men ha stuga i Sverige:

Staten: Inga problem med att få skatteinbetalningskort till min norska adress.

Bank: Inga problem med att få svenskt bankkonto och få kodkort och dosor sända till min norska adress.

Ström: De flesta strömleverantörer är glada över att sälja ström och sända faktura till en utlandsadress, men inte alla.

Internet: Elände. Inga leverantörer har förstått att Bohuslän är full av norrmän som skulle vilja ha internet tillgång! Utan svensk folkbokföringsadress - inte en chans. Jag har turen att ha en syster i Sverige som står för mitt mobila internetabonnemang.

 

Angående förhandsbetalt hos Talkmore.no. De har ett kontonummer jag betalar in till via min netbank som ett alternativ till kontokort. När de får pengarna i förväg behöver de ju inte bekymmra sig om kreditvärdigheten. Eftersom utlandssamtal och bruk i utlandet dras från den pott man betalat in så blir det aldrig någon efterhandsfakturering. De har ju inte heller några heliga månadsperioder att förhålla sig till, men man måste ringa minst 1 samtal eller sända minst 1 SMS per ÅR(!) för att behålla numret.

Svara