Vimlas NYA Simkort

  • 18 August 2018
  • 18 svar
  • 36 visningar

Hej,

Jag undrar när flytten till det nya sim kortet MÅSTE ske.

Anledningen till att jag skulle vilja veta är att vi kommer att åka bort i slutet av November och kommer hem i början av Februari.

Om det sker under den tiden så måste vi byta inom närmaste tiden i god tid innan vi åker (vi är 5st).

Om det går att vänta tills vi kommer hem så gör vi helst det.


Med vänliga hälsningar

Håkan


18 svar

Användarnivå 6

@Håkan-Nilsson

Relevant fråga, jag undrar också. Men Vimla brukar inte vara så bra på att ge trovärdiga deadlines i förväg och har nu som strategi att hellre inte lova någonting än att lova för mycket. Så vi lär inte få veta förrän bytet närmar sig, tyvärr.

Användarnivå 5
Emblem +4

@Håkan-Nilsson I dagsläget så har vi inte satt något exakt datum på när du måste, som absolut senast migrera över till det nya sim-kortet. Däremot så kommer vi att informera med god marginal om detta. I just ditt fall så kommer du kunna vänta med att migrera tills efter att du kommer hem.


@mlo Jag vill inte lova saker som vi inte kommer kunna hålla så därför har jag inget bättre svar på frågan än det jag skriver ovan. Man kommer dock kunna välja om man vill migrera så snart som möjligt eller om man vill avvakta till ett senare datum.


/Alex

@mlo

Hmm, ja det låter troligt, men det vore bra om någon från Vimla kunde ge ett svar.

Det som krånglar till det lite grann är att 2st inte finns i närheten utan 90 mil bort plus begränsad kunskap om inställningarna i telefonen, så då blir det support via telefon till dem vilket ibland inte är det lättaste ... Ifall att det måste ändras något i inställningarna, som ju en del behövt göra.

@isabelle_vimla, @ida_vimla, @Alex_vimla


Oops, såg inte svaret från Alex innan jag skickade.😉

Tack för svar, då väntar vi tills efter vi kommit hem 👍


Håkan

Användarnivå 6

@Alex_Vimla

Helt rimligt. Kan ni inte lova något ska ni såklart inte försöka. Det var inte menat som kritik.

Var kan man hitta info om vad det nya kortet ger för fördelar? Det enda jag hittar är "ett modernare abonnemang", och det betyder ju ingenting.

@Melkersson

Det verkar inte finnas någon konkret information om detta med "ny plattform". Det ska bara genomföras ändå.

Användarnivå 6

@Melkersson

Den nya plattformen ger Vimla mer kontroll över sina abonnemang.

Bland annat kommer det resultera i snabbare uppdatering av förbrukning i Mitt Vimla/appen.

Ett annat exempel är den nya funktionen Vimla Filter, se sim.vimla.se.

För min del är detta inget som lockar. Andra kanske tänker annorlunda.

Men Vimla Filter tycks ju vara en app som fungerar enbart på ett enda mobilfabrikat.

Förutom snabbare uppdatering av dataförbrukningen, har jag inte hittat något. Snabb uppdatering har ju Tele2 haft länge.

Nya plattformen är fortfarande obegriplig.

Om denna plattform är så fantastisk att man släppt allt annat och dessutom tagit bort roaming i t.ex. Tyskland, så borde det vara möjligt för Vimla att informera om dessa stora fördelar.

Som jag uppfattat det så är den nya plattformen en grund som ska göra det möjligt för Vimla att utveckla nya tjänster snabbare och enklare. I dag är väl Vimla rätt mycket låsta till hur Telenors system fungerar.

I början blir det nog ingen större skillnad med den nya plattformen, man börjar ju med att få de tjänster som finns idag att fungera även på den nya plattformen. Den stora skillnaden blir antagligen längre fram när man löst grundfunktionaliteten och förhoppningsvis kan börja utveckla några av de tjänster som diskuterats i detta forum och som kunderna önskat sig länge. Plus några tjänster som Vimla hittar på själva, typ Vimla Filter.

Mot alla ev. fördelar med den nya plattformen får man väga Vimlas dokumenterade förmåga att försena alla projekt i evighet. Så mina förhoppningar och förväntningar på den nya plattformen är rätt långt nerskruvade.

@Sven

Mot bakgrund av vad du skriver, borde man vänta ett par år innan man försöker sig på att testa Vimla igen. Till dess behöver man ju en operatör med full funktionalitet. Det fungerar i alla fall inte för oss att gå som betatestare i 2-3 år.

@Borjeg

Än så länge kan man som kund välja att ligga kvar på den gamla plattformen och där ha all tidigare funktionalitet.
Jag tror också att den nya plattformen inom relativt snar framtid, kanske inom ett år, uppnår samma funktionalitet som den gamla.

Det jag menar är att förhoppningar om alla nya tjusiga features som den nya plattformen skulle kunna innebära troligen ligger längre fram. Och troligen kommer att vara förknippade med en del strul innan de blir verklighet.

Utvecklingsgången är ju sådan att först utvecklar Vimla den nya plattformen. Därefter ligger byte av betalpartner i pipen. Och först i tredje hand kan annan utveckling komma i fråga. Så det lär nog dröja innan den vanlige kunden märker några större skillnader med den nya plattformen.

Användarnivå 5
Emblem +4

@Borjeg @Sven @mlo @Melkersson


Den nya plattformen kommer ge oss möjligheten att styra våra abonnemang mer själva och ge nya funktioner i nätet. Ett exempel på detta är just appen Filter. Varför vi börjar med att utveckla appen på iOS är därför att Apple har mycket större begränsningar i apputvecklingen. Med andra ord så vill vi göra färdigt den för iOS för att sedan kunna göra en identisk app för Andriod. Hade vi gjort tvärtom hade vi kunnat stöta på problem för iOs och därmed inte kunna göra en identisk app.


Som @Sven säger är detta kanske ingenting som kommer att märkas direkt, men på sikt så kommer vi kunna utveckla även fler funktioner i nätet för att kunna göra oss till en mycket modernare operatör.


/Alex

Hej igen!

Då var det dags för exakt samma fråga men ca:1 år senare😉

I år så är vi 7st 😜


Texten från förra året.


Hej,

Jag undrar när flytten till det nya sim kortet MÅSTE ske.

Anledningen till att jag skulle vilja veta är att vi kommer att åka bort i slutet av November och kommer hem i början av Februari.

Om det sker under den tiden så måste vi byta inom närmaste tiden i god tid innan vi åker (vi är 5st).

Om det går att vänta tills vi kommer hem så gör vi helst det.

Med vänliga hälsningar

Håkan

@Alex_Vimla, @Ida_Vimla

Användarnivå 6
Emblem +54

Hejsan @Håkan-Nilsson,

Vi har inget exakt datum för när man måste byta men för att vara på den säkra sidan rekommenderar jag att du genomför bytet innan resan :)

Mvh Emil


OK, det svaret var väntat 😉

Jag har anmält flytt under Oktober på 2 abonnemang men hoppas verkligen att 2.0 är moget för Spanien så det inte blir strul där.

Resten tar vi lite senare.


Mvh Håkan

@


Användarnivå 6
Emblem +54

Hejsan @Håkan-Nilsson,

Både jag och @Alex_Vimla var i Spanien (Malaga) i somras och det fungerade klockrent med våra 2.0 abonnemang! :)

Mvh Emil

Hej Emil,


Det låter hoppfullt tack för upplysningen 👍


Håkan

Svara