Vimla-appen visar fel data

  • 16 February 2019
  • 27 svar
  • 68 visningar


Hej!

När jag tog och skaffade nytt sim-kort började vimla-appen strula. Där stog det att jag hade använt mycket mer data än vad det stod i inställningar. Jag hade nollställt statistiken vid den 1:a januari och vet därför hur mycket data som är förbrukad. I vimla-appen däremot visades en siffra som var 3ggr så stor och att jag inte hade någon data kvar. Varför är det på detta sätt?


27 svar

Hej!

Jag upplever också detta fel efter simkortsbytet som jag genomförde imorse. Får väl avvakta och se om saker rättar till sig. @Lars-Sandberg

Aha, min dotter bytte sim för typ 2-3 månader sen och hennes surf har ökat dramatiskt. Frågat vad hon gör som drar så mycket men hon säger att hon inte ändrat något i sina surfvanor. Det är alltså det som är problemet. Kommer det bli någon kompensation för det här Vimla?

Samma här, surfen har ökat från ca 5 GB i månaden till mellan 12 -17 GB i månaden. Hade ca 53 GB sparat för några dagar sedan och nu idag har jag 41.7 GB.Nånting är det ju som är fel.

Bytte själv sim i början på månaden så tänkte jag skulle kolla för skojs skull. Använder själv väldigt lite mobildata. Men häpnandsväckande vilken skillnad det var. Det har enligt mobilen dragit 40,17mb sen den 1 feb och i Vimlas app står det 326,8mb. Det är rätt stor skillnad procentuellt. Det vore passande med ett svar från Vimla snart :/

@Lars-Sandberg


Det låter inte bra, jag har bett mina tekniker att kolla så allt står rätt till!

Även jag upplever samma sak. Efter jag har bytt till Vimla 2.0 så har min förbrukning ökat dramatiskt. Tidigare hade jag väl ett snitt på ca 7GB/månad men nu ligger det på 12GB/månad.

Samma fel här med sedan bytet till 2.0. Bytte den 15/2 till 2.0 och Vimla menar att drygt 6,3GB data har förbrukats sedan dess. Telefonen säger 3,58 GB, ser en markant ökning dagligen enligt Vimlas siffror. Nåt är uppenbart tokigt sedan bytet till 2.0.

@Lars-Sandberg Hej detta händer dagligen hos min dotter sen hon bytte simkort! Surfen drar iväg trots wifin är på så går det åt 1-2Gb per dag!! Jag som också har Vimla o samma wifi på hemma under samma tid har då 50mb åtgång. Vad händer och vad säger ansvariga???? Margareta

Vi håller på att undersöka dataförbrukningen

Ställer mig också i kö, verkar som dataförbrukningen telefon mot vimla inte stämmer alls...

Stickprov:
25/2 telefon 613,5MB mot Vimla 1,24GB

Mobilen säger 14.7 gb

Vimla : 25.92gb

Februari månad... Fick uppgradera abonnemanget pga att surfen tog slut. förstår inte hur ja helt plötsligt gör av med över dubbelt så mycket data...?


Byte av operatör när Xiaomi mi 9 släpps för detta är ett skämt som måste ha något med vimla 2.0 och nya simkortet att göra.

Användarnivå 5
Emblem +4

@Anton-Haugerud @maww


Som @Isabelle_Vimla skriver ovan så måste vi undersöka detta vidare för att kunna säkerställa detta. Skulle vi ha dragit för mycket data så kommer vi självklart att lägga tillbaka den datan på de abonnemang som detta avser.


/Alex

hej det är lika dant här vimla säger 14.92 GB och enligt datatrafiken på telefon står det 77.96 MB

Samma här, inte bara det. Den surfen ni lovade efter det där spelet skulle kommit för en vecka sedan nu och den har inte kommit.

Användarnivå 5
Emblem +20

@Helena-Bjelvénius Om du ej fått surfen för spelet så hör gärna av dig till oss via mail, chatt eller Facebook PM så kikar vi på det direkt!



Användarnivå 6
Emblem +1

Tog bort mitt inlägg eftersom jag behöver kolla lite mer först...

Ok Vimla, hur går det med det här? Sedan bytet till 2.0 den 15 februari, dras minst dubbelt så mkt data som telefonens egna mätare visar. Händer det inget inom kort kommer ni tappa kunder.

Användarnivå 2
Emblem

Vimla-appen visar 50% mer här med. 635 mb enligt mobilen och 1.2 enligt appen.

*bump


Över tusen visningar på denna tråd måste betyda att det är ett hyfsat allmänt problem.

Och ja, min förbrukning i vimlas system är exakt dubbelt mot vad telefonen visar. men potten verkar inte påverkas... 🤔


Våra tekniker håller fortfarande på att undersöka saken och så fort något är bekräftat så kommer vi återkomma här!

Sedan den 4/3 så stämmer telefonens beräkningar av data överens med Vimlas. Har inte hört nåt om att det skulle vara ordnat, men det är ju trevligt att det verkar ha blivit bättring.

Hurgår det med undersökningen? Än så länge denna månad visar vimla appen 3.6 GB och telefonen 2.68 GB.

@Isabelle_Vimla

Vi håller fortfarande på att undersöka saken :)

Har samma problem som övriga verkar inte komma någon lösning på problemet heller då det är lång tid sedan det uppmärksammades minskar snabbt på surfen när det dras ca 100% mer än vad det ska.. om man jämför med telefonens sätt att mäta.

Användarnivå 5
Emblem +4

@Magnus-Nilsson

Det pågår en undersökning av oss där vi nu jämför all data som dragits. Det tar lite tid att göra detta, men så fort vi vet mer om detta så kommer det att kommuniceras här på forumet.


Om det nu skulle visa sig att vi har dragit för mycket data så kommer vi självklart att kompensera för detta.


/Alex

Svara