Telefonen visar felaktigt ip-nummer

  • 3 April 2019
  • 26 svar
  • 128 visningar

Jag har ett problem med att telefonen visar felaktigt ip-nummer och isp när jag använder mobilt nätverk. Normalt så spelar det ju ingen roll för det går att surfa som vanligt på dom flesta sidor men försöker man gå in på något spelbolag så blir det tvärstopp.

Jag har testat simkortet (Vimla 2.0) i 2 andra telefoner varav den ena visade Telenor Norge som isp och den andra visade Amazon technologies Inc som isp. Även min telefon visar Amazon. När jag satte tillbaka kortet i min egen telefon igen så fick jag dessutom ett nytt ip-nummer, fortfarande dock med Amazon som isp.

Jag behöver hjälp med detta!

Någon annan med samma problem?

/Peter


26 svar

Användarnivå 5
Emblem +20

Hej @Peter-Johansson87

Detta får vi ta och kika på, tror även jag kommer ta hjälp av en tekniker här då det är lite mer tekniskt än vad mina kunskaper räcker till.
Dock vore det toppen om du kan posta bilder på dina APN inställningar här, eller skicka dem i ett mail till hej@vimla.se och sedan pinga mig här.

Hej @Ida_Vimla

Snällt av dig att försöka lösa detta.

Jag har mailat bilderna till er.

M.v.h Peter

Jag försöker förstå vad som är problemet här? Men antagligen är det så att @Peter-Johansson87 får IP-adresser från Vimla 2.0 som inte är registrerade som svenska IP-adresser. Det medför i så fall problem med alla tjänster som använder sig av geo-location. Exempel på sådana tjänster är t.ex. Play-TV tjänster som brukar vara begränsade till att bara fungera inom Sverige.

Kanke även spelbolag har sådana begränsningar? Eftersom jag inte använder sådana tjänster vet jag inte det men det låter troligt.

Man kan testa på t.ex. denna sida för att se om den IP-adress man använder är registrerad i Sverige:
https://www.iplocation.net/


Det där känner jag igen! Använder du google chrome som webbläsare? Kolla i inställningarna om du har något som heter databesparing aktiverat. Se till att det blir avstängt!

@Patrik-Vallin Hej. Har kollat det tidigare och det har varit avstängt. Kollade igen för säkerhets skull och det är det.

@Sven försökte ta en skärmdump från sidan du föreslog men den blev så jäkla stor så den får inte plats i rutan här. Ska försöka förminska den på nåt sätt.

Har försökt lägga in en redigerad bild men det funkar ju inte!

Användarnivå 5
Emblem +4

@Peter-Johansson87

Okej, jag hittade inget mail av dig. Men det jag undrar är egentligen om du har "services.telenor.se" eller "internet" som APN?


/Alex

@Peter-Johansson87

Det enda som är intressant egentligen på den sidan är om det står Sweden som land eller något annat?

Hej

@Sven det står Sweden precis som på din bild men som ISP står det Amazon technologies Inc.

@Alex_Vimla det står

services.telenor.se

/Peter

@Peter-Johansson87 sa:

Hej
@Sven det står Sweden precis som på din bild men som ISP står det Amazon technologies Inc.

OK, då förstår jag inte riktigt hur det skulle kunna orsaka några problem.

@Sven Nä, det verkar inte vara så enkelt det här. Tack för din input!

Har haft mailkontakt med nån Markus på Vimla sen 1/4 men han tröttnade väl lr gick på semester lr nånting för han slutade svara 3/4 trots påminnelse!

Hoppas på bättre hjälp här.

Användarnivå 5
Emblem +4

@Peter-Johansson87 Okej, jag tror vi har hittat problemet här. Skulle du kunna ha inställningarna efter denna guide: vimla.se/apn


När du gjort det så bör även IP-adressen ändras och visas korrekt.


Alex

@Alex_Vimla m.fl

Det gjorde susen att ändra inställningarna i luren. Återstår att kolla så allt annat funkar som det ska.

Tack för hjälpen 👌

Användarnivå 5
Emblem +4

@Peter-Johansson87

Snyggt, bra jobbat!



@Alex_Vimla

Du har tidigare sagt att det numera ska gå bra att använda de gamla APN-inställningarna från Vimla 1.0 även på Vimla 2.0. Så varför gjorde det skillnad i detta fallet?

Användarnivå 6
Emblem +1

@Sven

För att vara rättvis, normal surf funkade ju även här. Och det var säkert det Vimla menade när de sa att de gamla inställningarna nu skulle funka även med Vimla 2.0.

Det problem Peter stötte på verkar ha varit en specialare.

Den viktiga frågan nu kanske är, är Vimlas rekommendation fortfarande att man ska använda de gamla inställningarna även med 2.0? Och hur kommer man i så fall åtgärda det problem som Peter hade?

Eller kommer Vimla återgå till att rekommendera nya inställningar för 2.0?

@mlo

Jag har inte ifrågasatt ifall surfen fungerade. Min fråga är mer av teknisk natur. Jag är helt enkelt nyfiken på vad den tekniska skillnaden är mellan de olika APN:erna?

Användarnivå 6
Emblem +1

@Sven

Jag förstår. Jag trodde det var en fråga på temat 2.0-funkar-ju-inte-trots-att-ni-säger-att-allt-är-fixat.

Kanske symptomatiskt att jag läste frågan så? :)

My bad.


Användarnivå 5
Emblem +2

Det skulle faktiskt vara intressant och veta vad felet var eftersom det kan ställa till med playtjänster och även som Peters fall, spelsidorna.

Peter. Vilka inställningar i mobilen var inte rätt? Hade du de gamla inställningarna?
Alex: Snyggt jobbat 🙂 Var det gamla inställningarna som strulade?

Jag tycker denna tråden är riktigt intressant och hoppas ni delar med er av fel / lösning.

Användarnivå 5
Emblem +4

@MickeMM @mlo @Sven

Det stämmer att de gamla inställningarna (vimla.se/surf) fortfarande fungerar för data och MMS, även om man har 2.0, men i framtiden så kommer man behöva byta till de nya inställningarna (vimla.se/apn), däremot så jobbar vi nu på att kunna göra det lättare att få in APN-inställningarna lättare.


Vad gäller just den tekniska skillnaden på inställningarna måste jag be om att få återkomma med under morgondagen, men jag håller er uppdaterade så fort jag fått lite mer kött på benen i denna fråga 🙂


/Alex

@MickeMM Jag har ingen aning om vad det betyder men jag ändrade på följande: Apn, proxy, port, och MVNO-typ +MVNO-värde. MVNO-grejerna va tomma innan. Allt det andra är likadant.

Kan tillägga att jag inte har upplevt något av alla dom andra problemen som rapporterats här i forumet ang. Vimla 2.0. Dock har jag rekommenderat frugan att avvakta med bytet tills det lugnat ner sig med frågor och kommentarer i forumet 😁

/Peter

@Peter-Johansson87 Jag håller med dig.

Användarnivå 5
Emblem +4

Hej igen!


Som jag beskrev i det tidigare inlägget så har vi lagt upp en tillfällig lösning för APN-inställningarna vilket gör att man kan använda de gamla inställningarna (vimla.se/surf) för att kunna surfa och MMSa med Vimla 2.0.


Denna lösning är någonting som routas via Amazon Technoligies Inc, och det är därför IP-adressen och isp kan skilja sig. I framtiden så kommer vi även att ta bort denna lösning och det är då endast de nya inställningarna (vimla.se/apn) som kommer att fungera med Vimla 2.0, och allting kommer då per automatik routas "korrekt".


/Alex

Tack @Alex_Vimla för denna förklaring! ☺

Svara