Sporadiska surfavbrott

  • 17 August 2019
  • 72 svar
  • 74 visningar

Hej, ända sen Telenors avbrott för ett par dagar sen så har jag haft sporadiska avbrott i min dataanslutning flera gånger per dag. Det har helt plötsligt slutat att fungera för att efter en liten stund komma igång igen. Jag tänkte först att det var lite strul efter det stora avbrottet tidigare i veckan, men vid det här laget borde det ju vara fixat.

Har någon annan liknande problem?


72 svar

Jag har totalledsnat och tröttnat på att vädja till Vimlas usla service. Och stå ut .... i mitt fall mer än 9 dagar. . Har nu beställt FLYTT av mitt abonnemang till HALLON. Jag kommer ALDRIG att få förtroende för Telenor mer i framtiden. Hur man kan missköta ett så stort och välrenommerat företag är obegripligt. Dom borde hålla koll på sina "ungar" (dvs Vimla)!

Vi är 4 i familjen som har vimla och vi har alla problem

Urusel kundsupport ni måste komma med mer information och fixa problemen

Vi håller på att kolla vilken annan leverantör vi ska byta till.

Börjar bli dags att tipsa Aftonbladet och Expressen

Användarnivå 1

Just när jag trodde att nu var problemet med intermittenta surfavbrott lösta och allt flöt på som förut så var det där igen. Kollade i går kväll, allt flöt på, ok hastighet sa bredbandskollen och jag tittade på ett helt Start Trek-avsnitt utan ett enda avbrott. I morse var det heller inga problem förrän mellan halv ett och ett. Plötsligt kunde jag inte nå en enda sida, det var inte trögt, det var helt dött. Och nej, jag tänker inte varken byta apn, starta om min telefon, router eller mina datorer. Vimla, sluta upp med uppmaningar till era kunder att göra si eller så, problemet är för en gångs skull inte användarrelaterade utan ligger hos er. Hoppas på bättring!

Tvivlar på att det är ett tekniskt fel. Mer troligt att Vimla / Telenor har tagit på sig för många kunder och inte kan leverera. Testade i natt efter midnatt att köra SVT-Play. Gick faktiskt på vårt ena Vimla -abonnemang. Nu på dan får jag inte ens upp tablån. Fick byta till min frus telefon för att kunna få iväg den här klagoskriften. Hur lösa detta? På något sätt får Vimla bita i sura äpplet och köpa in mer kapacitet på nätet.

Nu har jag varken lust eller tålamod att vänta längre på en lösning. Jobbigt att ett så stort företag tar så lätt på sina abbonenter och att det är oförmöget att åtgärda problemen och avsaknaden av status på hur felsökningen fortskrider. Jag MÅSTE ha igång en fungerande wifi-hotspot för min PC. Jag säger därför upp mitt abbonemang nu och flyttar nummret till Hallon.

nej är ju inte världens smartaste affärsidé att totalt strunta i sina kunder..

Uppe i 9 dagar då man inte fått det man betalar för. Antar att Vimla iallafall låter de drabbade få en gratis-månad eller något som ersättning!? Kan va värt att tänka på att anställa nya "tekniker"? Dom nuvarande verkar ju inte vara så duktiga, önskar att jag kunde totalt antingen strunta i eller totalt misslyckas på mitt jobb helt konsekvensfritt, tyvärr är ju inte detta fallet

Flyttade till hallon nu jag också

@Gunnar-Mossberg sa:

Så här funkar det för mej: Den senaste tiden när jag startar datorn och försöker nå vilken site som helst får jag meddelandet "Webbplatsen kan inte nås...". Jag försöker igen med samma resultat. Försöker igen, igen och igen på olika adresser men ingen success. Efter ett otal försök verkar "det lossna" och jag kan nå nätet. Detta händer varje dag och är väldigt irriterande. Är nu med stor sorg tvingad att välja en annan ISP då jag genom forumet förstår att Vimla har svårt att fixa detta fel. Detta tillstånd har varat åtminstone de senaste två veckorna. Då jag för övrigt varit nöjd med Vimla kommer jag att följa utvecklingen på forumet och återkommer gärna som kund.

Det här är bara ett longshot men kanske värt att pröva för er som har problem. Prova att ställa in DNS-server manuellt i datorn. Det låter nämligen som att det skulle kunna vara DNS-problem.

Prova att ange 1.1.1.1 eller 8.8.8.8 som DNS-server i datorns nätverksinställningar och se om det blir bättre.

(1.1.1.1 är Cloudflares DNS och 8.8.8.8 är Googles DNS)

Har haft abonnemang hos Vimla i många år och varit nöjd då allt fungerat perfekt fram till nu.

Nu däremot fungerar inte surfen mer än tillfälligt och mycket långsamt sedan ungefär 1,5 vecka och jag har väldigt svårt att förstå varför man inte skickar ut någon information om det här från Vimla då det verkar vara ett stort och omfattande fel som berör många.

Enligt Telenors driftinformation är det en lokal störning i mitt område som beräknas pågå till måndag kväll 26/8 men som kund hos Vimla förväntar jag mig att få den informationen av Vimla och jag tycker också att det vore rimligt med någon form av kompensation för den tid tjänsten inte fungerat.

Jag väljer att avvakta tills datumet Telenor ger har passerat men blir det ingen ordning på det här problemet då kommer jag att se mig om efter en annan operatör.

Användarnivå 1

@Sven

Tack för relevant information! Jag har redan dessa dns-adresser och jag har haft Vimla i flera år utan mankemang. Dessa driftstörningar har pågått i ca två veckor och kom plötsligt. Men jag har redan beställt abonnemang hos annan leverantör så jag hoppas det löser sig den vägen!

Jag ändrade APN-inställningarna och startade sedan om mobilen. Hitills har det fungerat bra och jag har kunnat surfa till ett antal sidor utan avbrott, vilket var mer eller mindre omöjligt innan. Kommer att testa vidare under dagen och återkommer ifall jag får problem.


Holger: Testade du att starta om telefonen efter att du ändrade inställningarna? Jag gjorde det och surfen har fungerat bra åtminstone hitills.

@Holger-Jonsson sa:

@Emil_Vimla Har nu ändrat APN enligt ovan men ingen förbättring. Samma problem som innan.

Användarnivå 5
Emblem +1

@Gunnar-Mossberg


Att det finns ett problem tror jag vill alla är överens om, problemet är dock relaterat till Telenors core-nät och de felsöker för fullt. Vi kan dessvärre inte göra mer än att avvakta och fortsätta pusha mot Telenor för en lösning.


Beklagar verkligen allt strul som detta orsakar för er.


/Viktor

Synd att det skulle ta 12 dagar att fixa det här, nu har vi i hela familjen bytt till en annan leverantör, 12 dagar utan att ni lyckas lösa det är oacceptabelt.

@Andreas-Slomian Jag har precis samma problem som du. Idag har jag kunnat ansluta endast några minuter till mobilnätet och sen har det plötsligt slutat fungera. Har ingen aning om vad det beror på.

Jag har samma problem, hjälper tillfälligt att växla mellan 4G/3G. Men sen slutar det fungera igen.

Har också exakt samma problem sedan några dagar. Växlar mellan 3G och 4G vilket hjälper en kort stund. Oerhört irriterande!

hej

Vimla 1.0

Samma här , haft det sen ca 2 mån tillbaka ,så jääävla irriterande , redan 5 gånger idag har det retat mig , bor Halmstad centrum.

Om fler har problem över hela landet så e något riktigt fel, så har det inte varit tidigare... Vimla blir bara sämre o sämre, då har jag inte äns nämnt Vimla 2.0 😩😩

Samma problem i Tranås. Mina första 3 månader med Vimla funkade surf bra. Sedan några veckor är det hopplöst. Man kan ladda några sidor men sedan låser det sig. Särskilt illa är det när man använder mobilen som Wifi-hotspot. Då låser det sig nästan direkt. Är det ett tillfälligt fel hos Telenor? När man kollar deras deras karta över störningar är min adress markerad som orange = lite nedsatt funktion. Men det verkar visas så för alla adresser. Tyvärr är det nog så illa att Vimla/Telenor bara har skaffat fler och fler kunder och nu kollapsar allt. Kanske dags att snarast säga upp abonnemanget.

.

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej Alla!

Upplever ni fortfarande problem efter Telenorstörningen rekommenderar jag er att starta om telefonen samt kika in på vimla.se/surf för att återställa/ ändra era APN-inställningar.

Fungerar det ändå inte vill jag att ni kommer in i vår supportchatt på vimla.se/support så kikar vi vidare!

Mvh Emil

Idag om möjligt ännu sämre. Hängde sig redan vid första sida jag laddade. Lyckades på min frus konto (också Vimla) komma in på forumet och läsa Emils svar. Självklart har jag massor av gånger gjort det du föreslår. APN ska väl vara - Services.telenor.se ? Hur överföringen går kan jag se upptill på mobilen. Där visas oftast H och mycket korta stunder H+. Ska det vara så? Efter omstart lyckades jag köra Bredbandskollen 8,85 Mbit/s 3,49 Mbit/s 49,98 ms. Sedan låste allt sig igen. Av någon anledning lyckas min frus Vimla leva lite längre men är ändå helt oacceptabelt då det låser sig efter bara några få laddade sidor.

Precis samma för mig, spelar ingen roll om jag fixar de Rekommendationerna.. Det funkar helt enkelt inte, är snart 1 vecka som det varit såhär nu

Hej !

Jag har samma problem, min första tanke om det va nått knas med mobilen då det står att jag har 4g i mobilen, MEN DET GÅR INTE ATT SURFA från gång till gång !

I-landsproblem förmodligen, men jag betalar ju för en tjänst som inte fungerar som den skall och ändå är jag inte långvarig Vimla kund, då jag skaffade det för bara några veckor sedan men börjar nu ångra mitt beslut !

Får bli en återflytt och betala lite mer, men hellre det då det iallafall inte krånglar.


Skönt att denna tråden fanns, så inte mobilen åkte i återvinningen.

@Emil_Vimla

Jag har testat detta tidigare och idag igen men problemen är samma.

Min fru har samma problem och jag har även haft det på min jobbtelefon som inte har vimla men dock Telenor.


Vet inte vad supporten ska kunna göra för mig eftersom det verkar vara ett mer generellt fel?

Har samma problem. Mycket irriterande.

Svara