Sporadiska surfavbrott

  • 17 August 2019
  • 72 svar
  • 74 visningar

Hej, ända sen Telenors avbrott för ett par dagar sen så har jag haft sporadiska avbrott i min dataanslutning flera gånger per dag. Det har helt plötsligt slutat att fungera för att efter en liten stund komma igång igen. Jag tänkte först att det var lite strul efter det stora avbrottet tidigare i veckan, men vid det här laget borde det ju vara fixat.

Har någon annan liknande problem?


72 svar

@Andreas-Slomian Jag har precis samma problem som du. Idag har jag kunnat ansluta endast några minuter till mobilnätet och sen har det plötsligt slutat fungera. Har ingen aning om vad det beror på.

Jag har samma problem, hjälper tillfälligt att växla mellan 4G/3G. Men sen slutar det fungera igen.

Har också exakt samma problem sedan några dagar. Växlar mellan 3G och 4G vilket hjälper en kort stund. Oerhört irriterande!

hej

Vimla 1.0

Samma här , haft det sen ca 2 mån tillbaka ,så jääävla irriterande , redan 5 gånger idag har det retat mig , bor Halmstad centrum.

Om fler har problem över hela landet så e något riktigt fel, så har det inte varit tidigare... Vimla blir bara sämre o sämre, då har jag inte äns nämnt Vimla 2.0 😩😩

Samma problem i Tranås. Mina första 3 månader med Vimla funkade surf bra. Sedan några veckor är det hopplöst. Man kan ladda några sidor men sedan låser det sig. Särskilt illa är det när man använder mobilen som Wifi-hotspot. Då låser det sig nästan direkt. Är det ett tillfälligt fel hos Telenor? När man kollar deras deras karta över störningar är min adress markerad som orange = lite nedsatt funktion. Men det verkar visas så för alla adresser. Tyvärr är det nog så illa att Vimla/Telenor bara har skaffat fler och fler kunder och nu kollapsar allt. Kanske dags att snarast säga upp abonnemanget.

.

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej Alla!

Upplever ni fortfarande problem efter Telenorstörningen rekommenderar jag er att starta om telefonen samt kika in på vimla.se/surf för att återställa/ ändra era APN-inställningar.

Fungerar det ändå inte vill jag att ni kommer in i vår supportchatt på vimla.se/support så kikar vi vidare!

Mvh Emil

Idag om möjligt ännu sämre. Hängde sig redan vid första sida jag laddade. Lyckades på min frus konto (också Vimla) komma in på forumet och läsa Emils svar. Självklart har jag massor av gånger gjort det du föreslår. APN ska väl vara - Services.telenor.se ? Hur överföringen går kan jag se upptill på mobilen. Där visas oftast H och mycket korta stunder H+. Ska det vara så? Efter omstart lyckades jag köra Bredbandskollen 8,85 Mbit/s 3,49 Mbit/s 49,98 ms. Sedan låste allt sig igen. Av någon anledning lyckas min frus Vimla leva lite längre men är ändå helt oacceptabelt då det låser sig efter bara några få laddade sidor.

Precis samma för mig, spelar ingen roll om jag fixar de Rekommendationerna.. Det funkar helt enkelt inte, är snart 1 vecka som det varit såhär nu

Hej !

Jag har samma problem, min första tanke om det va nått knas med mobilen då det står att jag har 4g i mobilen, MEN DET GÅR INTE ATT SURFA från gång till gång !

I-landsproblem förmodligen, men jag betalar ju för en tjänst som inte fungerar som den skall och ändå är jag inte långvarig Vimla kund, då jag skaffade det för bara några veckor sedan men börjar nu ångra mitt beslut !

Får bli en återflytt och betala lite mer, men hellre det då det iallafall inte krånglar.


Skönt att denna tråden fanns, så inte mobilen åkte i återvinningen.

@Emil_Vimla

Jag har testat detta tidigare och idag igen men problemen är samma.

Min fru har samma problem och jag har även haft det på min jobbtelefon som inte har vimla men dock Telenor.


Vet inte vad supporten ska kunna göra för mig eftersom det verkar vara ett mer generellt fel?

Har samma problem. Mycket irriterande.

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej igen alla!

Jag får beklaga att alla i tråden upplever problem med att datatjänsten verkar gå upp och ner i era telefoner. Jag misstänker att det är något som fortfarande är fel efter störningen förra veckan. Däremot för att våra tekniker ska kunna konstatera att det är något större fel eller att störningen från förra veckan inte verkar vara löst behöver ni felsöka tillsammans med supporten. Ni får kontakt med dom i chatten på vimla.se/support.

Lyckas en vanlig felsökning inte lösa problemet kommer de skicka en felanmälan till våra/ Telenors tekniker.

Mvh Emil

Men om samtliga användare som skriver här har samma problem måste vi då var och en lägga tid på att chatta till er. Både jag och min man har samma problem. Efter en kort tids surfande lägger nätet ner. Startar vi om telefonen fungerar det en stund till. Skall vi behöva hålla på så?@Emil_Vimla

@Britt-Inger-Johansson180

Håller med, droppen kom för mig när jag stod i en affär igår och skulle göra en överföring, full mottagning på 4g men gick inte att surfa. Gick in i morse och tecknade för en ny operatör, blev totalt 3v kund hos Vimla ! Men de funkar liksom inte när man samtidigt inte får återkoppling av kundtjänst.

@Emil_Vimla pratade med Robin i supportchatten, fick detta svar:

"Precis som du skriver är det fler som drabbats utav det, det är felanmält och vi kikar på vad det kan bero på. Men just nu har jag tyvärr ingen lösning på problemet då vi fortfarande undersöker det"

Bad Robin skicka felanmälan till tekniker, fick detta svar:

"det är redan skickat vidare"


Så vet inte direkt vad det hjälpte att jag kontakta supportchatten?

@Andreas-Slomian

Samma här. internet släpper. Startar om mobilen och då fungerar den några minuter.

Hemma med Wifi så är allt riktigt igen. Så självklart är det Vimlas nät (Telenor) som krånglar.

Första gången på flera år med så omfattande problem. Sms och samtal är felfritt.

Nu får ni skärpa er , Vimla Support. Ni fattar väl att detta är ett större problem och det hjälper inte att ni ber oss användare starta om våra mobiler. Och hänvisa till Telenor.... ni måste DRIVA problemet då mot Telenor och se till att det löses. Detta är allvarligt. Att vi användare ska behöva rapportera våra problem.... ni ska väl ha monitorering som upptäcker problem när de uppstår. Det har varit så här i ett antal dagar nu.


Användarnivå 6
Emblem +54

Hejsan @Britt-Inger-Johansson180 @Victor-Bengtsson3 @Ted-Berg,

Vi har nu en felanmälan och jag uppdaterar er här i tråden när jag vet mer!

Mvh Emil

Tvivlar på att det är ett tekniskt fel. Mer troligt att Vimla / Telenor har tagit på sig för många kunder och inte kan leverera. Testade i natt efter midnatt att köra SVT-Play. Gick faktiskt på vårt ena Vimla -abonnemang. Nu på dan får jag inte ens upp tablån. Fick byta till min frus telefon för att kunna få iväg den här klagoskriften. Hur lösa detta? På något sätt får Vimla bita i sura äpplet och köpa in mer kapacitet på nätet.

Ärligt talat vad är det som händer!? Hur ska vi ens veta om detta nått fram till någon på telenor/vimla som faktiskt kan lösa detta.

Antar att det är helt okej att behandla betalande kunder på ett sånt här sätt. Kan ju undra om man bor i ett i-land som Sverige påstår sig vara

Har exakt samma problem!

Internet kommer å går eller laggar eller vad man skall säga.. gjorde en koll mot Bredbandskollen och hade 6-8 mb ner ca 10mb upp.. på 4g är de väldigt lågt.


Men då de är många som har samma problem är de nåt med vimla.n

Användarnivå 6
Emblem +54

@Sven-Ragnar-Suneson Det handlar inte om att Vimla/ Telenor saknar kapacitet i nätet utan detta handlar helt och hållet om efterskalvet av driftstörningen från förra veckan.


Felanmälan är eskalerad till rätt avdelning som undersöker vad som är fel för att sedan implementera en lösning.

Mvh Emil

Det funkar inte för mig heller ☹️

Nu får dem minsann fixa problemet.

Nu har jag varken lust eller tålamod att vänta längre på en lösning. Jobbigt att ett så stort företag tar så lätt på sina abbonenter och att det är oförmöget att åtgärda problemen och avsaknaden av status på hur felsökningen fortskrider. Jag MÅSTE ha igång en fungerande wifi-hotspot för min PC. Jag säger därför upp mitt abbonemang nu och flyttar nummret till Hallon.

nej är ju inte världens smartaste affärsidé att totalt strunta i sina kunder..

Svara