Nytt sim fungerar inte - "No service"

  • 1 March 2015
  • 7 svar
  • 1101 visningar

Hej!

Har precis bytt till Vimla, fått mitt nya simkort och igår ett sms om att mitt abonnemang skulle flyttas över under natten. Nu när jag satt i det nya simkortet står det "No service" där operatörsnamnet brukar stå. Min telefon är och har alltid varit olåst. iPhone 4 med senaste uppdateringarna. Jag har testat både flygplansläge och att starta om telefonen. Någon som har fler tips? Alla tankar tas tacksamt emot!


7 svar

Användarnivå 6
Emblem +5
Testa att gå in på inställningar och välj operatör. Stäng av auto och låt telefonen söka, kan ta upp emot 3-5 min. När den väl hittar olika alternativ så välj Vimla eller Telenor.

Vänta därefter uppemot 3-5 min och se om det börjar fungera.

Du kan även ta ut sim-kortet och se till att chipet är helt rent.

Fungerar inget av ovanstående så mejla hej@vimla.se så får du hjälp imorgon.
Användarnivå 6
Emblem +6

Är du säker på att den är upplåst, så vitt jag vet såldes majoriteten av iphone 4 som operatörslåst. Hos vilken operatör köptes telefonen ursprungligen?

 

Har du möjlighet att testa med något annat sim-kort från en annan operatör?

Helt säker på att den är upplåst. Har haft flera olika operatörer med den.

Testade att rengöra simkortet, hjälpte inte.

Försökte även byta operatör men det alternativet verkar inte vara valbart. När jag går via Settings, General, About så är alla alternativen, även Carrier, grå istället för svarta och går inte att trycka på. Carrier står dock fortfarande inställd på Tele2, min gamla operatör, så det kan mycket väl vara där som felet ligger.
Användarnivå 6
Emblem +5
Du skall inte gå via about utan via settings > carrier direkt alltså.
Användarnivå 6
Emblem +5
Carrier där skall du alltså välja.
image.jpg
När jag går in på Settings så ser jag bara de fyra översta i första sektionen, dvs airplane mode, wi-fi, bluetooth och cellular. Finns alltså ingen Carrier alls tyvärr.

Tog ut simkortet för tredje gången och nu står det Invalid SIM istället för No service. Vet inte om det gör någon skillnad.
Användarnivå 6
Emblem +5

Invalid SIM brukar man få när SIM-kortet inte är aktiverat hos operatören. Skulle SIM-kortet vara sönder så är det vanligare med "NO sim", hur som helst så låter tyvärr som du får avvakta till morgon när supporten hos Vimla är på plats.

Svara