Leveransrapporter 2.0

  • 7 July 2019
  • 12 svar
  • 18 visningar

Hej!

Sedan jag bytte till det nya SIM-kortet så får jag inte längre några leveransrapporter när jag skickar sms eller mms, trots att de inställningarna är på i min telefon. Dessa funktioner är väldigt viktiga för mig av olika skäl. Hur kan jag få dem att fungera igen?


12 svar

Användarnivå 6

@Cecilia-Esterling

Vimla har bestämt sig för att inte tillhandahålla leveransrapporter på plattformen 2.0. Kritiken här har varit skarp, det är många som tycker det är ett dåligt beslut. Men läget är som det är. Vimla säger att de inte kommer ändra sig.

Behöver du leveransrapporter får du byta till en annan operatör eftersom Vimla heller inte går med på att låta kunder byta tillbaka till gamla plattformen.

@mlo Tack för ditt svar! Det var det jävligaste, borde man inte gå ut med en sådan information INNAN man börjar lova guld och gröna skogar till sina kunder...?! Fy så dåligt! 😠

Användarnivå 5
Emblem +4

@Cecilia-Esterling

Tråkigt att du känner att du inte blivit informerad kring detta. På vimla.se/sim så har vi länkat till en sida med saker som kan vara bra att veta inför bytet till Vimla 2.0 (https://forumet.vimla.se/topic/3630/bra-att-veta-om-vimla-2-0/2)


Men som @mlo säger så är leveransrapporter ingenting som tillhandahålls på vår nya plattform Vimla 2.0.


Alex

@Cecilia-Esterling

Om det är helt avgörande för dig, gör så här:

1. Portera numret till annan operatör t.ex. Comviq Kontant

2. Portera tillbaka det till Vimla

3. Du får då Vimla 1 med leveransrapporter, men förlorar ev sparad data

@borgus sa:

@Cecilia-Esterling
Om det är helt avgörande för dig, gör så här:
1. Portera numret till annan operatör t.ex. Comviq Kontant
2. Portera tillbaka det till Vimla
3. Du får då Vimla 1 med leveransrapporter, men förlorar ev sparad data

Det går att göra så men det är ingen lösning på sikt. Inom typ ett år kommer alla att vara överförda till Vimla 2.0.

@Sven


Helt rätt, en kortsiktig lösning, men dock en lösning. När man sedan tvingas över till 2.0 finns ju andra operatörer, trots allt, eller hur? Men med tanke på Vimlas tidsplaner så kan man kanske räkna med ytterligare något år med 1.0.

Det bästa du kan göra nu efter du postat ditt missnöje är att byta operatör det är det enda sättet dom till slut kommer lyssnar på. Dom skryter i inlägg efter inlägg om hur dom utvecklar sin nya fantastiska plattform VIMLA 2.0 då är det rent skamligt dom inte ens stödjer basfunktioner. Att portera ut och in funkar men ger dig ca 5mån då deras förra VD sagt att alla ska migreras över innan detta året är slut och det gäller väl tills någon ny VD dementerar det.

@Cecilia-Esterling sa:

@mlo Tack för ditt svar! Det var det jävligaste, borde man inte gå ut med en sådan information INNAN man börjar lova guld och gröna skogar till sina kunder...?! Fy så dåligt! 😠

Jag hoppas att det dröjer flera år innan vi blir tvungna att byta till Vimla 2.0 (även om man sagt att alla ska tvångsmigreras i slutet på 2019). Roamingen är inte tillräckligt bra med Vimla 2.0, man har inte lagt till en enda ny operatör/land på över 1 månad:

https://forumet.vimla.se/topic/3629/roaming-med-vimla-2-0/6

Fortsätter man i den här takten finns det inte en chans att roamingen är tillräckligt bra i slutet på 2019.

Vi kan bara gissa hur lång tid det tar att migrera över alla kunder till Vimla 2.0.

Ja - förre VD:n Johan Littorin sa att det skulle vara klart under 2019. Å andra sidan har Vimla sagt att bytet av betalpartner skulle vara klart i december 2017 och det är inte klart ännu. Så alla ev. tidsangivelser från Vimlas sida får man ta med ett par grabbnävar salt, för Vimla har inte lyckats hålla en enda tidplan tidigare. Det är därför Vimla inte längre vågar ge ut några tidplaner till alla som frågar. De har helt enkelt haft fel så många gånger förut att det börjar bli löjligt. Och nu har Vimla tigit om alla tidplaner så länge att det också börjar bli löjligt.

Något slag av vettig information måste man kunna ge sina kunder om man vill behålla något mått av förtroende. Men i Vimlas fall så är hela förtroendekapitalet sedan länge förbrukat. Vi som kunder är helt utlämnade och kan bara vänta och se vad som (inte) händer...

Användarnivå 6

Det stora problemet är ju inte att antalet länder med roaming är för få utan att det inte ens funkar i de länder som Vimla har avtal med. Jag var i Köpenhamn med en kompis i lördags. Han har Vimla 2.0, jag har Vimla Classic. För mig funkade allt utmärkt, han fick inte igång datan förrän vi åkte över bron till Malmö igen. Och vi får ju rapport efter rapport om att det inte funkar i Tyskland. Plus ytterligare länder, etc etc.

Men nu börjar vi bli off topic här...


@Spotify sa i [Leveransrapporter 2\.0](/post/25471):

>

Jag hoppas att det dröjer flera år innan vi blir tvungna att byta till Vimla 2.0 (även om man sagt att alla ska tvångsmigreras i slutet på 2019). Roamingen är inte tillräckligt bra med Vimla 2.0, man har inte lagt till en enda ny operatör/land på över 1 månad:

https://forumet.vimla.se/topic/3629/roaming-med-vimla-2-0/6

Fortsätter man i den här takten finns det inte en chans att roamingen är tillräckligt bra i slutet på 2019.

Användarnivå 5
Emblem +4

Som @mlo säger så känns det som att vi börjar komma lite off topic här i tråden.


Det går att portera ut / in sitt nummer, men det är som sagt inte en långsiktig lösning då samtliga abonnemang kommer att migreras till det nya simkortet.


@Spotify att vi inte fått in nya länder där vi har stöd för roaming på över en månad stämmer, däremot så har vi roaming i de absolut flesta länderna som våra användare nyttjar roaming i och vi jobbar på att båda få roaming i de länder som vi i dagsläget inte är anslutna till, samt erbjuda fler operatörer i de länder som vi redan har roaming i.


Alex



Leveransrapporter fungerar för 2.0 sedan några veckor tillbaka. 😊

Svara