Det går inte att skicka bilder (mms)

  • 14 April 2020
  • 12 svar
  • 352 visningar

Det verkar som om det inte går att skicka bilder (mms).

Har försökt med två olika mms till ett nummer hos Telenor.

Är detta ett tillfälligt fel?

Hälsningar!

Marek


12 svar

Användarnivå 6

Hej @Marek-Edmund-Janiec,

Det låter som du behöver ställa om mobilens APN-inställningar. Vi har en guide som hjälper dig, här: https://faq.vimla.se/hc/sv/articles/360002010377-Allm%C3%A4nna-inst%C3%A4llningar-f%C3%B6r-data-och-MMS-f%C3%B6r-Vimla-2-0

Testa att ställa om APN-inställningarna med hjälp av guiden ovan på och om det fortfarande inte går att skicka MMS kan du hör av dig till mig här samt bifoga skärmdumpar av dina APN-inställningar för dina Internet och MMS profiler här i tråden så att jag får granska.

Det är också viktig att det finns endast de 2 profiler i mobilens inställningar. Om det finns andra ska behöver du radera dem. :)

Jag har försökt med att ställa in APN-erna till nya värden, men de återställs när jag startar om mobilen.


Jag har försökt mins//t ett tjugotal gånger att ändra apn-erna. De är inte stabila, försvinner vid editering och återställs alltid till standardvärden vid omstart utan att jag gör något. Båda apn-namnen blir satta till services.telenor.se vilket väl indikerar att mobilen hämtar något från simkortet. Kanske simkortet inte är kompatibelt med mobilen (Motorola C)?


Det går inte att ändra APN-erna. När man startar om mobilen återställs de ursprungliga värdena.

Användarnivå 6

Hej @Marek-Edmund-Janiec,

Om båda APN visar till services.telenor.se, skulle det betyda att din mobil är fortfarande inställd på de gamla 1.0-inställningarna. När du ändrar dina APN-profiler, är det en 'spara' knapp du kan klicka? På vissa modeller sparas de nya inställningarna automatiskt dock på andra måste man själv spara de nya inställningarna.

Skulle du kunna bifoga skärmdumpar av dina APN-inställningarna så jag får se hur de ser ut just i din mobil?

Hur gör man för att få ut en skärmdump fån en Motorola C med Android 7.0 ?

Jag kan skriva av av dem och bifoga dem om det inte finns något bättre sätt.

Jag är ny kund och har nyss fått mitt simkort. Numret flyttades från Tele2 den 9 april.

Skicka mms (bilder) funkar inte. Jag har försökt med att justera APN men det går inte att ändra i befintliga eller, om man gör helt nya, spara de nya värdena. APN-erna blir alltid automatiskt återställda till standardvärden så fort jag startar om mobilen. Inga ändringar accepteras. Jag har en Motorola typ C med Android 7.0.

Även om jag är ny kund kanske jag inte har fått Vimla 2.0 utan kanske Vimla 1.0.De två APN-erna står som Telenor Mobilsurf/ services.telenor.se resp. Telenor MMS/ services.telenor.se och simkortet är benämnt Telenor .

Jag använder appen Googles Messages för sms och mms. Kan ni rekommendera någon som fungerar bättre?

När jag provade fram och tillbaka lade jag märke till att man kan få iväg ett mms med bilder om man, efter att ha lagt upp mms-et, nollställer appens minne, men det är väl än både klumpig och omständig lösning.

Jag använder appen Googles Messages för sms och mms. Kan ni rekommendera någon som fungerar bättre?


Användarnivå 6

Hej @Marek-Edmund-Janiec,

Kan du testa att följa den här guide på hur man tar skärmdumpar på din mobil: https://support.google.com/android/answer/9075928?hl=sv.

Sedan kan du bifoga dem här i tråden och då kan jag ha en bättre ide om hur APN-inställningarna ser ut i din mobil. I vårt system kan jag se att ditt SIM-kort är ett 2.0 SIM-kort.

Jag har försökt allt som står under länken.

Jag kan inte få ut några skärmdumpar från telefonen.

Användarnivå 6

Hej @Marek-Edmund-Janiec,

Då skulle jag rekommendera att du chattar med oss så att vi kan hjälpa dig i realtid. Du kan chatta med oss via vimla.se/kontakt eller när du är inloggad i Mitt Vimla då kommer upp en grön chattruta i den nedre högra hörnet efter några sekunder.

Hej !

Jag fotograferade skärmarna med en kamera, sände bilderna i chatten och fick instruktioner att skriva om apn-erna med nya värden. Men tyvärr återställdes de till de ursprungliga så fort jag startade om datorn. Kanske abonnemanget inte funkar med min mobil...


Användarnivå 6

Hej @Marek-Edmund-Janiec,

Ja, jag ser att du har varit i kontakt med min kollega via chatten dock vi kunde inte hitta en lösning för dig. Vi har tagit ärendet vidare till våra tekniker för att undersöka om det är något ytterligare vi kan testa.

Svara