✅ Besvarat

Swedbank har problem

  • 1 February 2017
  • 33 svar
  • 126 visningar


Visa första inlägg

33 svar

Användarnivå 5
Emblem +4

@Kent-Åman mycket bra sammanfattat!

Swedbanks driftstörning gjorde så att alla försök till dragning från dem misslyckades automatiskt. Däremot är det bara att man gör ett nytt betalningsförsök via Mitt Vimla (kolla på vimla.se/betalmetod om du är osäker på hur man gör). Pengarna dras inom 24 timmar från och med att detta postas 🙂

Det där stämmer inte om man körde med autogiro. Autogirofunktionen på Vimla via Klarna har helt lagt av. Jag har suttit i telefon med både banken och Klarna och dom hittar inga fel överhuvudtaget. Det borde ha funkat. Men om man valt autogiro på Vimla och trycker "Betala" och godkänner med sitt Bank-ID så står det bara att försöket misslyckades, och varken Klarna eller Swedbank kan se att det ens görs något försök att dra pengar. Jag fick byta till kontokortsbetalning så funkade det direkt. Tråkigt om man nu vill använda sig av autogiro vilket jag har gjort sedan väldigt länge här på Vimla. @Petter sa:

@Kent-Åman mycket bra sammanfattat!
Swedbanks driftstörning gjorde så att alla försök till dragning från dem misslyckades automatiskt. Däremot är det bara att man gör ett nytt betalningsförsök via Mitt Vimla (kolla på vimla.se/betalmetod om du är osäker på hur man gör). Pengarna dras inom 24 timmar från och med att detta postas 🙂

Jag tror att jag lyckats betala nu. Åtminstone kom det ett kryptiskt sms från Vimla där det stod att "ditt abonnemang fungerar nu som vanligt". Och när jag kollar på "Mitt Vimla" finns den senaste betalningen bland de andra betalningarna.

Men på Klarna står det fortfarande att pengarna kommer att dras inom 1-2 dygn...

Om det är som Kocken säger så låter det ju inte så bra. Är Vimlas support medveten om detta och varför får vi inte veta nåt om det i så fall? Skulle önska lite klargörning från ledningen.

Kan någon på vimla kolla på personligt IM på messenger. Akut problem.

löst för min del

Användarnivå 6
Emblem +6

@fryguy @vattenkanna Jag fick mitt sms idag. Bara att man inte får något sms direkt den första i månaden behöver inte innebära att det är problem. Som jag förstår utifrån info i olika trådar på forumet så inleds betalningarna den första i månaden och pågår i några dagar innan det är helt klart. Jag tolkar det som att när betalningen kommer till ens abonnemang att då skickas sms:et ut.

När betalningarna inleds står det betalning pågår för alla tills betalningarna för månaden är avslutade. Idag skriver vimla överst på mitt vimla att betalning pågår och beräknas vara klar idag lördag, så först därefter kan man nog se vilka betalningar som inte alls gick igenom denna månad.

Användarnivå 5
Emblem +2

Synd att vimla inte kan flytta fram betalningen för alla tills swedbanks system är fixat. jag tror det hade underlättat både för kunder och vimla crew 🙂

Användarnivå 1

Råkade också ut för detta.. blev lite chockad när sms:et om misslyckad betalning dök upp. Gick in och uppdaterade min betalinformation direkt. Såg inte förrän senare att Swedbank hade problem med sina mastercards.


Dock är allt löst nu och betalningen gjord. 😊

Svara