Sms från 72221. Scam. Vad gör man?

  • 18 September 2019
  • 6 svar
  • 16874 visningar

Jag har just fått följande SMS 4 gånger: ”Du har bestallt en prenumeration pa MobiApp Games Club.50 kr/vecka+50kr medlemsavgift(en gang).For att bekrafta bestallningen SMS:aGOTT till 72221”


6 svar

Användarnivå 6
Emblem +1

Fler som råkat ut för detta tidigare och skrivit i Hallons forum: https://forum.hallon.se/betalning-15/mobiapp-games...

@Thomas-Lydig


Jag dock aldrig råkat för dessa Grundlurar människor

Som Gör sådana Dumheter nu då

Men man skall alltid passa sig att Klicka på det får via SMS anser jag nu då.

Användarnivå 6
Emblem +5

@S.L det är ganska farligt ifall en debitering redan har startat. Så jag hade inte lagt det i blacklist då man mister en del kontroll, men förstår din tanke.

Får man dessa SMS så är mitt råd att kolla i appen/mitt vimla och se ifall det dragits några pengar. Om det inte dragits så raderar man bara smset. Har det dragits däremot så är det istället viktigt att avsluta prenumerationen.

För att göra detta så har jag tidigare läst att det skall fungera att skicka "STOP ALL" utan citationstecken till 7xxxx-nummer. Men som sagt, det skall man absolut bara testa ifall det faktiskt dragits pengar och inte hittar andra instruktioner hur man stoppar prenumerationen.

I detta fallet tycks det ju vara ett försök för att få folk att bekräfta en beställning som kommer kosta pengar och då känns det smartast att bara radera smset.

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej @Thomas-Lydig,

Jag kikade lite snabbt på abonnemanget kopplat till den e-postadress du har här på forumet och du ska inte ha blivit debiterad vad jag kan se. Precis som @Michael skriver är det då bäst att radera SMSet så du inte råkar ta action på det och starta någon prenumeration.

Mvh Emil

Hej,

 

Tyvärr har detta hänt min son också. För jävligt att Vimla och andra operatörer inte totalblockar dessa bedrägerier och kopplade nummer.

 

Eftersom Vimla inte heller har någon kundtjänst att kontakta är det svårt att få hjälp. Hur kan man blockera ALLA betaltjänster på ett abonnemang?I Appen/hemsidan hittar jag inget om det. Dessutom på fakturan står det bara “Betaltjänster 50 kr” typ, inget om vilken mottagare eller nummer.

300 kr fattigare är jag nu på grund av detta. Inte en supernöjd kund.

 

Mvh,

Jens

Användarnivå 7
Emblem +29

Hej,

 

Tyvärr har detta hänt min son också. För jävligt att Vimla och andra operatörer inte totalblockar dessa bedrägerier och kopplade nummer.

 

Eftersom Vimla inte heller har någon kundtjänst att kontakta är det svårt att få hjälp. Hur kan man blockera ALLA betaltjänster på ett abonnemang?I Appen/hemsidan hittar jag inget om det. Dessutom på fakturan står det bara “Betaltjänster 50 kr” typ, inget om vilken mottagare eller nummer.

300 kr fattigare är jag nu på grund av detta. Inte en supernöjd kund.

 

Mvh,

Jens

Hej,

På Mitt Vimla→ Förbrukning→ Betaltjänster borde det framgå vad det är som kostar. Kontakta det berörda företaget det handlar om, kontaktuppgifter hittar du här: https://www.etiskaradet.se/sidor/lankar.aspx 

Försök få företaget att säga upp prenumerationen och betala tillbaka hela beloppet. Om du blir erbjuden att få tillbaka en del av pengarna så säger du att du vill ha tillbaka hela beloppet, säg att du tänker göra en anmälan till Etiska rådet annars. Om inte detta hjälper så går du vidare och gör en anmälan till Etiska rådet här: https://www.etiskaradet.se/sidor/anmalan.asp

Etiska rådet brukar vara otroligt hjälpsamma.

Lycka till.

Svara