Slipper man inte skitföretaget Klarna någonstans?!

  • 30 June 2016
  • 92 svar
  • 445 visningar

Blir riktigt besviken när jag ser att ni gått på Klarnas betalningssystem. Från superenkel betalning till obskyra faktureringsmetoder... varför??? Är ni inte medvetna om att Klarna har 180 ärenden på konsumentverket och är utredda av FI med anmärkning? Som om inte det vore nog är 95% av alla (1100) kommentarer på Eniro negativa:

 

http://gulasidorna.eniro.se/f/klarna:14930684?search_word=klarna#reviews

 

Vad jag vet sitter nu Vimla! på ett mångårigt avtal med årlig fast avgift som ni inte kan ta er ur. Ironiskt med tanke på att Vimlas affärsidé är den motsatta.... eller hur?!

 

Klarnas systemet med delbetalningar är som upplagt för att sätta resurssvaga i skuldfällor. Jag har personligen det gott ställt med lyckades ändå hamna i Klarna fällan 2 ggr:

 

Detta hände mig: Gjorde beställning på e-butik, valde VISA som betalningsform. Fick "Error", (pengar fanns på kontot) varför jag avlutade köpet. 3 dagar senare får jag mail att produkterna är skickade. Jag får efter 2 v påminnelse från Klarna med +60 kr påminnelsavgift, hot om inkasso och 10 dagars betalningsfrist från Klarna, (dvs kortast möjliga lagliga betalfrister). E-butiken säger att Klarna skickat en e-faktura, men jag hittar ingen på det datumet. Min slutsats blir att e-fakturan måste fastnat i spamfiltret.. något som uppenbarligen händer massa människor varje dag och som Klarna alltså tjänar 60 kr på för varje gång det händer. Smart affärsidé va?! Dessutom äger dom sitt eget inkassoföretag... bingo dubbelt upp!!!

 

Sedan dess handlar jag aldrig i en butik som är "Powered by Klarna".

 


92 svar

Användarnivå 6
Emblem +1

Jag är också väldigt besviken över att behöva anlita Klarna. Jag har inga egna dåliga erfarenhet men Klarna är kända för sina mindre etiska rutiner. Deras påminneöseavgifter är ökända.

Hade inte Vimla varit så bra  så många andra sätt hade jag lämnat på grund av kopplingen till Klarna. Hade kopplingen varit där när jag gick med är jag inte helt säker på att jag faktiskt hade gått med eftersom jag inte riktigt förstod hur bra Vimla var. 

Användarnivå 6
Jag kan bara hålla med. Jag gör vad jag kan för att undvika Klarna, framförallt för deras oschyssta påminnelse- och indrivningsmetoder. Det var olyckligt att ni valde dem som partner, dels för att det går emot Vimlas idé om att vara ett annorlunda och schysst företag, dels för att det komplicerar betalningsprocessen att man nu tvingas blanda in ytterligare ett företag och ytterligare ett konto. Jag valde Vimla bland annat för enkelheten vid betalning, nu är den enkelheten borta.
Användarnivå 6
@Asawi, självklart är det ok med en påminnelseavgift. Klarna har dock gjort sig kända både för att vara snabba med påminnelser och för att vara oresonliga när någon ifrågasätter påminnelsen. Knappast beteenden Vimla borde vilja förknippas med.

Dessutom finns det en hel del som tyder på att Klarna styr folk mot betalningssätt som lätt leder till påminnelser, som faktura istället för kortbetalning till exempel.

För mig handlar det inte om personliga erfarenheter eller en personlig oro. Mitt motstånd mot Klarna handlar om att jag inte vill stödja ett företag som beter sig oschysst och som lever på deras kunder gör fel.

MickeMM skrev:

Det spelar nog ingen större roll vad vi skriver @FredrikE - tyvärr!

Vimla har bestämt sig för Klarna och förmodligen skrivit på ett långvarigt kontrakt.

 

Vi får "bevisa" vårt missnöje med att helt enkelt gå till en konkurrent istället.

 

Jag kollade precis beställningssidan och där står inget om att det är Klarna som sköter betalningarna. Jag tycker det borde stå klart och tydligt.


 

Ingen respons från Vimla! i dessa frågor gällande Klarna?! Varför finns det då ett forum? Även om det skulle finnas en vilja hos Vimla! att ta sig ur kontraktet med Klarna är det lika svårt/dyrt som att avsluta ett 3 års abonnemang hos Telenor.

 

En konstruktiv tanke till Vimla! är att DIBS betaltjänst återinförs. Att kunna välja på mer än en (1 st) fakturaleverantör är dessutom ett av kriterierna för att certifieras av "Säker E-handel".

 

Vimla! - SVARA!!! Vad tänker ni göra... svara 1-3 på frågan!

 

1. Vimla + Klarna utan annan fakturaleverantör. (= jag byter abonnemang)

2. Vimla + Klarna + DIBS (= jag ger Vimla en chans tills ni gör nästa misstag som tar min tid)

3. Vimla dumpar Klarna (= Vimla visar att de lever upp till sin devis "Mobil utan lur").

Användarnivå 4
Emblem +1

Intressant och se att andra inte gillar Klarna. Jag skickade ett privat meddelande till Viktor igår och berättade min besvikelse över Klarna och även att jag funderar på att fimpa Vimla, enbart pga Klarna. Nu har jag förvisso 0 kr i månadsavgift, men den dagen vimla börja kosta och klarna är inne och pillar på mitt kort så kommer jag fimpa vimla direkt, tyvärr.

Användarnivå 6
@MickeMM, vi som är gamla kunder ligger väl i och för sig kvar i Vimlas eget betalsystem om jag inte förstått fel. Problemet kommer när det blir dags att uppdatera kreditkortsuppgifter, då även vi kommer tvingas över till Klarna? Eller har jag missat något?
Användarnivå 4
Emblem +1

@mlo - Jag fick ett mail för några dagar sedan att mitt VISA kort snart gick ut, så jag gick in och ändrade det. Det "roligaste" är att jag kör med samma kort fortfarande och det är 2 år kvar tills det ska förnyas.

 

I och med att jag gjorde om processen så ingick jag avtal med Klarna nu, misstänker jag iaf och det var just det som jag absolut inte gillade, därav mitt mess till Viktor.

 

För mig är det en gåta att Vimla bytade operatör. DIBS som de kört med innan är proffsiga, Klarna är för mig ett skämt. Men men, det är så klart deras val, dock strider det lite mot deras egna saker, som ni tidgare skrivit om.

 

Jag är precis som Fredrik. Står det Klarna på hemsidan så köper jag inget, letar hellre upp en annan leverantör. Oftast skiljer inte priserna sig så mycket. Jag betalar hellre några kr extra för att undgå inblanding med Klarna.

Användarnivå 6
Emblem +5

@mlo alla ligger under Klarna nu oavsett om man ändrat eller inte.

 

---

 

Jag gillar inte Klarna heller, men förstår samtidigt inte problemet så länge kortbetalning och autogiro erbjuds. Att välja faktura via mejl ser jag inga fördelar med alls och problem som kan uppstå med det tas ju upp här.

 

Själv kör jag med ett kreditkort som ger mig poäng til flygresor samtidigt som jag får en större säkerhet tackvare konsumentkreditlagen (som inte gäller vanliga bankkort). Då kortet dessutom är gratis så är det en nobrainer för mig. Skulle Klarna dra fel belopp så ringer jag upp de, är de motstridiga så tar jag det med Vimla och i sista fall med mitt kreditkortsbolag. Dvs jag har tre parter där jag kan rätta till det, varav den sista måste hjälpa mig enligt konsumentkreditlagen. Kortet jag använder är detta.

 

För min del så hade jag aldrig valt en operatör som endast erbjuder faktura. Då jag varken får något tillbaka (bonus) eller har något vettigt skyddsnät då det blir fel.

 

Så ni som klagar på fakturor via mejl, varför envisas ni med att använda de när andra alternativ finns (kortbetalning & autogiro)?

Jag är inte heller nåt fan av Klarna. Av nån anledning verkar det som dom dragit pengar från mitt kort den 23/6 istället för runt den 1/6 då det var tänkt.

Användarnivå 6

Där ser man @Michael, det visste jag inte. Men det verkar stämma. Trist.

 

Och visst kan man ha automatisk betalning via kreditkort också hos Klarna. Problemet är om något går snett. Jag litar inte på att Klarna kommer reda ut betalningen på samma välvilliga sätt som Vimla brukade göra. Klarnas affärsidé verkar trots allt vara att gamaktigt leva på att folk missar betalningar.

 

Jag hoppas verkligen att Vimla tänker om här framöver och drar sig ur avtalet med Klarna.

Användarnivå 6
Emblem +5

@mlo jo det är därför du skall ha ett kreditkort. Du får 3 parter dit du kan vända dig till i detta fall. Är Klarna tokiga, så kan du ta med Vimla. Skulle båda tokiga, vilket jag inte kan tänka mig så tar du det med kreditkortsbolaget. Dessa fryser då transaktionen och du betalar in kreditkortsräkningen minus den frusna transaktionen vanligtvis.

 

Därefter kommer kreditkortbolaget kräva ett underlag från Klarna. Och klarna inte kan ta fram ett rimligt underlag så ersätter kreditkortsbolaget dig och gör en "chargeback" mot Klarna och Klarna får stå utan pengar.

 

Nu är detta extrema fall där jag faktiskt inte kan tänka mig att varken Klarna eller Vimla skulle kunna ingå i. Men säg att du beställer från någon nätbutik, pengarna dras men ingen vara dyker upp. Butiken du beställt kan du inte få tag i, då vänder du dig till kreditkortsbolaget som löser allt åt dig och du får tillbaka pengarna.

 

Så länge man betalar med kortbetalning hos Klarna så ser jag inte hur något skulle kunna gå fel. Och Klarna klantar till det när de har korrekta och giltiga uppgifter kring ens kort så ser jag inget scenario där något skulle kunna rendera i att man själv åker på extra kostnader i slutändan.

 

Däremot så gillar jag inte alls beställningsflödet på Vimla och då slutsidan där det står att allt är klart och så har man automatiskt fått e-postfaktura. Där skall man själv trycka på ändra betalsätt och välja kortbetalning. Jag kan tänka mig att många missar detta.

 

Trots att jag nyss beställde ett abonnemang till (för någon timme sedan) så blir jag även osäker på om det faktiskt står e-postfaktura eller om det inte bara stod faktura. Står det bara faktura så finns ju risken att många förväntar sig den via post och inte e-post och då lär det kunna uppstå tråkiga situationer.

 

Prio 1 borde vara en sida vid beställning där MAN väljer mellan e-postfaktura, kortbetalning eller autogiro och trycker nästa och därefter fyller i ev. uppgifter. Dagens system kräver att man är på sin vakt vilket bara leder till tråkigheter tids nog.

 

@johan @Nils säkert inget nytt för er kring flödet, men det känns som ni borde ligga på Klarna hårdare. Egentligen borde det ha varit ett krav vid "upphandlingen" så kanske svårt att få till ändringar nu. Men det finns ju många butiker som löst det, t.ex. DustinHome, SAS. Sedan kanske de endast kör fakturna via Klarna, det är jag inte helt 100% på.

Användarnivå 6
@Michael, jag är inte orolig över att Klarna ska dra för mycket. Jag är orolig över att de ska vara för snabba på avtryckarfingret och dra iväg en påminnelse med extra avgift etc om man till exempel glömt att uppdatera ett kreditkort som gått ut.

Jag är inte heller orolig för egen del. Jag tycker mest är det är olyckligt att Vimla satt sig i knät på ett företag som gjort sig känt för oschyssta metoder och särskilt för att utnyttja folks misstag.

Det finns en tydlig risk att Klarnas badwill kommer reflekteras på Vimla framöver. Helt i onödan.
Användarnivå 6
Emblem +5

@mlo då är jag med på noterna. I en sådan situation är jag rätt säker dock på att Vimla väljer att ta extraavgiften om Klarna hanterat det oschysst. 

 

Klarna är definitivt inte mitt förstaval heller och det beror på det jag läst här och där genom åren och därmed har man väl fått en del fördomar. Personligen har jag aldrig råkat ut för något strul dock trots kanske uppemot 50 köp (utöver Vimla) under många års tid. Så egentligen är jag nöjd med hur det fungerar.

 

Det enda är deras betalflöde som är under all kritik och alltid skall förvälja faktura. Det roliga är att de kommer ju ihåg vem jag är på varje sajt jag skall betala. Kan de då inte komma ihåg att jag i 100% av fallen valt kortbetalning?

Användarnivå 6

@Michael, som någon annan sa, Klarna har inget intresse av att göra det enkelt för kunderna. De tjänar pengar på att vi missar våra betalningar så varför skulle de föreslå kortbetalning när faktura är mer riskabelt?

Användarnivå 6
Emblem +6

Jag förstår att folk har en åsikt om klarna, speciellt efter den granskning som gjordes för några år sedan. Tror det var svenska dagbladet som gjorde den. Av alla gånger jag varit i kontakt med klarna har det bara vid ett tillfälle strulat lite, om det var klarna eller försäljaren vet jag inte men jag mailade bara försäljaren och problemet var löst.

 

Att deras fakturor skulle hamna i skräpposten har inte drabbat mig någon gång, dock använder jag i första hand kortbetalning via klarna som @Michael nämner ovan.

 

Just nu var det länge sedan jag handlade mot faktura med klarna, men hur är det skickar de ut sms om att man har en faktura och betala eller inte? (Eller tänker jag på något annat företag.) Om de skickar ut sms om att man har en faktura att betala kan man ju inte lägga skulden på klarna om de skickar påminnelse efter förfallodatum för obetald faktura.

Verkigen trist! Såg på miii bankkonto at det var Klarna, nu blir det att portera sina abonnemang till något annat.

@svenerikols Jag kanske har missat någon del i ditt inlägg, vad är det som har hänt?

@Mrnolimit Googla och läs, kolla deras FB sida ... Vill inte vara inblandat i sådant, tyvärr hade jag felaktig uppfattning att det var ett annat företag som stod för kortanteringen tills man bytte. Så var inte fallet, utan helt sonika står det nu Klarna på mina bankuppgifter.

Vimla + klarna fy fan för dom :smileymad:

Användarnivå 4
Emblem +1

För att? 

Användarnivå 6
Emblem +6

@jocke och @CoffeeTears Jag flyttade era inlägg till den befintliga tråden gällande klarna. Tänk också på våra trivselregler.

 

https://forumet.vimla.se/t5/Allmänt/Forumets-trivselregler/td-p/2095

Vimla var bra tills dom byta till klarna nu få jag  mitt abonnemang pausa för klarna gör inte rätt av sig och hjälp från vimla är med 0  fyfan för båda vimla och klarna...

Jag har tipsa aftonbladet hur vimla ta hand om sina kunder..

 

 

Användarnivå 6
Emblem +6

@jocke Istället för och berätta hur dåliga klarna är och att vimla inte gör rätt för sig kan du istället berätta för oss övriga om ditt problem och kanske vi kan hjälpa till. Om du har kontaktat vimla med dina problem så kommer du ju att få svar när de tittat på din fråga. Är det något problem med klarna rekommenderar jag dig och kontakta deras kundtjänst.

 

Att bara skriva hur dåliga företag är leder ingen vart och är inte konstruktivt. Vimla har inte bytt till klarna för att djävlas med oss, den tidigare betalningslösningen tog mycket tid från vimla varje månadsskifte. Jag har själv inte haft något problem med klarna och de gånger jag behövt hjälp av supporten har den varit utan anmärkning.

Jag har prata med klarna i går dom viste inte att dom har nått med vimla att göra med när jag prata med vimla sa dom att det är klarna det är helt hopplös att få hjälp..

Tdigare betalningslösningen var mycke bättre man blir inte avstäng.

 

Användarnivå 5
Emblem +1

Hej!


För drygt ett år sen bestämde vi oss för att byta till Klarna för att kunna erbjuda fler betalningsalternativ vilket har efterfrågats av en majoritet av våra medlemmar. Vår dåvarande betalningspartner kunde inte erbjuda oss fler alternativ än kortbetalning för vår sorts tjänst.

 

Det är tråkigt att läsa flertal ”dåliga” kommentarer om Klarna. Jag vill förtydliga om du väljer att fortsätta betala med kort så kommer det inte vara någon annan skillnad för dig förutom att det står Klarna/Vimla på ditt kontoutdrag istället.

 

Utöver kort så erbjuder vi numera fakturabetalning och Autogiro via Klarna, för att ta del av fakturabetalning och autogirodragning så krävs det att man blir godkänd i Klarnas interna kreditkoll. Fakturan får man mailad till sig på den e-post man själv angivit i Klarnas checkout runt den 1-2 bankdagen varje månad och man har 14 dagar på sig att betala den.

 

Jag vill poängtera att man inte blir spärrad direkt om betalningen till oss inte går igenom. När en betalning blir nekad så får man ett mail som uppmanar en att logga in på Mitt Vimla och uppdatera sin betalmetod – kort, faktura eller autogiro.

 

Vid samma tillfälle så tar vi bort möjligheten att dra på sig extra kostnader som t.ex. betaltjänster eller utomlandsanvändning. En pausning läggs in på abonnemanget som aktiveras vid nästkommande månadsskifte, detta är för att man inte ska dra på sig ytterligare månadsavgifter om man inte betalar sin tidigare faktura. Några dagar efter vårt första försök att genomföra betalningen så blir man spärrad för att ringa och skicka meddelanden från abonnemanget.

 

Om man loggar in på Mitt Vimla och betalar sin obetalda faktura så aktiveras möjligheten att ringa utomlands och nyttja betaltjänster inom några timmar.

 

Om ni känner att något med din betalning har gått fel, tveka inte att höra av dig till oss. Vi har ett nära samarbete med Klarna och vi kommer följa upp varje incident.

 

Trevlig helg!

Svara