Slipper man inte skitföretaget Klarna någonstans?!

  • 30 June 2016
  • 92 svar
  • 446 visningar

Blir riktigt besviken när jag ser att ni gått på Klarnas betalningssystem. Från superenkel betalning till obskyra faktureringsmetoder... varför??? Är ni inte medvetna om att Klarna har 180 ärenden på konsumentverket och är utredda av FI med anmärkning? Som om inte det vore nog är 95% av alla (1100) kommentarer på Eniro negativa:

 

http://gulasidorna.eniro.se/f/klarna:14930684?search_word=klarna#reviews

 

Vad jag vet sitter nu Vimla! på ett mångårigt avtal med årlig fast avgift som ni inte kan ta er ur. Ironiskt med tanke på att Vimlas affärsidé är den motsatta.... eller hur?!

 

Klarnas systemet med delbetalningar är som upplagt för att sätta resurssvaga i skuldfällor. Jag har personligen det gott ställt med lyckades ändå hamna i Klarna fällan 2 ggr:

 

Detta hände mig: Gjorde beställning på e-butik, valde VISA som betalningsform. Fick "Error", (pengar fanns på kontot) varför jag avlutade köpet. 3 dagar senare får jag mail att produkterna är skickade. Jag får efter 2 v påminnelse från Klarna med +60 kr påminnelsavgift, hot om inkasso och 10 dagars betalningsfrist från Klarna, (dvs kortast möjliga lagliga betalfrister). E-butiken säger att Klarna skickat en e-faktura, men jag hittar ingen på det datumet. Min slutsats blir att e-fakturan måste fastnat i spamfiltret.. något som uppenbarligen händer massa människor varje dag och som Klarna alltså tjänar 60 kr på för varje gång det händer. Smart affärsidé va?! Dessutom äger dom sitt eget inkassoföretag... bingo dubbelt upp!!!

 

Sedan dess handlar jag aldrig i en butik som är "Powered by Klarna".

 


92 svar

Användarnivå 6
Emblem +6

@Borjeg https://forumet.vimla.se/topic/1733/en-hektisk-som...

@Petter

Länken funkar inte, vare sig man klickar på den eller klistrar in den i en webläsare.

Vilket SKRÄP katten har dragit in,slutar ni inte med KLARNA så blir det nåt annat@FredrikE

Användarnivå 5
Emblem +4

Jag har skrivit ett lååångt blogginlägg som berör Klarna och allting därikring, läs det gärna här: https://forumet.vimla.se/t5/Blogg/bg-p/blogg

Användarnivå 6
@Michael, bra idé med uppdaterad FAQ. Prio måste dock vara att få klarhet i hur Klarna agerar och hur de ska agera. Det verkar inte som om Vimla och Klarna är överens om hur avtalet ska tolkas.

Som tidigare så efterlyser jag också bättre kommunikation om detta till medlemmarna. @Nils, några kommentarer här?
Användarnivå 6
Emblem +5

@johan påminnelseavgifter i samband med kortbetalningar skulle väl aldrig kunna uppstå? Klarna verkar köra business as usual med andra ord.

 

Själv blev jag imponerad här om dagen av Klarnas nya checkout på en annan sajt där jag fick välja betalmetod INNAN jag lade själva ordern. Dvs mellansteget Faktura > Betalkort var borttaget utan man kunde välja direkt betalmetod och slippa blanda in faktura ö.h.t.

 

Men med inlägg som ovan så verkar Klarna trots kortbetalning hitta på saker för att ta ut extra avgifter från kunderna. Jag föreslår att ni tar fram en FAQ kring betalningarna och då Klarna. På denna bör frågor som "vad händer om kortbetalningen nekas?, "Mitt abonnemang har spärrats, hur får jag igång den" och "Jag har fått en påminnelseavgift, varför?" finnas med.

 

En annan fråga som jag hade en diskussion med en vän om är huruvida Vimla uppfyller lagen om kvitton/faktura. Som jag förstått det så saknas dessa underlag sedan Klarna tog över för bland annat betalkort. Nu är jag inte helt insatt i detta, men det borde ni kanske dubbelkolla med någon som är. Att inte lämna vettiga underlag är ju inte optimalt för någon part.

@Viktor När vi diskuterade min kompis abonnemang och problemen med kortbytet (mitt kort) som inte gick igenom så sa du att det drogs automatiskt när vi äntligen fick rätt med kortet. Nu har min kompis fått en faktura från Klarna med ett tillägg på 60kr. Detta är just vad Klarna vill och är bra på, inget annat!

 

Vi bryr oss inte om pengarna, men att vi skall vara involverade i Klarnas fjanterier är inget vi vill, nu blir det att flytta abonnemangen med det snaraste!

 

Ha en fortsatt bra dag!

 

 

 

 

Användarnivå 6

Tekniskt kan det inte vara omöjligt men det blir säkert dyrare än att bara ha en leverantör. Kan också vara så att Klarnas bud baserades på att de skulle få hela klabbet.

Bästa hade varit om betalfunktionen för kort varit kvar hos förra aktören och att endast ha klarna för de som vill ha fakturor.

 

Den lösningen bör väl inte vara omöjlg att ordna?

Håller med Vilmla borde ha eget fakturerings system.

Håller med Vilmla borde ha eget fakturerings system.

Så jävla dumsnålt o lägga ut faktura behandlingen till det sämsta röretag jag stött på(antagligen billigast) Och sen skylla på att dem inte har nåt eget fakturerings system.Det gick ju innan,Om inte annat fixa det då! Det är 2016 o vimla är det enda stället som inte tar emot ens pengar på nåt annat sätt än via klarna där man inte kan kolla eller byta kortuppgifter.Bytte nyss kort,går inte byta! Får lov o byta operatör istället.Smart affärside  INTE!

Kan inte annat än hålla med, det var kanon i början men när klarna kom in i bilden har det varit krångel varje månad med betalning, synd då vimla är guld förövrigt.
Dåligt med respons från Vimla, verkar lägga locket på trots att det knorras en del angående Klarna... Trodde ni var angelägna om att behålla de som har valt Vimla... Jag är väldigt nöjd med er som operatör när det gäller själva abonnemanget men gillar inte att Klarna har blivit inblandade...

När kom Klarna in i bilden???

 

Ansluter mig till skaran som motsätter sig, och tänker inte försöka rekrytera fler vänner så länge Klarna är inblandat. Stort minus i min bok. Trodde jag skulle stanna med er ett bra tag framöver, men nu känns det inte alls så självklart längre.

@Viktor
Inom vilken tid? Det har inte dragits/reserverats några pengar från kontot ännu .
Användarnivå 5
Emblem +1

Toppen! 🙂 Om man har lagt in ett nytt kort när man har obetalda fakturor så kommer de dras automatiskt från kortet. :)

@Viktor

 

Testade igen, nu blev det en helt annan bild.... med att välja osv... nu står det även på Kontouppgifter kortnr mm, vilket det inte gjorde tidigare, så det verkar ha gått igenom

 

Nu letar jag efter var man skall betala eller dras det automatiskt innom en viss tid?

Användarnivå 5
Emblem +1

@svenerikols

 

Kan du testa ladda hem chrome på datorn och testa den?

 

De flesta versionerna av webbläsare erbjuder en sorts inkognito läge, där den inte använder befintliga eller sparar några cookies. Detta kan ibland lösa strulet med att kort inte går att lägga in. 

@Viktor

Mitt kort är (var när jag försökte registrera) inte spärrat för internet köp.

Det är mer än så med pengar på kontot.

Använder Safari, vad är inkognito-mode?

 

Användarnivå 5
Emblem +1

Hej @svenerikols,

 

Om det inte fungerar så beror det oftast på någon av nedan anledningar. 

 

  1. Ditt kort är spärrat för internetköp.
  2. Det saknas 50 SEK på ditt kort som vi behöver för att verifiera att ditt kort är äkta(Vi lägger en tillfällig reservation)
  3. Något som strular med din webbläsare, testa gärna en annan och ”inkognito-mode” om det finns.


/Viktor

Någon annan som har problem att registrera Handelsbankens Mastercard på mitt Vimla (Klarna). Kortet accepteras inte, dock har jag ett antal Vimla abonnemang med det kortet sedan tidigare.

 

Detta gäller en kompis abonnemang där vi skulle använda mitt kort, som nu är stängt för utgående samtal efter att vi försökt byta kort tidigare. 

 

Inget vidare att hålla på med Klarnas fjanterier.

Användarnivå 6
@Sven, som du ser bara några meddelanden upp i den här tråden så har Viktor sagt att fakturaspecifikationen kommer komma tillbaka på Mitt Vimla. Så håll ut bara.

Som andra påpekat är jag kraftigt missnöjd med att fakturorna försvunnit från mitt Vimla! :(

 

Att gå in på mitt Klarna är ingen bra ersättning då Klarna visar fakturor från alla möjliga företag man handlat ifrån helt utan sortering. Dessutom verkar inte Klarna spara fakturorna särskilt länge, jag kunde i alla fall inte se några som var äldre än ett par månader.

 

Har man dessutom fakturor på 0:- från Vimla (som jag har p.g.a. många tips-rabatter) så verkar de inte skickas till Klarna alls. Vilket i.o.f.s. är förståeligt om de inte ska betalas, men nu syns de ingenstans alls. Så jag kan inte se någon historik på mina fakturor, hur många tips-rabatter det var en viss månad o.s.v. som jag kunde tidigare.

Var det verkligen nödvändigt för Vimla att beblanda sig med detta oseriösa dret? Byt ut snarast möjligt...

Svara