Slipper man inte skitföretaget Klarna någonstans?!

  • 30 June 2016
  • 92 svar
  • 446 visningar


Visa första inlägg

92 svar

Användarnivå 5
Emblem +2

@Michael - Nej, inga misstag :)
Om jag inte minns helt fel, så var det på coolstuff jag handlade, minns att jag kom till en seperat sida där jag fyllde i mina uppgifter, kortnummer, årtal m.m.

Användarnivå 6
Emblem +5

@MickeMM om det var en separat sida så låter det som själva kortbetalningen skedde utanför Klarna och har då kodarna på Coolstuff slarvat så är det lätt att de glömmer ta bort fakturan hos Klarna när själva betalningen gått igenom utanför Klarna. För övrigt så kan felaktiga filter i Adblockers orsaka sådana fel även.

 

Skulle något sådant fall inträffa på Vimla (vilket jag inte tror är möjligt) så är jag helt säker på att Vimla hade löst det åt den drabbade hur som helst. Nu vet jag inte om du kontaktade butiken och såg om de kunde lösa det åt dig? Men det brukar generellt vara en början då butikerna själva kan plocka bort fakturor hos Klarna och ta det som goodwill alternativt ta bråket själva.

Användarnivå 5
Emblem +2

@Michael - Minns inte 100%. Men är nästan säker på att det stod bådas namn. Alltså klarna plus butikens namn på utdraget. Det som gör mig hatisk mot de, är deras sätt att bemöta kunderna på.

 

Jag ska inte behöva låta saker gå till kronkalle för att få rätt. Jag har aldrig haft en skuld/prick och vill aldrig få det heller. Men tack vare klarna så var jag nära att få det..

 

 

Användarnivå 6
Emblem +5

@MickeMM okej! Bestrider du och har rätt i sak så finns det ingen chans över huvud taget att du skulle kunna få en betalningsanmärkning/prick hur du än vrider och vänder på det. Att det går till kronofogden betyder inte att du får en "prick" utan bara att en extern instans fått ta över fallet och skall utreda det.

 

Ignorerar man kronofogden eller har fel i sak och det hamnat där så riskerar man däremot en "prick". Men går det så långt att det hamnar hos tingsrätten för att du bestridit även "kronofogden" och du har rätt så får du givetvis ingen "prick".

 

Sedan att Klarna skulle dra det så långt om du bestrider låter osannolikt då det kostar dem pengar att driva fall. Grejen är dock att det är först när du skriftligt bestrider som de generellt faktiskt utreder det själva och ser att du har rätt. Kundtjänst kan ofta "hålla" med och "låtsas utreda" eller bara säga tvärtom om det, men generellt utrreds skulder mer grundligt först just efter en bestridan. Det är då företaget eller Klarna skall själva avgöra om de skall driva det vidare eller inte och då upptäcker de även givetvis om de själva gjort fel och avskriver skulden.

 

OBS! Skrev inlägget rätt generellt så tolka det inte att det är helt riktat mot dig. För de som inte vet hur dessa saker fungerar så är ovanstående en väldigt generell förklaring kring processen.

Användarnivå 5
Emblem +2

Har aldrig haft med de att göra, så jag vet inte hur processen fungerar. Tack för infon, helt klart värt en kudos :)

 

Jag vågade/ville inte dra det så långt. Jag satt ju med fakta och kände bara "Vafan, tror mig istället". :)


Michael skrev:

Sedan att Klarna skulle dra det så långt om du bestrider låter osannolikt då det kostar dem pengar att driva fall.


 

Om man i Mickes fall tar "Säker E-handels" utallande i beaktande...

 

Vi har flera gånger haft handlare som använder sig av Klarna uppe under granskning och ser att de alltid ligger precis inom lagen.

 

...så finns det en hög grad av juridisk medvetenhet hos Klarna. Att tänja på gränserna (vilket uppenbarligen är en delkomponent i deras framgång) kan enligt min uppfattning lika gärna betyda att det Micke råkade ut för var en helt medveten stragegi. Men de släpper ärendet när lagens gräns är nådd. Jag skulle gissa att 9/10 personer inte driver frågan om 120 kr. 100 sådana fall per dag = 12 tkr. En sådan "felfunktion" är hur lätt som helst att bygga in i ett datasystem om man vill ligga "precis inom lagen". Ja, jag är väldigt paranoid när det gäller Klarna, men det har varit alltför många "sammanträffanden" med detta skitföretag!

 

De två fallgropar jag föll i resulterade i ett telefonsamtal med en chef på Klarna. Hon erbjöd mig att ändra (för kunden "osynliga") inställningar i mitt "konto" på Klarna så att jag inte längre får upp faktura som betalningsalternativ - oavsett i vilken e-butik jag handlar. Så nu ser jag aldrig fakturamöjligheten när jag trots allt är tvingad att handla via Klarna. Risken att falla i "fakturafällan" är alltså borta!

 

Min gissning är att denna funktion i deras transaktionssystem egentligen är till för att blockera ökända skuldinnehavare och därmed fruktlösa/kostsamma indrivningsprocesser. Men funktionen skulle även kunna byggas in som inställning i "Mitt Klarna" för att skydda konsumenten - vilket den självklart inte är eftersom deras fakturaprocess är en framgångsnyckel. De som drabbas är de "snälla" och resurssvaga konsumenterna. Jävulska företag!!!

Jag mailade Klarna och frågade var någonstans information framgår att fakturafunktionen går att stänga av. Fick först hänvisningar och infor att ringa en annan avdelning. Efter 3 ytterligare mail fick jag detta svar:

 

Det är först vid kontakt med oss som vi informerar om möjligheten att stänga av köp mot faktura. Detta då vi har faktura som det vanligaste betalningsalternativet och tjänsten erbjuds vid intresse av denna möjlighet.

 

 

Det skulle vara väldigt spännande om någon av er ringer Klarna och ber att på er fakturafunktionen avstängd. Jag kan ge mig f-n på att det inte går utan ett visst motstånd. Sprids denna info missar ju Klarna och Segoria sin främsta inkomstkälla. Klarnas kundtelefon: 08-120 120 10.

 

Antar att ingen missat denna kritiska artikel om Klarna:

 

http://www.svd.se/kritiken-mot-klarna--las-svds-tidigare-artiklar-har#sida-1

Användarnivå 5
Emblem +2

Det spelar nog ingen större roll vad vi skriver @FredrikE - tyvärr!

Vimla har bestämt sig för Klarna och förmodligen skrivit på ett långvarigt kontrakt.

 

Vi får "bevisa" vårt missnöje med att helt enkelt gå till en konkurrent istället.

 

Jag kollade precis beställningssidan och där står inget om att det är Klarna som sköter betalningarna. Jag tycker det borde stå klart och tydligt.


MickeMM skrev:

Det spelar nog ingen större roll vad vi skriver @FredrikE - tyvärr!

Vimla har bestämt sig för Klarna och förmodligen skrivit på ett långvarigt kontrakt.

 

Vi får "bevisa" vårt missnöje med att helt enkelt gå till en konkurrent istället.

 

Jag kollade precis beställningssidan och där står inget om att det är Klarna som sköter betalningarna. Jag tycker det borde stå klart och tydligt.


 

Ingen respons från Vimla! i dessa frågor gällande Klarna?! Varför finns det då ett forum? Även om det skulle finnas en vilja hos Vimla! att ta sig ur kontraktet med Klarna är det lika svårt/dyrt som att avsluta ett 3 års abonnemang hos Telenor.

 

En konstruktiv tanke till Vimla! är att DIBS betaltjänst återinförs. Att kunna välja på mer än en (1 st) fakturaleverantör är dessutom ett av kriterierna för att certifieras av "Säker E-handel".

 

Vimla! - SVARA!!! Vad tänker ni göra... svara 1-3 på frågan!

 

1. Vimla + Klarna utan annan fakturaleverantör. (= jag byter abonnemang)

2. Vimla + Klarna + DIBS (= jag ger Vimla en chans tills ni gör nästa misstag som tar min tid)

3. Vimla dumpar Klarna (= Vimla visar att de lever upp till sin devis "Mobil utan lur").

Hej! Att införa fler betalningsleverantörer än Klarna är ingenting som vi har för avsikt att erbjuda i dagsläget. Anledningen till att vi valde Klarna som betalpartner var för att de kunde erbjuda fler betalmetoder åt våra medlemmar än bara kortbetalning. Att införa flera olika leverantrörer ser vi inte som nödvändigt just nu. Vi lägger istället våra resurser på att göra upplevelsen med Klarna så bra som möjligt. Vi har en god dialog med Klarna och de lyssnar på den kritik som vi lyfter till dem. Allt ni skriver här och det som nått oss i övriga supportkanaler granskar vi noga och tar vidare till Klarna vid behov. Vad jag förstår från den här tråden så ligger den största irritationen i att Klarna ger nya medlemmar faktura som betalmetod vid godkännande av köpet. Utan att lova för mycket så kommer detta flöde, med faktura som standardval, med stor sannolikhet att ändras. För att förtydliga hur flödet ser ut idag så är det endast då en medlem har autogiro som betalmetod och auogirobetalningen inte går igenom som det blir en fallback till faktura, dvs att en faktura mailas ut till medlemmen istället. Om en kortbetalning misslyckas så kan man omöjligt få faktura som betalmetod utan att aktivt ändra sin betalmetod till faktura inne på Mitt Vimla. Som sagt, om ni har fler konkreta exempel på saker som inte är optimala med implementationen av Klarna som betalpartner till Vimla så lyssnar vi på vad ni säger och gör allt vad vi kan för att upplevelsen ska bli så bra som möjligt. Trevlig Helg!

 

Användarnivå 2

När ni nu ska jobba för att få betallösningen optimal, kan ni kanske försöka ordna så, att vi kortbetalare har möjlighet att få se våra fakturor som pdf-dokument.

Det kan finnas olika anledningar till att man vill kunna göra det och då räcker det inte med att bara kunna kolla trafikspecifikationen.

Användarnivå 5
Emblem +1

@rolfa: Vi håller på att se över hur vi kan visa fakturaspecifikationen på Mitt Vimla utan att förvirra majoriteten av våra medlemmar.

 

Vi återkommer så fort vi har hittat en lösning och om ni har några förslag så är det hjärtligt välkomna.

 

//Viktor

Användarnivå 5
Emblem +2

@Viktor - Vad skulle Vimla gjort utan dig 🙂 You are the star!


Nils skrev:
Hej! Att införa fler betalningsleverantörer än Klarna är ingenting som vi har för avsikt att erbjuda i dagsläget.

 


Tack, då vet vi!

 

Kollade på Trustpilot idag och noterar att Fello är mobioperatör nr1... med samma fina villkor som Vimla. Mailade dem och frågade om de använde sig av Klarna. Fick följande svar:

 

"Givetvis inte, vi använder Intrum och för kreditkort DIBS"

 

Jag passade samtidigt på att skriva ett omdömme om Klarna med hänvisning till info från FI, KO och artikeln i SvD. Efter 10 min är min inskickade kommentar under utredning eftersom Klarna skickat in följande till Trustpilot:

 

The reviewer is systematically going on every review site for klarna and slandering the company name refusing to take responsibility for having missclicked his payment option.

 

 

Mitt problem med Klarna var ffa att de makulerade fel faktura (en redan betald produkt)... inte ett "felklick".

 

Har bytt till Fello nu... over and out!

 

Användarnivå 6

@Viktor, varför inte bara visa fakturorna som ni gjorde förut men kalla dem för något annat än fakturor. Det finns ingen betalinfo angiven på själva fakturorna och om ni nu kallar dem något annat - Betalspecifikation kanske - så borde ingen ledas fel och tro att det är en faktura. Ni kan ju till och med lägga till en rad på betalspecifikationen som säger "Det här är inte en faktura. Faktura och information om hur man betalar hittar du på ditt konto hos Klarna".

Vi hade tänkt flytta familjens samtliga 6 aonnemang till Vimla, men efter de bytte till Klarna blir det inget av!

 

Jag har ett Vimla-kort nu, tills Klarna börjar trassla igen. Då röstar jag med fötterna.

 

Mycket tråkigt att Vimla skulle hoppa i fel tunna. Jag tyckte om Vimlas idé, men inte med Klarna!

 

Oj, hade jag haft koll på att Klarna var inblandade hade jag avvaktat att skaffa abonnemang och letat vidare. Klarna förstör för alla utom sin egna plånbok med sina skumraskmetoder.

Var det verkligen nödvändigt för Vimla att beblanda sig med detta oseriösa dret? Byt ut snarast möjligt...

Som andra påpekat är jag kraftigt missnöjd med att fakturorna försvunnit från mitt Vimla! :(

 

Att gå in på mitt Klarna är ingen bra ersättning då Klarna visar fakturor från alla möjliga företag man handlat ifrån helt utan sortering. Dessutom verkar inte Klarna spara fakturorna särskilt länge, jag kunde i alla fall inte se några som var äldre än ett par månader.

 

Har man dessutom fakturor på 0:- från Vimla (som jag har p.g.a. många tips-rabatter) så verkar de inte skickas till Klarna alls. Vilket i.o.f.s. är förståeligt om de inte ska betalas, men nu syns de ingenstans alls. Så jag kan inte se någon historik på mina fakturor, hur många tips-rabatter det var en viss månad o.s.v. som jag kunde tidigare.

Användarnivå 6
@Sven, som du ser bara några meddelanden upp i den här tråden så har Viktor sagt att fakturaspecifikationen kommer komma tillbaka på Mitt Vimla. Så håll ut bara.

Någon annan som har problem att registrera Handelsbankens Mastercard på mitt Vimla (Klarna). Kortet accepteras inte, dock har jag ett antal Vimla abonnemang med det kortet sedan tidigare.

 

Detta gäller en kompis abonnemang där vi skulle använda mitt kort, som nu är stängt för utgående samtal efter att vi försökt byta kort tidigare. 

 

Inget vidare att hålla på med Klarnas fjanterier.

Användarnivå 5
Emblem +1

Hej @svenerikols,

 

Om det inte fungerar så beror det oftast på någon av nedan anledningar. 

 

  1. Ditt kort är spärrat för internetköp.
  2. Det saknas 50 SEK på ditt kort som vi behöver för att verifiera att ditt kort är äkta(Vi lägger en tillfällig reservation)
  3. Något som strular med din webbläsare, testa gärna en annan och ”inkognito-mode” om det finns.


/Viktor

@Viktor

Mitt kort är (var när jag försökte registrera) inte spärrat för internet köp.

Det är mer än så med pengar på kontot.

Använder Safari, vad är inkognito-mode?

 

Användarnivå 5
Emblem +1

@svenerikols

 

Kan du testa ladda hem chrome på datorn och testa den?

 

De flesta versionerna av webbläsare erbjuder en sorts inkognito läge, där den inte använder befintliga eller sparar några cookies. Detta kan ibland lösa strulet med att kort inte går att lägga in. 

@Viktor

 

Testade igen, nu blev det en helt annan bild.... med att välja osv... nu står det även på Kontouppgifter kortnr mm, vilket det inte gjorde tidigare, så det verkar ha gått igenom

 

Nu letar jag efter var man skall betala eller dras det automatiskt innom en viss tid?

Svara