Slipper man inte skitföretaget Klarna någonstans?!

  • 30 June 2016
  • 92 svar
  • 446 visningar


Visa första inlägg

92 svar

Hej

Chatta med er på vimla i går det hjälpa inte för mig jag är än spärrad än och det gå inte betala via er sida som du skriva att det ska gå

jag vet flera som tycker som jag att klarna är dålig..

 

Användarnivå 5
Emblem +1

@jocke Jag ser att din första betalning till oss nekades, jag testade precis att genomföra en ny dragning mot ditt kort och ser nu att betalningen är inkommen och du kan nu igen utnyttja betaltjänster och nyttja telefonen till eller i utlandet.

Hur många år har vimla  skriva på med skitföretaget Klarna??

Hej,

Jag har inte gjort några ändringar gällande betalningsmetod hos er, men ändå har jag nu åkt på två påminnelseavgifter på två olika fakturor som är obetalda hos Klarna, då det inte har dragits på mitt kort enl. vad ni har sagt att det skall göra precis som innan Klarna.

 

Som en trogen kund sedan 2014-03 kommer jag göra slut med Vimla! så snart jag kommer tillbaka till Sverige i augusti.

 

//Sounden


Viktor skrev:

@mlo Helt korrekt! Om man har kort så riskerar man ingen påminnelseavgift eller möjligt inkassokrav.


Fel enligt min upplevelse, jag har precis upplevt motsatsen.

 

//Sounden

Användarnivå 6

Usch, det var illa @Sounden. Gjorde du någon ändring överhuvudtaget? Hur ser det ut på Mitt Vimla under Kontouppgifter, vad har du för betalningsmetod angiven där?


mlo skrev:

Usch, det var illa @Sounden. Gjorde du någon ändring överhuvudtaget? Hur ser det ut på Mitt Vimla under Kontouppgifter, vad har du för betalningsmetod angiven där?


Hej,

Faktura står det och det har jag alltid haft vad jag kan minnas.

 

1. Mail kommer vilket belopps som kommer dras

2. Bifogad Faktura e epost

3. Belopp dras på mitt kontokort

 

Jag har inte gjort någon ändring alls, trodde allt fungerade som tidigare.

Och klickar jag på ändra betalkort/betalningsmetod nu så får jag upp  "Godkänn köp på 0kr" ifrån Klarna vilket jag naturligtvis inte klickar på då jag inte vet vad jag godkänner.

 

 

//Johan
 

Användarnivå 6

Fast Vimla hade ju inte faktura förut så det borde du inte ha haft som betalningsalternativ innan bytet. Här hos mig står det betalkort.

 

Hur som helst, det är märkligt att du hamnat på faktura hos Klarna om du inte gjort några ändringar. Vi får hoppas att Vimla kan reda ut imorgon.

 

Misstänker att @Viktor följer den här tråden och ser det här, annars kan du ju alltid kontakta dem på mail eller på chatten.

Användarnivå 5
Emblem +1

Helt rätt @mlo, följt den ganska noga hela helgen! :)

 

Enda sättet att få faktura är om man aktivt gått in på Mitt Vimla och valt det. Alla som flyttades över fick med sina kortuppgifter från vår tidigare betalningspartner.

 

 

Så har du fått en faktura från Klarna gällande ditt Vimla abonnemang så har du själv valt att få det via Mitt Vimla, @Sounden.

 

//Viktor

Jag har iallafall aldrig valt att ha Faktura ifrån Klarna.
Hur kommer det sig att det inte går att välja betalkort nu?

//Sounden

Jag hoppas att Vimla återkopplar kring de frågorna som finns i tråden....

Iallafall om ni kunde fixa så det dras som tidigare på mitt betalkort och fakturan skickas via e-post vore jag tacksam.

Du blir inte ensam att  fimpa vimla det är flera som ska göra det nu.

 

 

Jag har aldrig valt faktura när jag handlat med Klarna. Det är så j-a lurigt att faktura är förvalt. Jag fick en gång "error" innan jag fick chans att ändra betalmetod (jag handlar alltid med visa). Jag fattade inte ens att jag ingått ett köpavtal (jag har 360 högskolepoäng och inte direkt trögfattad). Detta är en jävulsk tanke av KLARNA - att de bestämmer HUR du skall betala INNAN du ingår köpavtalet. Efter du ingått köpavtalet kan du ändra betalmetod.

 

Jag är säker på att detta är genomtänkt av KLARNA. Och när e-post fakturan skickas, så hamnar den med stor sannolikhet i ett spamfilter. Jag kan ge mig fan på att även det är genomtänkt. Titta på Eniro hur mångs som gått i denna fälla!

 

Tänk dig en "normal" betaldning, tex på ICA: Då väljer du först betalmetod (tex ditt kort), och när betalningen gått igenom har du ingått köpavtal. KLARNA har alltså vänt på detta flöde: 1. Betalmetod (faktura) först. 2. Ingå köpavtal. 3. Du får chans att ändra betalmetod.

 

Tänk om ICA gjort som KLARNA: När du ställer dig i kassan är det förutbestämt att du skall få en faktura. Du ingår därefter ett köpavtal. Därefter får du chans att istället betala med ditt VISA kort.

 

Deras jävulska tanke och plan är tillräckligt för mig för att inte välja någon av deras betalformer.


Viktor skrev:

 

Enda sättet att få faktura är om man aktivt gått in på Mitt Vimla och valt det. Alla som flyttades över fick med sina kortuppgifter från vår tidigare betalningspartner.

 

Så har du fått en faktura från Klarna gällande ditt Vimla abonnemang så har du själv valt att få det via Mitt Vimla, @Sounden.

 

//Viktor


Jag kan garantera att Klarna hitta ett kryphål som gör att de kan skicka påminnelse även utan att faktura aktivt väljs. Därför känner jag mig inte trygg med Vimla! längre. Juridiskt sett kan de skicka påminnelsefaktura om:

 

1. Betalkortet passerat förfallodatum.

2. Pengar saknades på kontot när dragningen skulle göras.

 

Men det "glömde" nog KLARNA berätta för er på Vimla kan jag gissa Victor?!

 

Hela KLARNAS affärsidé går ut på att hitta falluckor i juridiken och elektroniken. Bara idén att de äger sitt eget inkassoföretag (Segoria) avslöjar ju hela deras agenda!

 

Victor - ni får nog inse att ni gått från "Mobil utan lur" till "Mobil med lur"... tacka Klarna för det! JÄTTESYND!


Viktor skrev:


För drygt ett år sen bestämde vi oss för att byta till Klarna för att kunna erbjuda fler betalningsalternativ vilket har efterfrågats av en majoritet av våra medlemmar....

 

Om ni känner att något med din betalning har gått fel, tveka inte att höra av dig till oss. Vi har ett nära samarbete med Klarna och vi kommer följa upp varje incident.


Victor, jag har extremt svårt att tro att "majoriteten" av era kunder ville ha Klarnas lösning. Gjorde ni någon "poll" eller resarch innan, eller är det en chansning från din sida? Ni har era kunder för att ni är (har varit) den enkla, justa lösningen. Jag vågar garantera dig att er framgång hade uteblivit om ni haft Klarna som betalningslösning från början.

 

Tyvärr tror jag att ni som tjänsteleverantör kan känna er lika lurade som Klarnas gäldenärer. Ta en titt på vad det skulle kosta er att ta er ur avtalet med Klarna... så tror jag ni inser att Klarna har er i ett järngrepp.


fryguy skrev:

Jag är inte heller nåt fan av Klarna. Av nån anledning verkar det som dom dragit pengar från mitt kort den 23/6 istället för runt den 1/6 då det var tänkt.


Fantastiskt genomtänkt av Klarna! De är sååå medvetna om att många konton är "tomma" 2 dagar innan lön. Ytterligare en svaghet som Klarna hitta att tjäna pengar på.

 

Victor, stämmer det att dragningen ändrats till 23:e i månaden?

Även om man nu endast har Bankkort registrerat, vilka (person) uppgifter delger Vimla Klarna? Personnr, adress mm? (Vilket vi ju har godkänt, eftersom Vimla får delge detta för tredje part de samarbetar med).

Användarnivå 6
Emblem +1
Det var absolut många som önskade fler alternativa betalningslösningar tidigare. Att detta skulle innebära att Klarna tog över var det väl ingen diskussion om.
Jag är som jag skrivit förut inte överförtjust i Klarna, men för egen del har jag inte heller några dåliga erfarenheter och det har funkat bra med Vimla också.
Användarnivå 6
Emblem +1
Det är knappast något unikt för Klarna att man skickar ut påminnelse om betalning av ett eller annat skäl inte går igenom så det förstår jag inte riktigt varför man skulle klaga på.
Användarnivå 6
@Asawi, självklart är det ok med en påminnelseavgift. Klarna har dock gjort sig kända både för att vara snabba med påminnelser och för att vara oresonliga när någon ifrågasätter påminnelsen. Knappast beteenden Vimla borde vilja förknippas med.

Dessutom finns det en hel del som tyder på att Klarna styr folk mot betalningssätt som lätt leder till påminnelser, som faktura istället för kortbetalning till exempel.

För mig handlar det inte om personliga erfarenheter eller en personlig oro. Mitt motstånd mot Klarna handlar om att jag inte vill stödja ett företag som beter sig oschysst och som lever på deras kunder gör fel.
Användarnivå 6
Emblem +1
@mlo Jodå jag känner till Klarnas metoder och det är därför jag är skeptisk till dem. Framför allt ogillar jah detta att man gärna styr mot oöika former av avbetalning eller senarelagd betalninh vilket uppmuntrar folk att konsumera mer än man har råd till, men det har ju inte direkt med Vimla att göra.
Jag kunde inte tagga ordentligt i mitt förra inlägg, men det var en reaktion på ett annat inlägg i tråden.

I samband med min dålig erfarenhet av Klarna skrev jag till "säker e-handel" som certifierat Klarna. Jag fick detta svar:

 

"Vi har mottagit ditt klagomål. Vi tolkar det som att klagomålet är mer riktat åt Klarna än Mekonomen.


Vi vet om att Klarna kan vara bristfälliga när det gäller själva hanteringen av information.


Vi har flera gånger haft handlare som använder sig av Klarna uppe under granskning och ser att de alltid ligger precis inom lagen.


Samtidigt är det viktigt att konsumenten förstår vilket avtal som denne ingår och vilket betalningssätt som denne väljer. Idag certifierar vi inte butiker som inte har fler betalningssätt än ett, varvid vi anser att här blir det upp till konsumenten att välja annat sätt om de inte är nöjda med en förvald fakturapartner. Vi certifierar även säljarens köpvillkor samt hanterar kundomdömen som kommer in till oss."

Användarnivå 5
Emblem +1

Mitt "hat" till Klarna är att jag köpte en sak för 120 kr i en svensk butik, betalade med mitt visakort.

2 månader efteråt får jag en räkning från Klarna på 120 kr plus deras avgifter. Kontaktade Klarna och sa att varan är redan betald och jag redan fått hem det. Klarna gav sig inte, jag skickade upp en skärmdump på kontoutdraget, det godtog de inte, fick till svars att jag kunde ha "mixtrat" med bilden.

 

Kontaktade min bank, fick betala 50 kr för ett utdrag. Skickade upp det till Klarna som bevis att varan var betald.

1 vecka efteråt fick jag ett brev där det stod att skulden är reglerad till 0 kr.

 

Ingen ursäkt eller något från klarna. Klarna kostade mig tid och pengar, helt i onödan.

 

Jag avskyr de och står fast vid allt jag skrivit om de.

Användarnivå 6
Emblem +5

@MickeMM du skulle ha bestridit det bara. Då skickas det vidare och till slut så hamnar det hos kronofogden där du bestrider återigen med kontoutdraget och får rätt om det nu ens hade gått så långt. Visst blir det lite tid du får lägga ner på det men du hade iaf sluppit lägga ut pengar på det.

 

Spontant låter det tokigt dock, kan det vara så att du beställde via Klarna men sedan av någon anledning betalade via en annan separat betalningslösning som butiken hade? Jag vet att t.ex. DustinHome kör så. Klarna är en modul och kortbetalning är en helt annan (från Dibs om jag minns rätt).

 

Så skulle man först välja Klarna av misstag t.ex. och ändra till kortbetalning så kan jag tänka mig att det uppstår ett sådant här fall om det kodningen på sidan är dåligt implementerad.

Svara