Så småningom "KLARNAr det"

  • 18 juli 2018
  • 27 svar
  • 7 visningar

Har läst informationer om betalpartner och ser fram emot att det kan fungera med Autogiro, när ommöblering har skett. Men varför inte hantera den verksamheten inom Vimla utan att ta en hjälpgumma?
Har erfarenhet av ett flertal Autogiromedgivande, men aldrig något i stil med detta trubbel. När medgivande finns så dras beloppet så länge medel finns.


27 svar

Användarnivå 5
Emblem +4

Hej @Carl-Gustaf-Petersson!

Kul att du är taggad på att vi ska få en ny betalpartner, vi tycker det ska bli riktigt spännande också (Y)


Varför vi har en extern partner som sköter våra betalningar är för att det skulle krävas alldeles för mycket teknisk utveckling för oss att göra det själva. Däremot så kommer vi nu med vår nya betalpartner att kunna erbjuda fler betalsätt och även förenkla betalningarna.


/Alex

@Alex_Vimla

Kanske dum fråga, men Telenor har väl aldrig haft nåt trassel med betalningar? Och Vimla är ju Telenor.

Användarnivå 5
Emblem +4

@Borjeg Problem med betalningar har dem säkert haft, men skillnaden mellan Telenor och oss är att Telenor sköter betalningarna själva medan vi har en extern partner som tar hand om betalningarna.


Vår vision är ju att alla betalningar ska gå helt smärtfritt och där jobbar vi stenhårt (med bl.a. en ny betalningspartner) för att underlätta betalningarna hos oss. Får man problem med en betalning så är det självklart bara att höra av oss till oss direkt så hjälper vi självklart till.


/Alex

@Alex_Vimla

Men då kunde väl Telenor sköta alla sina betalningar, även för deras varumärke Vimla? Det känns mest logiskt. Varför ska en avdelning på företaget trassla med egna betalningsrutiner, som dessutom aldrig fungerat helt?

Användarnivå 5
Emblem +4

@Borjeg
Vi och Telenor är inom samma koncern, vi har däremot inte exakt samma medel som vi jobbar med, en av skillnaderna är hur vi fakturerar. Detta då vi inte har en teknisk möjlighet till att göra det själva.


/Alex

Jag minns en tid före Klarna då Vimla uppenbart hade möjlighet att fakturera själva...

Användarnivå 6

@Sven

Fast då med alldeles för mycket handpåläggning. När kundbasen växte höll faktureringen på att äta upp allt annat.

Så tanken att lägga ut fakturering till proffs var inte dum. Det som var dumt var att man valde ett företag som är allt annat än professionella.

@mlo

Men Telenor har ju redan ett fullt utbyggt och fungerande betalsystem, så de behöver ju inte lägga ut nåt alls.

Varför väljer de ändå att gå över ån efter vatten?

@Alex_Vimla

"Inom samma koncern" är en konstig formulering som blir en lögn!

Vimla är ju enbart ett av Telenors varumärken! Inget annat. En avdelning INOM företaget. Samma företag.

Inget annat.

Användarnivå 5
Emblem +4

@Sven VI har alltid använt en extern partner, tidigare så kunde vi endast erbjuda kortbetalning via DIBS. Nästan den största anledningen till att vi valde att byta betalpartner till Klarna var just för att vi skulle kunna erbjuda fler betalmetoder. Vi vill fortfarande ha flera betalsätt men förenkla betalningen och har därför beslutat att vi ska byta betalpartner.


@Borjeg Absolut, vi är samma företag, men två olika varumärken. Som @mlo skriver så blir det enklare att ha en extern partner som sköter om betalningarna då vi inte systemmässigt har samma möjligheter till att sköta faktureringen själva.


/Alex



@Alex_Vimla

Men det är ju ingen som helst förklaring till varför Telenor inte kan sköta betalningarna för sina egna kunder, även om varumärket Vimla är inblandat.

Jag var tidigare kund hos Glocalnet som också dom ägdes av Telenor. Men dom skötte själva faktureringen, där var inte Telenor inblandade. Fick en gång förklarat för mig att räkenskaps mässigt var dom skilda företag, dock under samma paraply. Möjligen kan det vara samma med Vimla.

@Rasseman

Nej Telenor är företaget, och Vimla är ett av de varumärken Telenor använder sig av när de säljer sina produkter. Vimlas abonnemang är alltså Telenors abonnemang.

Användarnivå 5
Emblem +4

@Rasseman @Borjeg


Vi ägs ju av Telenor (är inom Telenor-koncernen) och använder även Telenors nät. Dock så har Telenor och vi lite olika förutsättningar för att kunna sköta faktureringar. Vi sitter i olika system mm vilket därför gör att vi inte kan använda Telenors betalsystem och blir då det mycket lättare att ta in en extern partner som har hand om betalningarna för oss än att vi själva ska utveckla / hantera ett betalsystem härifrån.


/Alex

@Alex_Vimla

Nej ni kan inte ägas av Telenor eftersom ni är Telenor. Klart man kan tramsa och säga att man alltid äger sig själv, men det blir larvigt.

Vad är det som gör att ni envisas med att ljuga om ägandeförhållandena? Vad vinner ni på dessa lögner? Är det Telenors officiella hållning att ljuga om detta?

Det är ju hur enkelt som helst idag att kolla upp att det absolut inte finns nåt företag som heter Vimla och ägs av Telenor! Lika lätt är det att kolla med PTS att det absolut inte heller finns nån operatör som heter Vimla.

Detta känns väldigt oseriöst och inte förtroendegivande.

Vimla är ett varumärke som tillhör Telenor.

https://www.allabolag.se/5564210309/varumarke/viml...

Vimla är alltså inte ett eget bolag juridiskt sett utan en del av Telenor. Mer att betrakta som en avdelning inom Telenor. Juridiskt sett använder både Vimla och Telenor samma organisationsnummer och är därför samma företag.

Likväl kan ju två avdelningar inom samma företag välja att använda olika system vilket tydligen sker här. Anledningen till det vet bara Telenor.

Användarnivå 5
Emblem +4

@Borjeg

Vi har samma organisationsnummer som Telenor och är samma företag men en helt egen avdelning inom Telenor. Jag märker att det är väldigt viktigt för dig att säga att vi är samma företag som Telenor, så vi kan använda den termen här om du vill det.


Däremot att påstå att vi ljuger om ägandeförhållandena är ju rent utsagt felaktigt då vi aldrig sticker under stolen med att vi ägs av Telenor och är inom Telenors koncern. Så vad Telenor officiella hållning till detta är måste du fråga dem, jag kan bara svara på hur vi på Vimla ser det.


Självklart vill vi inte uppfattas som oseriösa eller opålitliga, det är inte heller något som jag tror att du anser oss vara med tanke på hur länge du faktiskt har haft abonnemang hos oss.Jag har läst igenom forumposter som du skrivit på senare tid och du verkar ha ett allmänt missnöje kring oss. Vi har varken uppsägningstid eller bindningstid hos oss, så om du är så missnöjd så kanske du ska överväga att byta operatör. Detta säger jag inte för att vi inte vill ha dig hos oss, utan snarare att du ska kunna hitta en operatör som du är nöjd med.


/Alex

@Alex_Vimla

Bra svarat Alex. Det gnälls lite väl mycket här i forumet. En del kritik är säkert befogad, men mycket av kritiken verkar mest att man inte brytt sig att söka förstå er situation.

Vimla på, allt är inte nattsvart.😎👍

@Alex_Vimla

Och ändå så fortsätter du påstå att ni ÄGS av Telenor! Det är omöjligt! Att du använder många ord ändrar inte fakta. Det blir bara en längre lögn!

Användarnivå 6

@Borjeg

Du har låst fast dig vid en viss tolkning av begreppet ägarskap. Din tolkning är absolut inte felaktig men den är ovanligt strikt och, viktigare, bara en av flera möjliga tolkningar.

Det är inte alls ovanligt att prata om att en anställd eller avdelning inom ett företag äger ett projekt eller en produkt, även om det projektet eller produkten inte är en separat juridisk person.

Det är fullt möjligt och helt rimligt att Vimla som produkt beställts av och ägs av företaget Telenor i just den bemärkelsen. Och det är helt rimligt att prata om ägarskap i så fall, även om Vimla inte är en egen juridisk person.

Det kan till och med ha ingått i beställningen att Vimla ska fungera som ett eget företag med egna betalningslösningar etc.

Om det är smart eller inte av Telenor att konstruera Vimla på det sättet kan diskuteras men det är en annan fråga än om Vimla ägs av eller är en del av Telenor. Den frågan handlar om vad man lägger i begreppet ägarskap och din tolkning av det begreppet är inte den enda möjliga.

Frågan är heller inte särskilt intressant för diskussionerna här. Låt oss släppa den och fokusera på något som spelar roll.

@mlo

Mycket bra och tydlig förklaring! 👍

Jag håller med att vi kan focusera på annat än ägarskap.Har egentligen inte förstått envisheten att diskutera den saken. Om det står Telenor, Vimla eller någon annan som avsändare på fakturan spelar ju mindre roll, den skall betalas vilket som. Så fram för intressantare diskussioner.

@Rasseman

Jag håller med dig HELT! Men ljuger man så flagrant om en sak, gör man det säkert om mer. Det visar Telenors inställning.

@Borjeg

För att kunna komma med en så grov beskyllning måste du vara mer insatt i Telenors/Vimlas ägarförhållande och interna affärsförhållande än ägarna och Vimlas personal, vilket jag starkt betvivlar. Så var vänlig bespara oss från vidare utsvävningar i ämnet, det tillför inget.Vi övriga vill gärna fokusera på viktigare saker. Vimlas avgående chef säger förresten om Vimla att det är "Vår lågprisoperatör". M.a.o. en ingående del i Telenor.

@Rasseman

Jag har redan slutat, för jag inser att det är ok att komma med lögner i detta forum

Varför fortsätter du att tragga om det?

Svara