Obetald faktura​?

  • 10 oktober 2018
  • 19 svar
  • 166 visningar

Hej! Idag fick jag ett sms om att mitt abonnemang kommer att stängas av imorgon för att den senaste fakturan (som vanligtvis betalas med autogiro). Jag hade inte fått någon information från er tidigare om att fakturan var obetald. När jag gick in nu för att betala manuellt så öppnas Klarnas ruta för att godkänna autogirot, men då står det bara "Tyvärr, det var ej möjligt att genomföra betalningen med Autogiro". Jag pratade med Klarna och de har inte fått oktober-fakturan från er. Jag vill inte registrera mitt kort när jag faktiskt har autogiro, och det verkar som att det är hos er och inte hos Klarna det har brustit. Vad har hänt? Tacksam för hjälp snarast möjligt så att mitt abonnemang inte stängs av.


19 svar

@alemor

Hejsan!

Jag kan se att vi gjorde ett försök att dra pengarna som vanligt i början av månaden, men att dragnignen inte gick igenom. Då skickade vi ett mail till dig med information om att betalningen inte gått igenom.

Att betalnignen inte gick igenom kan bero på flera olika anledningar, tex att du flyttat och adressen inte är uppdaterad eller att Klarna har ändrat något i sin bedömning. Så för att betala oktobers räkning så behöver du logga in på Mitt Vimla och uppdatera din betalmetod.


Om du inte kan välja autogiro kan du uppdatera din adress (om du flyttat) eller kontakta Klarna och kolla varför dragningen inte gick igenom. Du kan behöva be dem göra en manuell bedömning, och sedan uppdatera betalmetoden igen så ett nytt dragningsförsök görs.

Hej, tack för svar.

Jag missade det mailet. Kan inte ni skicka en ny betalning till Klarna så att jag kan betala via dem? För jag har inte ändrat något. Och Klarna säger att de inte fått den fakturan. Dessutom skall ni väl göra flera försök att dra autogiro om det första inte går igenom?

Tack på förhand.

@alemor

Som det ser ut nu så gör vi bara ett försök att dra pengnarna, sedan behöver man uppdatera sin betalmetod för att ett nytt försök ska göras. Jag kan inte uppdatera betalmetoden åt dig, utan det gör du själv på Mitt Vimla under antingen Kontouppgifter eller Betalningar.

Okej jag har ändrat till kort nu, det står att det är min betalmetod, men när jag trycker på betala för den obetalda fakturan kommer ändå Klarnas ruta upp så det fungerar inte att betala med kort. Kan ni maila mig bankgiro och OCR så att jag kan betala själv via min internetbank?


@Isabelle_vimla

@alemor

Jag ser att du uppdaterat betalmetoden till kort nu, så allt ser bra ut. Oktoberräkningen dras från ditt kort :)

Okej bra, men innan imorgon så att mitt abonnemang inte stängs av? @Isabelle_vimla

@alemor

Nej, ditt abonnemang kommer inte spärras, allt är klart! :)

Hej. Har fått sms om obetald avgift idag. Kan ev bero på att jag fått nytt bankkort med nytt expire-date. Följde instruktionen och nu tror jag att det är ok för denna månad. Vill ändra till (tror vi haft det) betalning med kortet. Försökt ändra betalningsmetod och även läst på men får inte upp alternativet att ändra till Kort. Är något fel just nu? Är under Kontoinställningar och Betalmetod. Går på Godkänn betalning, men sedan står det bara "Tack..." och inget om att ändra till kort eller annat. Vad ska jag göra?

Hej @alemor


Det där har hänt mig med. Både Vimla och Klarna har skyllit på varandra.

Jag kollade med Vimla, Jag kollade med Klarna, Jag kollade med min bank om dem haft strul.


Men det var inte fel någonstans, enligt utsago och jag fick avstängt plus en 75% påminnelseavgift. Mycket illa faktiskt. En sak jag verkligen tycker Vimla borde bli bättre på. Lyssna på kunden och inte stänga av samt ge möjlighet att ändra. Jag hann inte då info om avstängning kom endast c:a 12h innan avstängning och då visste jag inte ens att fakturan inte var betald då det dras på kortet...


Lycka till

@Hans-Sundström

Hej Hans!
Det stämmer att betalningen inte gick igenom eftersom att ditt kort gått ut. Jag ser att du uppdaterat betalmetoden och fått en fakura för denna månad, så dras det från ditt kort igen för nästa månad.

@Maria-Degerstedt

Hej Maria!
Vad tråkigt att höra att det inte fungerat bra för dig. Om en betalning inte går igenom skickar vi genast ut ett mail med information om att dragningen misslyckats och att man behöver uppdatera sin betalmetod. Om det inte gjorts efter ca 10 dagar så skickar vi ett sms med en påminnelse om att uppdatera betalmetoden, självklart utan påminnelseavgift.

Påminnelseavgift får du endast om du godkänt en faktura, och den sedan inte blir betald i tid.

@Isabelle_vimla

Hej, tack för svar, då är det lugnt för denna månad. Loggade in och såg att betalmetod är Faktura. Jag försökte återigen ändra till Kort men det går inte. Det står bara "tack för ditt köp", får inte valet att ändra betalningsmetod någonstans. Jag tror problemet uppstod då mitt kort gick ut och jag fick ett nytt från Banken här under september. Skulle vilja att det dras från kortet, vill inte hålla på att bevaka och betala fakturor. Vad ska jag göra?


Användarnivå 5
Emblem +20

Hej @Hans-Sundström !


Om du känner att bytet av betalmetod inte riktigt går för sig så kan du alltid komma in till vår chatt så gör vi det ihop och ser till så dit kort verkligen kopplas nu för kommande månader. Det låter som du godkänner köpet och kommer till nästa steg där du bär se "ändra betalmetod" i rosa text, det är nämligen där du ska klicka och då ska du kunna välja kort som allternativ.
Annars kika gärna på vår guide för hur man byter betalmetoden: https://support.vimla.se/articles/article/hur-byte...


Har haft problem ett antal ggr med att Klarna misslyckats med betalning via mitt konto. Betalat minst 60*2 påminnelseavgift.

Nu senast blev det en miss så pass att stängde av barnets abonnemang. Ni må vara billigaren många, men detta har blivit dyrare för oss i längdem än att ha t ex Telenor. Tråkigt. Dessutom när jag nu betalade och godkände via BankId så står oktober FF som obetald, därav har jag nu troligen betalat två ggr för samma faktura då jag inte trodde betalningen fungerat. Medan jag betalade andra gången, kom sms att den var betald. Men då hade jag redan hunnit godkänna betalning två via bankID. Dock står det FF obetalt i oktober på era listor. Väldigt förvirrande. Och känns osäkert.

Användarnivå 5
Emblem +20

Hej @Madelene-Winberg !

Jag vill inte att du ska känna dig osäker och att betalningarna känns förvirrande.
Det vore bra om du kan skicka in ett mail eller skriva ett PM via Facebook med vilka nummer du har hos oss så kan vi se över betalningarna och informera om varför det inte har fungerat per automatik och tillsammans fixa så din betalmetod kopplas rätt så betalningarna sker så som du vill.

Hej

Jag heter RitaNaebi Jag har fåt SMS förn vimla att ni inte får min belastning från oct månaden kan sänka skickar faktorn va post för att kunna betala jag har problem vid klara bank hemsida

Mvh

Rita

Användarnivå 5
Emblem +4

@Rita


Okej, det låter som om att betalningen inte skickats till Klarna. Du måste då gå in på mitt.vimla.se -> Betalningar -> Betala (den som är obetald) så görs ett nytt försök att få betalningen till Klarna. När fakturan skickas till din mail så kan du även betala den från din internetbank då det finns både PG och OCR i mailet som skickas till dig.


/Alex

Hej! Jag har nu försökt betala förra månadens räkning flera gånger men det dras inte från kortet. Kan ni se om den nu har blivit betald då jag ändrat kort och försökt betal fast det står 0 kr?

@Lisa-Hansson

Hej Lisa!
Jag ser att du uppdaterat betalmetoden och att din månadskostnad är betald :)

Svara