Obefintlig fakturaspecifikation och inkompetent kundtjänst

  • 8 oktober 2018
  • 2 svar
  • 16 visningar

Fram till nu har jag överlag positiva erfarenheter, men när det gäller specifikation av det som ska betalas finns en hel del övrigt att önska, så även när det gäller kundtjänstens kompetens.

Min senaste faktura från Vimla omfattar, utöver fast avgift på 150 kronor, även posten "Betaltjänster: 60 kr”, alltså totalt fakturabelopp: 210 kr. Nu undrar man ju förstås vad denna, eller dessa, betaltjänster avser? Jag har nämligen inte använt några.

Det kan Vimla dock inte upplysa om. Istället hänvisas till Klarna, som tycks sköta Vimlas faktureringstjänst. Efter en god stunds tjattande, med en iofs trevlig Elin i Vimlas kundtjänst, har jag inte fått den minsta ledtråd till vilken, eller vilka, betaltjänster jag eventuellt har använt. Hon hänvisade hela tiden till Klarna, som inte heller vet berätta något om detta utan hänvisar, med viss rätt, tillbaka till Vimla.

Åter hos Elin invänder jag att mitt avtal gäller mellan mig och Vimla och att jag är ganska ointresserad av vem, eller vilka, de anlitar för själva faktureringsfunktionen. Elin blir då till slut irriterad och svarar att Vimla är strängt förbjudna att närmare specificera sin faktura till mig med hänvisning till EU:s förordning om dataskydd (GDPR).

Vem som helst begriper att det är rent nonsens.

När jag förklarar för Elin varför detta är både trams och nonsens förnedrar hon sig, igen, med att nu hänvisa till ”våra rutiner”. Det är alltså i Vimlas rutiner det förbjuds att på min faktura ange vad de olika poster jag ska betala för avser. Att dessa rutiner strider, både mot svensk lag och mot EU-rätten, tycks den trevliga Elin sakna all kännedom om.

Då tappade jag till slut allt förtroende, och all respekt, för Vimla och kan dessvärre inte längre rekommendera dem. Funderar snarare på att lämna.


2 svar

Användarnivå 6
Emblem +1

Betaltjänsterna brukar synas under "förbrukning" inne på Mitt Vimla. Man måste markera att man vill se dem med knappen under staplarna. Har du kollat där vad det står så kan det vara lkättare att fiska vidare? (För min del brukar det vara app-köp som i listan står som "Betaltjänster Google Play", för grannfruns del brukar det vara samtal till Bingolotto etc, men där har jag för mig att det bara står vilket nummer det är.)

Användarnivå 5
Emblem +20

Hej @Olof-Högrell !

När det handlar om betaltjänster, utlandstrafik samt allmän information om ens abonnemang så kan vi enbart ge ut detaljer när vi vet att det är ägaren som frågar om detta.

Varför vi inte ger ut information, så som nummer, exakt vilken betaltjänst man blivit debiterad för eller personliga uppgifter från abonnemanget är på grund av integritetsskäl. Detta är så ingen annan än ägaren av abonnemanget ska ta del av information. När man chattar eller mailar med oss skickar vi ut en digital blankett som signeras via mobilt bank id. När en sådan har signerats så vet vi med säkerhet att rätt person begär ut uppgifterna.

Jag kan se att en sådan blankett mailades ut till dig men ej signerades, därför kunde vi inte ge ut mer specifik information gällande just din betaltjänst.

Eftersom blanketten ej signerades så hänvisade vi i chatten till Mitt Vimla där du genom att logga in kan hitta vilken betaltjänst som du debiterats för. Tänk på det som @Asawi skrev om att klicka i betaltjänster under staplarna. Tack för tipset @Asawi!

Därefter kan du välja föregående månad då betaltjänster samt utlandstrafik debiteras i efterhand.

När jag läser igenom din chatt med Ellen så ser jag att hon inte vid något tillfälle hänvisat dig till Klarna, däremot har hon tipsat dig att kolla på Mitt Vimla för att hitta din specifikation. Är det möjligtvis det du tänkte på när du skrev att du blev hänvisad till Klarna? Om du vill kan jag maila ut hela chattloggen så att du kan läsa igenom den igen.

Om du har problem med att logga in eller hitta uppgifterna via ditt vimla så hjälper jag dig gärna. Du kan antingen komma in i chatten och fråga efter mig eller maila in till hej@vimla.se där du skriver Ida i ämnesraden.

Svara