Vimla 2.0

  • 19 June 2019
  • 15 svar
  • 3 visningar

Användarnivå 4

undefined


Står som stor reklam på sim.vimla.se att man ska byta till det nya sim kortet för att ta del av vimlas kommande lanseringar som tex Volte, wifi call samt e-sim. Men hur många år framåt snackar vi innan detta lanseras??


15 svar

@Andyman sa:

undefined

Står som stor reklam på sim.vimla.se att man ska byta till det nya sim kortet för att ta del av vimlas kommande lanseringar som tex Volte, wifi call samt e-sim. Men hur många år framåt snackar vi innan detta lanseras??

Ingen kan veta. Men man kan ju kolla bakåt och se hur snabbt det gått med tidigare projekt inom Vimla. Då har vi t.ex. bytet av betalpartner som lovades klart till december 2017 men inte är färdigt ännu. Vi har också t.ex. extra-SIM som inte blivit klart på drygt fyra år.

Gissningsvis har vi kanske två år till innan bytet av betalpartner och migreringen till Vimla 2.0 är klart och Vimla kan börja fundera på nya features. Sedan ska de utvecklas och testas vilket troligen tar något år till. Vi lär nog inte se några nya features förrän tidigast om tre år gissar jag.

@Sven

Nu tycker jag du överdriver! Så snabbt som 2-3 år kommer det inte att gå!

Användarnivå 4

Vad säger Vimla ledningen själva?? @ida

@Andyman sa:

Vad säger Vimla ledningen själva?? @ida

Efter att ha misslyckats med att uppfylla i stort sett varenda deadline sedan Vimla startades så har Vimla numera intagit attityden att de vägra lämna några tidplaner.

Jag tror att det enda svar du kommer att få officiellt är att Vimla i första hand prioriterar att göra färdigt bytet av betalpartner samt att migrera alla kunder till Vimla 2.0. När de två projekten är klara kan Vimla börja med andra projekt, dock lämnar Vimla inga tidplaner för dessa.

@Sven du glömmer väl inte bort att Johan@Vimla tydligt skrivit att att alla användare kommer migreras innan 2019 är slut.

det går att läsa här --> https://forumet.vimla.se/topic/3539/vimla-2-0-del-... Sidan2 inlägg 6



@SL sa:

@Sven du glömmer väl inte bort att Johan@Vimla tydligt skrivit att att alla användare kommer migreras innan 2019 är slut.
det går att läsa här --> https://forumet.vimla.se/topic/3539/vimla-2-0-del-... Sidan2 inlägg 6

Jag har inte glömt det. Men som jag skrev tidigare så har Vimla aldrig lyckats hålla en deadline förut.

Jag räknar alltså kallt med att migreringen av alla kunder till Vimla 2.0 inte hinner bli färdig under 2019. Trots allt har ju halva året gått redan.

Och vi kan ju jämföra med projektet "byte av betalpartner" som var lovat klart december 2017 och inte är klart ännu.

Alla ev. deadlines som Vimla släpper ifrån sig får man ta med en stor nypa salt. 😉

@Sven

Man kunde ju dock hoppas på att han vid tidpunkten hade högsta ansvaret så betydde det han sa mer.

Tror heller inte dom kommer att klara detta, nu lyser ju deras tidsbrist igenom allt mer. När man börjar prioritera ner felanmälningar på att datamängden inte visas korrekt i app och webb för att migreringen måste gå före börjar paniken kännas av.


Kanske finns en anledning till varför han bytte karriär 😜


@Sven sa i [Vimla 2\.0](/post/25016):

>

@SL sa:

@Sven du glömmer väl inte bort att Johan@Vimla tydligt skrivit att att alla användare kommer migreras innan 2019 är slut.
det går att läsa här --> https://forumet.vimla.se/topic/3539/vimla-2-0-del-... Sidan2 inlägg 6

Jag har inte glömt det. Men som jag skrev tidigare så har Vimla aldrig lyckats hålla en deadline förut.

Jag räknar alltså kallt med att migreringen av alla kunder till Vimla 2.0 inte hinner bli färdig under 2019. Trots allt har ju halva året gått redan.

Och vi kan ju jämföra med projektet "byte av betalpartner" som var lovat klart december 2017 och inte är klart ännu.

Alla ev. deadlines som Vimla släpper ifrån sig får man ta med en stor nypa salt. 😉

@Andyman

Det där är något man lagt till i efterhand, det där stod inte där när man lanserade Vimla 2.0. Om man så tydligt använder det som argument för för att få kunder att byta till Vimla 2.0 så borde det lanseras i närtid annars känns det som man som man lurar kunderna. Tyvärr är det förmodligen några år bort innan Vimla lyckats lansera allt detta om man först ska byta betalpartner och slutföra migreringen till Vimla 2.0.

En personlig reflektion är att det känns lite "billigt" att locka folk med extra surf för att få dem att byta över till Vimla 2.0...

Det hade varit bättre att lägga krutet på att se till att Vimla 2.0 fungerar minst lika bra som Vimla 1.0. Då hade folk stått i kö för att byta utan att behöva lockas med extra surf. ☺

Användarnivå 5
Emblem +20

Hej allihopa!


e-SIM, Volte och WiFi-samtal är efterfrågat till 1000, trust me I know 😉 Jag tjatar även från mitt håll.

Men precis som @Sven skriver så kommer det dröja och inga exakta datum kan ges ut. Varför, jo vi har ju precis som många av er påpekar lovat funktioner och sedan ej kunnat levererat. Det här vill vi ju inte ska ske om och om igen så just nu är statusen att vi ska få klart migreringen och byte av betalpartner. Därefter får vi se vad vi börjar jobba med först.- Lite så som @Sven skrev i ett av sina svar högre upp.

Jag vill inte lova något eller ge en falsk förhoppning om att vi kommer ha exempel e-SIM kort klart om ett år, ingen av oss tycker det är speciellt kul när vi kommer och förklarar att det inte är fallet.

Alla på Vimla jobbar på så snabbt vi kan med migreringen och byte av betalpartner och jag LOVAR att så snart något av e-SIM, Volte eller WiFi-samtal är på gång så säger jag eller någon annan till här i forumet.

Tack för att ni är så på, ger bra feedback och pushar oss, det behövs ibland &#x;



@Ida_Vimla

Migreringen ska ju vara klar innan året är slut, det har Johan sagt i forumet som sagt. eSIM har Viktor sagt ska vara klart innan året är slut också. Blir lite konstigt när ni motsäger varandra.

Tyvärr märks det ingen större skillnad, bara samma tomma ord...


@Ida_Vimla sa i [Vimla 2\.0](/post/25025):

> Tack för att ni är så på, ger bra feedback och pushar oss, det behövs ibland <3

Hej @SL och @Spotify

Självklart är målet att migreringen ska vara klar innan året är slut, men det behöver också vara i en takt som fungerar för oss och våra användare. Samma sak gäller även funktioner som e-sim då vi vill vara klara med migreringen innan vi lanserar andra projekt och funktioner.

Det är stor skillnad på att man har ett mål mot att säga att alla kunder kommer migreras innan årets slut.. ang er takt finns det ju en hel del att önska sen tidigare misslyckade deadlines men när ni börjar posta att ni prioriterar bort fel i ert system för migrerings känns det inte längre som det är i en takt som fungerar för er eller kunderna.

@Björn_Vimla sa:

Hej @SL och @Spotify
Självklart är målet att migreringen ska vara klar innan året är slut, men det behöver också vara i en takt som fungerar för oss och våra användare. Samma sak gäller även funktioner som e-sim då vi vill vara klara med migreringen innan vi lanserar andra projekt och funktioner.

@Björn_Vimla

Om ni skulle välja en takt som känns realistisk för er och era användare så skulle jag säga att ni är klara med migreringen om några år tidigast. Det tråkiga är att om det du säger faktiskt är sant (att ni måste bli klara med migreringen innan ni påbörjar nya projekt som eSIM) så skulle det förmodligen innebära att eSIM kommer dröja bra många år.

Svara