Problem med telefonanslutning idag (både in och ut)

  • 27 November 2014
  • 22 svar
  • 68 visningar

Hej,

under större delen av dagen idag har jag haft problem både ringa ut och bli ringd till. Både jag och de som försöker ringa mig får felmeddelandet "Call failed" o därefter avslutas uppringningen. Börjar bli akut problem nu.

 

Är detta ett problem med Vimla eller…?


22 svar

Hej!

Är det en iPhone 5 du har? Felmeddelandet verkar vara bekant.

Användarnivå 5
Emblem +4

@@Arrbie det funkar bra för mig och jag har inte hört något från andra medlemmar. Funkar det att surfa? Har du testat att starta om telefonen? 

Googla på felmeddelande så hittar man en hel del.

svenerikols skrev:

Hej!

Är det en iPhone 5 du har? Felmeddelandet verkar vara bekant.


Nej, det är en Sony med Android – tyvärr. (Kommer aldrig att bli fler Android-lurar för min del – ever.)

 

Osäkert var felet ligger, men jag kan iaf sluta mig till att det ligger på "min" sida eftersom jag testat ringa o bli ringd med flera olika personer (olika lurar o operatörer).


Petter skrev:

@Arrbie det funkar bra för mig och jag har inte hört något från andra medlemmar. Funkar det att surfa? Har du testat att starta om telefonen? 


Problemet kvarstår även idag.

 

Internet-trafiken funkar.

Har provat starta om luren. Lite svårt att felsöka på det viset eftersom problemet är sporadiskt. Får lyckad uppkoppling efter ca 3-4 försök. Ibland direkt efter en omstart – ibland inte.

:manfrustrated:

Användarnivå 5
Emblem +4

Jag fick just veta att vi har en driftstörning i Göteborg och Stockholm just nu, men det kan hända att störningen också är på fler orter. Hade du testat med olika SIM-kort och får samma fel kan det vara något annat, men avvakta gärna lite till störningen är över så kan vi vara på den säkra sidan.

Hej.
Hade tänkt starta en ny tråd om driftstörningar, men så såg jag denna tråden.
Med tanke på att ni använder Telenors nät och så bör ni väl, när Telenor drabbas av driftstörningar, även drabbas.
Borde ni inte då lägga ut den infon på hemsidan?  Samt även göra som Telenor:  Upp med ett meddelande på Facebook!  
Skulle ni vilja vara lata så e det ju bara att copy&paste från Telenors hemsida  ;-)

 

Driftinfo är viktig info! 

 

/Magnus

Prova och kör telefonen på 2G istället för 3G (4G kopplar om till 3G vid samtal). Jag har Googlat en hel del på detta och många förslag bygger på att det är telefon hårdvarufel. Men det finns även förslag på att nätet är fullbelastat.


svenerikols skrev:

Prova och kör telefonen på 2G istället för 3G (4G kopplar om till 3G vid samtal). Jag har Googlat en hel del på detta och många förslag bygger på att det är telefon hårdvarufel. Men det finns även förslag på att nätet är fullbelastat.


Ja, jag tror nog mer på det sista – att nätet är fullbelastat – eftersom ju min lur fungerar bra ibland, och faktiskt har gjort så i två år innan detta problem plötsligt kom.

 

Så indirekt kan man säga att jag också provat med andra sim-kort eftersom jag inte hade några problem med luren innan jag skaffade Vimla-kortet. Samtidigt kan jag inte direkt skylla på det "nya" (nu 5 mån gammalt) sim-kortet fr Vimla eftersom de första månaderna var någorlunda problemfria. Men nuförtiden vet jag aldrig om jag kan ringa alls, eller om andra försöker nå mig just nu utan att jag får reda på det. Dagens situation känns knappt som att jag har ngn telefon mao.

Användarnivå 5
Emblem +4

@@Arrbie märker du tydliga skillnad i funktion under olika tider på dygnet? Om nätet är överbelastat så brukar det fungera dåligt på eftermiddagar/kvällar - när många använder mobilsurfen. 

 

Jag kollade lite i området där du bor och täckningen ser bra ut samt att jag inte hittar några indikationer på att nätet ska vara överbelastat där. Det bästa vore att testa stoppa in SIM-kortet i en annan mobil och se om du upplever samma symptom då. 

 

Något som också är bra att göra är att hålla koll på täckningen samt att göra hastighetsmätningar via Bredbandskollens mobilmätning.Märker du att det blir sämre vid vissa tider och på särskilda platser kan det vara överbelastning. 

 

 

 

 

@Petter när jag tänker efter så har problemen faktiskt varit mycket oftare på eftermiddagarna.

 

Har desvärre ingen alternativ-lur att prova flytta sim-kortet till just nu. Ska däremot försöka kolla internet-hastigheten då över lite olika tidpunkter som du föreslog – bra förslag.

Användarnivå 5
Emblem +4

@@Arrbie toppen! Ta gärna några stickprover så kan vi se om vi listar ut något från det :)

@@Pettersåhär ser mina stats ut fr Bredb.kollen:

 

1e Dec: 17Mb ner + 4.5 Mb upp

2e Dec: 17 Mb ner + 4.9 Mb upp

3e Dec: 25 Mb ner + 4 Mb upp

4e Dec: 12 Mb ner + 1.8 Mb upp

5e Dec: 18 Mb ner + 4.1 Mb upp

 

Inga problem m internethastigheten under denna period alltså. Å andra sidan ska jag påpeka att jag inte haft ett enda uppkopplingsproblem sedan jag började mäta heller. Lite som att besöka läkaren - då man äntligen får tid till undersökning har man ju hunnit bli frisk.

:smileytongue:

 

Men strulet har åtminstone lärt folk att skicka meddelanden isf att ringa mig.

:smileyvery-happy:

 

Jag blåser dock inte av faran än utan fortsätter övervaka utvecklingen. Återkommer

Användarnivå 5
Emblem +4

@@Arrbie du får testa att mäta igen och kolla hur bra täckning du har nästa gång du upplever problem. 1.8 mbit ned är ju kanske inte jättekul, men det borde vara tjänligt :) 

 

Den här läkaren har undersökningen öppen nästan hela tiden, så du kan komma och lägga dig på britsen när du vill!


Petter skrev:

@Arrbie du får testa att mäta igen och kolla hur bra täckning du har nästa gång du upplever problem. 1.8 mbit ned är ju kanske inte jättekul, men det borde vara tjänligt :) 

 

Den här läkaren har undersökningen öppen nästan hela tiden, så du kan komma och lägga dig på britsen när du vill!


Himlars, jag menade ju tvärtom i mätresultaten ovan: "upp" ska vara "ner" o vice versa.

(Har korrigerat detta i inlägget ovan nu)

 

Gillar din öppna inställning Petter.

Mina problem kvarstår tyvärr o har gjort så nu under en längre tid. Stundom kan Bredbandskollen inte ens koppla upp sig för att starta mätningarna alls. En stund senare går det däremot bra, o då är data-hastigheten dessutom ok. Men denna typ av avbrott funkar förstås inte alls för mig – måste kunna bli nådd o nå ut när som helst.

 

Hur gör vi Vimla-kunder för att felanmäla denna typ av problem?

@@Arrbie Låter märkligt det här. Vart bor du? Har du kollat täckningen generellt i ditt område? Är det bara datan som strular eller är det även samtal och meddelanden? Du får gärna komma in i chatten så får vi försöka felsöka tillsammans. Annars är ett tips att prova att sätta i en kompis SIM-kort i din mobil och se om det funkar bättre. Då kan vi utesluta att det är mobilen det är fel på.

 

Du gör helt rätt som rapporterar detta här föresten.

Här kommer länk till täckningskartan också. 

@@Emma

Ja, det gäller all telefoni-anslutning (data, tal, sms, in, ut).

 

Problemet inträffar åtminstone på min hemadress. Vet inte om andra platser påverkas också – lite svårt mäta då man är på språng.

Har aldrig haft problem med täckningen här förut, o andra har heller inte det. Som sagt, när jag väl får anslutn så är trafiken relativt hög. Vilket ju är ett tkn på att det inte handlar om signalstyrkan eller täckningsgraden.

 

Har även provat med annan lur – ingen skillnad, dvs samma problem.

 

Vem fixar att rapportera om det är fel på en av cellens antenner?

Tror knappast ngn annan skulle felanmäla detta. Tror inte heller nätlev skulle upptäcka det själva. De utgår nog fr att allt är perfekt så länge ingen rapporterar – eller "klagar" som det ju heter på svenska :smileywink:

@@Emma

Enligt täckningskartan du skickade så har vi "Mycket god" täckning på alla protokollen (4G, 3G, 2G).

Vad hände förresten med alla svenska bokstäver här på forumet?

Vad är ä  etc?

Okay, så det är täckningen inomhus som är problemet. Tyvärr kan det vara så att lägenheten/huset där du bor har väldigt tjocka väggar vilket försämrar täckningen. Är det en lägenhet kan det vara för många andra master på taket som försämrar täckningen. Hur är det med kompisar som kommer hem till dig, har de också dålig täckning hemma hos dig? Vad händer om du ställer dig nära fönstret? hade själv samma problem i min förra lägenhet, där hade jag bara täckning om jag stod vid ett fönster och det var just att det var många andra maste på taket som störde.

 

Det är bara vi som kan rapportera problem till Telenor när det gäller nät så så fort vi får in något här på forumet, via mail eller i chatten så rapporterar vi vidare.

 

Vi har en bugg i forumet som gör att alla å,ä och ö blir konstiga när man har med ett @ i kommentaren tyvärr. Ett sätt att komma runt det är att skriva i html-fältet istället.

 

Edit: formatering

Svara