Starmystic

  • 20 September 2021
  • 2 svar
  • 66 visningar

Hej.

Har upptäckt att ni debiterat 50:-/ vecka ett antal veckor

har fått meddelande från starmystic om en prenumeration som

jag inte har en aning om??

De säger att man kan avsluta detta  genom att skicka ett sms

men det går ju inte så klart

tel.numret de uppger är det en telefonsvarare på.

Hur får man stopp på detta bedrägeri ?

Har vimla nåt ansvar för att detta kan fortsätta.?

 


2 svar

Användarnivå 4
Emblem +25

Hejsan @Induktion @pingis00 !

Förstår att det är jättefrustrerande när det sker köp som du inte känner till. När du aktiverar eller har premiumtjänster aktivt på mitt vimla godkänner du att det sker köp via din mobilfaktura.

Själva köpet i sig sker inte hos oss (Vimla) utan hos ett annat företag och därefter sker själva debiteringen via Vimla (din operatörs) faktura.Vi som operatör har funktionen som förmedlare av tjänsten, i form av att vi täcker kostnaden för tjänsten i förväg och fakturerar dig på din nästkommande faktura.

Som förmedlare av en betaltjänst ansvarar vi inte för innehållet av själva tjänsten, på samma sätt som att Posten inte är ansvarig ifall någon skickar dig ett otrevligt brev. Polisanmälan ska självklart göras i det fall det handlar om identitetsstöld men då ska polisanmälan vara riktad mot Movistar då det är där köpet har gjorts. I första hand rekommenderar vi kontakt till företaget och bestrida kostnaderna där. 

Det är inte Vimlas (eller någon annan operatörs) ansvar att välja vilka betaltjänster våra användare ska kunna eller inte kunna använda.

Anledningen bakom varför vi inte reglerar vilka betaltjänster våra användare kan eller inte kan använda är att en tjänst som en användare skulle kalla för bedräglig kan en annan användare beställa med full avsikt att använda den.

I Sverige är det Etiska Rådet för Betalteletjänster som ger oberoende råd och rekommendationer kring betaltjänster. Det är också till ERB du som användare kan vända dig till för att anmäla misstänkt bedrägeri kring en betaltjänst och de ger tydliga riktlinjer för hur man då går tillväga.

Användarnivå 4
Emblem +1

Hej.

Har upptäckt att ni debiterat 50:-/ vecka ett antal veckor

har fått meddelande från starmystic om en prenumeration som

jag inte har en aning om??

De säger att man kan avsluta detta  genom att skicka ett sms

men det går ju inte så klart

tel.numret de uppger är det en telefonsvarare på.

Hur får man stopp på detta bedrägeri ?

Har vimla nåt ansvar för att detta kan fortsätta.?

 

Polisanmäl både Starmystic och Telenor/Vimla. De har ju onekligen hjälpts åt att genomföra bedrägeriet.

Svara