Nyheter hos konkurrenterna! Här tipsar vi Vimla om vad som händer.

  • 17 February 2015
  • 259 svar
  • 1769 visningar

Användarnivå 6
Emblem +5

Sverige har ju varit otroligt dyrt på datapriser om man jämför med Danmark och Finland, Norge är bara lite billigare än Sverige. Nu har Tele 2 insett detta och chocksänker alla priser på datatrafiken.

 

Priserna inkl fastpris är:

  • 198kr/mån - 0,5 GB
  • 248kr/mån – 5 GB
  • 298kr/mån - 20 GB
  • 398kr/mån - 50 GB
  • 548kr/mån - 100 GB

 

Då vi är många "avancerade" användare som använder Vimla och kanske t.om. ligger över medelförbrukningen så vore det schysst om Vimla kunde kontra detta. Nu vet jag att Vimla satsar på kvalite före priser, så det betyder ju inte att Vimla behöver vara billigare men vore ju skoj om abonnemangen låg hyffsat konkurrenskraftigt. Kanske kan man få lite gratis reklam i pressen om man är snabb ut och sköter det lite snyggt också :)

 

Jämför man så ger Vimla för 390kr/mån fastpris och 14 GB, Tele 2 ger för 398kr/mån fastpris och 50 GB. Dvs mer än 3 ggr data för samma pengar.

 

Skulle själv uppskatta en förändring, det är ju härligt att slippa att tänka på data över huvud taget. Nu blir det ju lite att man planerar sitt användande efter förutsättningarna som råder. För 2-3 år sedan låg jag och snittade datatrafik runt 6-7 GB, därefter har jag nästan halverat min förbrukningen för att man fått tänka sparsamt. Dvs mindre streaming och mindre bredbandskollen :)Tele 2 vill ha bort detta beteendet och Vimla tycker jag borde hänga på det.


259 svar

Användarnivå 2

Oj, var verkligen mycket data för priset. Som student kostar 20 GB med frisurf endast 238 kr, hoppas verkligen Vimla följer och justerar datanivån =)

Vimla borde definitivt anpassa sig efter detta! Det borde alla operatörer göra i Sverige eftersom dom flesta tar löjligt höga priser för deras datatrafik :(

Användarnivå 4
Emblem +1

Tele2s drag i sig är ett intressant ämne att diskutera. Det är faktiskt en överraskning att Tele2 gör detta med tanke på senaste årens retorik och inte minst själva handlingarna (som man kan sammanfatta i att man övergett sin utmanarroll). Rollen är kanske tillbaka i och med dagens omgörning - tiden får utvisa! Frågan är varför man ökar datamängden/sänker priserna över huvud taget? Är man i ett förtvivlat läge eller försöker man vara framsynt? Tele2 har sedan lanseringen av Tele2.0-konceptet tappat anmärkningsvärt många kunder och om utvecklingen fortsatt in på kvartal 1 behövde man kanske göra något i stil med detta (dvs öka datamängden/sänka priserna) i ett försök att hejda en nedåtgående spiral. Då ger Tele2 såväl potentiella som befintliga kunder en riktigt bra anledning att välja Tele2 (gott med datamängd till ett väldigt bra pris, och allt utan bindningstid). Men om detta är Tele2s konkurrensfördel idag, kommer den försvinna om och när konkurrenterna gör ett motdrag. Detta å ena sidan. Å andra sidan har Tele2 rätt i att vi konsumenter gapar allt större efter mer data. Att öka datamängden och till ett lägre pris kan (!) vara ett sätt att öka kundnöjdheten när man möter kundernas nästan omättliga behov av data. Det sistnämnda är Tele2s version på varför man gjort denna förändring.

 

Vi kan bara spekulera kring bakgrunden till agerandet men det är ett faktum att Tele2 presenterat något väldigt tilltalande i en tid där vi konsumenter räknar med fria samtal, sms och mms och fokuserar på datamängden. För marknadens aktörer gäller det att förhålla sig till detta och jag är övertygad om att Tele2 fått konkurrenternas kommersiella produktchefer att jobba febrilt idag (och den närmaste tiden) kring hur man ska (re)agera. Min personliga bedömning är att det blir svårt för konkurrenterna att inte göra något motdrag; skillnaden är för stor i datamängd och pris för att man ska kunna sitta still i båten. Dock tror jag inte att man gör lika stor förändring som Tele2 eftersom majoriteten av konkurrenterna subventionerar mobilerna och kundens totalkostnad (månadskostnaden för abonnemang respektive mobil) spelar också roll i helhetsbedömningen (inte minst för kunden).


Vimla då? Vi som valt Vimla har inte valt det för prisets skull och nöjer oss med att vi valt ett konkurrenskraftigt abonnemang som håller någorlunda lågt pris jämfört med övriga konkurrenter (och detta pris kan vi dessutom påverka nedåt genom att värva nya medlemmar). Genom att välja Vimla som mobiloperatör har vi också indirekt sagt att vi uppskattar andra parametrar än abonnemangsvillkor (pris och mängden samtal/sms/mms/surf), och ett exempel på sådan parameter är att vi kan föra denna diskussion på Vimlas webbplats (!) och direkt med Vimla-gänget! Frågan som Vimla ständigt behöver fråga sig är hur mycket potentiella och befintliga medlemmar uppskattar dessa övriga parametrar? När uppväger inte längre dessa parametrar i förhållande till abonnemangsvillkoren? Är vi beredda att betala 390 kr för 14 GB om vi kan få 50 GB för 398 kr hos Tele2? Eller om man med tipsrabatter får ned månadsavgiften till 0 kr; skulle man ändå vilja betala 398 för att känna större frihet i sina surfvanor (dvs inte behöva tänka på om man kommer slå i datamängdstaket)?


Detta är retoriska frågor från min sida och man kan inte med enkel matematik ge svar på dessa - det kommer vara en ständig balansgång för Vimla. Huruvida Vimla kommer göra något efter dagens snackis på telekommarknaden återstår att se. Jag ser fram emot en kommentar/ett besked från Vimla och hur man ser på läget. I mina ögon är det Tele2 gör idag större än vad Comviq och Hallon gjorde för tre veckor sedan, och för att Vimlas abonnemang ska fortsätta vara konkurrenskraftigt alternativ på marknaden behöver datamängden på vissa månadsavgiftsnivåer revideras. Kanske inte till samma datamängdsnivåer/priser som Tele2 lagt sig på för igen; Vimla har faktiskt andra parametrar som vi uppskattar!


Adnan

 

PS. För den intresserade så listar jag Tele2s gamla priser, d v s priserna som gällde till och med igår (16 februari). Som man kan se är det en stor förändring Tele2 gjort och då främst när det kommer till datamängden man får för cirka 300 kronor och uppåt, dvs 20 GB och uppåt.

 

  • 198 kr - 0,2 GB
  • 218 kr - 1 GB
  • 268 kr - 3 GB
  • 318 kr - 6 GB
  • 348 kr - 12 GB
  • 398 kr - 20 GB
  • 498 kr - 30 GB
  • 848 kr - 60 GB

Angivna priser är per månad och inkluderar obegränsat med samtal, sms och mms.

Användarnivå 6
Emblem +5

Bra skrivet @@Adnan !

 

Jag tror precis som du att Tele 2 har tappat för mycket kunder för att sitta still. Och precis som du säger så hade de tappat rollen som utmanare. En roll som enligt mig har 3 haft på senare tid, egentligen sedan priskriget för snart 3 år sedan när man halverade fastpris 10 GB-abonnemanget till 349kr/mån och bjöd på valfri telefon. Tele 2 blev tagna på sängen och har sedan dess blivit handlingsförlamade typ fram tills höstas. Då slopade man bidningstiderna något som tydligen inte fungerat så bra för sedan dess har de tappat otroliga mängder kunder. Läste någonstans att det var 60 000st som lämnade sista kvartalet.

 

Och det är klart, skall man hålla kunder kvar utan bidningstid då får man ju vara bra, för annars är det ju bara för kunderna att byta. Så dagens ändring är defintivt att man vill visa att man skall vara ledande och återigen utmanaren. Sen har de ju rätt på alla punkter när det kommer till datan och undersökningarna de gjort.

 

Sedan om det var så smart vet jag inte. För det kommer kosta branchen stora pengar, men det har ju även diskuterats att priserna är alldelles för höga i Sverige. Jämför man med Danmark och Finland så är ju Tele 2's nya priser dyra även de.

 

 

Men för att återgå till Vimla så håller jag med fullständigt, jag tycker att Vimla är värt mer för allt omkring. Men skall man tänka på hur det fungerar i verkligheten så kommer folk inte att välja operatörer som är dubbelt så dyra eller ännu mer. Man jämför på det man är van vid, dvs minuter, meddelanden och surf. Möjligtvis tar man med täckning och varumärkeskännedom i kalkylen. Men att folk skulle välja Vimla t.ex. tack vare forum eller den suveränna supporten tror jag tyvärr inte. Det är delar man lär sig att uppskatta med tiden som kund och det är delar som gör att man trivs och stannar kvar. Men det är inte det som ger nya kunder tror jag.

 

Som sagt så tror jag det händer en hel del närmaste dagarna på mobilmarknaden. Och det vore nog bra med en kommentar från Vimla och än bättre om de började fundera på olika lösningar. Jag är övertygad om att de flesta av oss medlemmar kommer att stanna kvar, men desto fler dagar det går och desto fler operatörer som hänger på desto fler kommer bli frestade att byta och det vore tråkigt. Sedan lär ju tillförseln av nya kunder strypas desto mer känd Tele 2s förändring blir. Har sett åtminstone en tidning skriva om den och det lär säkert bli fler som gör det. Tele 2 har trots allt gjort något banbrytande.

Användarnivå 1

Jag håller helt och hållet med din kommentar om att folk mest troligt inte väljer Vimla för forumet eller supporten, @@Michael .

 

För min egen del som ny medlem var detta dock en av anledningarna jag valde just Vimla, för gemene man tror jag dock inte detta är något man tar med i beräknigen.

 

Valet faller nog i de flesta fall på priset och hur stor mängd data man får, tyvärr.

 

Själv gick jag från ett gammal Telenor abonnemang med Frisurf, dock bara 3G hastighet. Kan kanske verka konstigt men jag ville prova på 4G hastighet i min Nexus 5 telefon. Forumet och möjligheten att påverkade avsaknaden av bidningstid och uppsägningstid var de som fick mig personligen att byta. 

 

 Men det ska bli kul att följa och se vad utfallet av Tele2's utspel blir på marknaden i helhet. 

Jag håller med om det som ni tidigare skrivit i denna fråga och det ska bli intressant att se hur de övriga operatörerna agerar. Jag uppskattar Vimla för allt vad de står för och erbjuder men samtidigt är behovet av data en viktig parameter för många - inkl mig. Tele2 har kastat näsduken och nu är det bara att vänta och se vem/vilka som plockar upp den.
Användarnivå 5
Emblem +4

Det är jätteviktigt med konkurrenskraftigt pris men jag blir väldigt glad över att "andra parametrar" (Citat @@Adnan ;)) också är viktiga för er medlemmar. Jag tror stenhårt på att vi, med detta community, gör något annorlunda på marknaden och det kan man inte uppnå med enbart pris och surf. 

 

Med det sagt så krävs det såklart också ett bra erbjudande. 

Hej!

 

Tack allihop för en väldigt välformulerad tråd. Väldigt bra tankar och analyser, det finns här en förståelse för marknaden här som jag inte tror att många konsumenter har. Det tycker jag är häftigt!

 

Vi har givetvis funderat och diskuterat väldigt mycket kring det här. Det är, som @@Adnan spaltat upp, en stor förändring att förhålla sig till och även fast vi vet att det är viktigt att inte tappa fart vill vi tänka och räkna igenom allt ordentligt, vilket kan ta några dagar. Vi jobbar på så hårt vi kan och jag som ansvarar för Vimlas affärsbeslut har också en del att gå igenom. Jag återkommer med svar här så snabbt jag bara kan.

Användarnivå 6
Emblem +5

@johan det låter lovande och kan hålla med om att det säkert är svårt att få ihop det.

 

Som jag ser det så vore ju det optimala givetvis att lägga sig bättre prismässigt än Tele 2. Dock är det ju svårt att göra det för de har verkligen skakat om marknaden. Men samtidigt så skall man tänka på att även om Vimla är speciellt så hamnar det lite i facket av lågprisoperatörer och inte "fullservice"-operatörer. Fullservice operatörer har ju kundtjänst via telefon, butiker etc.

 

Så släpper man nya surfmängder så bör väl dessa ligga i förhållande mot Comviq/Hallon och Halebop. Nu har ju ingen av dessa ändrat än och då får man antingen vänta och bara hänga på eller vara utmanaren som tar kommandot. Det sista hade jag gärna hoppats på och det vore ju skoj om ni kunde kombinera detta med lite halvtokiga videos eller reklam som ni gjort vid tidigare tillfällen och göra en mindre marknadsförningskampanj som kanske har chansen att bli viral även. För de klipp jag sett från Vimla har varit unika och trevliga, dvs något som kan bli viralt med en liten knuff, så som sponsrade inlägg på Facebook :)

 

Jag satt och funderade lite och kom fram till dessa abonnemang, kanske kan vara lite inspiration iaf:

 

Fastprisabonnemang, -50kr för 60 samtal/meddelanden

150kr - 2 GB (75kr / GB)
200kr - 5 GB (40kr / GB)
250kr - 10 GB (25kr / GB)
300kr - 25 GB (12kr / GB)
350kr - 50 GB (7kr / GB)
500kr - 100 GB (5kr / GB)
750kr - 250 GB (3kr / GB)
999kr - 1 TB (0,999kr / GB) - Banbrytande och unikt att ha en terabyte

 

Så hur har jag tänkt? Jo, dels så måste Vimlas priser vara lägre Tele 2s då Tele 2 är en fullservice-leverantör. Dels så har jag tagit till mig information från Tele 2 och undersökningar de gjort samt finansiell information som framkommit (https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2015/02/17/tele2-inleder-priskrig.plc.html). Sedan så är det ju uppenbart att nivåerna i början bör vara tätare av den anledningen att de flesta just nu har rätt låg användning.

 

Lite fakta:
* Tiden att folk köper till extrasurf är mer eller mindre förbi.
* Priset för 1 GB för operatörerna ligger under 50 öre.
* Desto större paket kunder har, desto större är chansen att hela mängden inte används.

 

Eftersom tiden med extrasurf som man köper till när surfen är slut, så får man helt enkelt försöka tjäna pengar på att folk surfar mer och behöver större paket är min analys. Om man då erbjuder större paket än folk använder upp så tjänar man pengar också indirekt. Därför är det förmånligt att erbjuda större paket än vad som kan kännas rimligt, t.ex. 250/1000 GB ovan.

 

Just 250/1000 GB vore unikt med, för det finns väl inga abonnemang som erbjuder över 200 GB (Som 3 gör)? Vinsten på 1 TB abonnemanget blir ju för övrigt enorm då folk knappast kommer att använda upp den mängden samt vissa kommer att skaffa det bara för att. Då simkortet även går att använda som ett mobil bredband så hade folk kunnat ha det i sina hem. Rejält dyrare än ADSL/Fiber, men kan man bara få dålig ADSL så hade folk säkert kunnat betala för denna unika premiumprodukt. Det vore lite "thinking outside the box".

 

Vore skoj om Vimla hade kunnat skaka om marknaden totalt med 2 nya unika surfpotter. Och jag tror definitivt det finns ekonomi i det jag skriver ovan utan att ha tillgång till alla siffror.

 

Hoppas inputen kan vara av nytta när ni sitter och räknar och smider planer för att bli ännu bättre :)

@@Michael Många bra tankar och ett bra business-tänk! Jag tror Vimla har allt att tjäna på att "sticka ut" med större datamängder än konkurrenterna, intresset och behovet från konsumenterna kommer bara att växa. För mig personligen skulle jag gärna betala Vimla 500kr/månad för 100GB data.
Användarnivå 4
Emblem +1

Hej allihopa!

 

Verkar som att jag var lite otydlig så vill förtydliga att jag naturligtvis tror att priset är huvudparametern (särskilt priset i förhållande till datamängden). Det är det vi konsumenter först kollar på; priset är det som i huvudsak styr våra val när vi ska köpa en vara/tjänst. Om man ska betala mer/få mindre mängd av en vara/tjänst för samma månadskostnad (jämfört med en konkurrent) så behöver vi ha ett eller flera skäl till varför vi ska välja det dyrare alternativet. (Vi kan ju knappast kalla Telia för en lågprisoperatör men ändå väljer miljontals kunder Telia som sin leverantör av mobiltelefoni. Det kan vara av olika anledningar men hur ofta har inte Teliakunder motiverat det med att ”Telia har bäst täckning”? Huruvida det är så är en annan diskussion men Teliakunder är alltså beredda att betala mer för att man upplever bäst täckning hos Telia.) Jag håller alltså med om att pris och datamängd spelar stor, och för många också en avgörande roll. Min inställning är att priset ska ha en ledande roll när det kommer till valet av mobiloperatör. När jag valde Vimla kollade jag naturligtvis på priset och vad jag skulle få för min månadsavgift. Detta har en fortsatt löpande roll; jag är inte beredd att under vilka omständigheter som helst vara kvar hos Vimla om jag inte också har ett konkurrenskraftigt pris på abonnemanget (alla har en smärtgräns och frågan är var man drar sin). Samtidigt spelar supporten också en ledande roll när det kommer till valet av mobiloperatör. Jag vill inte spendera min tid på att sitta i chatt- eller telefonkö eller behöva vänta dagar på att få mejlsvar. Att Vimla-gänget är lättillgängliga under sina öppettider, att man får snabba svar, personlig service och framför allt att Vimla tar ett ansvar i ärendena spelade stor roll för mig när jag skulle välja mobiloperatör. God täckning var också viktigt, medan möjligheten att påverka Vimlas utformning var en ’nice to have’-grej. Övriga medlemmar (konsumenter överlag) har säkert andra parameterar man värderar, vi är olika, och det är en ständig utmaning för Vimla att möta oss i detta.
 
Med detta sagt så är det värt att belysa att Vimla även före gårdagens Tele2-drag inte var det självklara valet när det kom till pris och den datamängd man fick. Nu är det bara Vimla som vet hur många nya medlemmar man får in, hur många man tappar, eventuellt hur många som avstår att teckna abonnemang osv men om man förutsätter att man växer i antalet medlemmar så är det faktiskt intressant. Hos Tele2 (före den 17 februari) kunde man för 348 kr få 12 GB och hos Vimla 10 GB (345 kr). 398 kr för 20 GB (Tele2) medan Vimla prissatt 14 GB för 390 kr. Fram tills Comviqs och Hallons höjning av datamängden för tre veckor sedan gav Vimla mer än Comviq men mindre än Hallon i 250-kronorsklassen (skiljde 1 GB i båda fallen). Efter datamängdshöjningen så är skillnaden 2 (Comviq) respektive 3 GB (Hallon) till Vimlas nackdel. Var Vimla billigast? Nej. Var det konkurrenskraftigt nog? Ja. Nu är det kanske så att medlemmarna som väljer Vimla kör på 1 eller 2 GB surf (där Vimla är det självklara valet) men om man inte är sådan som byter mobiloperatör titt som tätt så har man gjort ett statement genom att byta till Vimla och signalerat att pris är viktigt men inte allt.

 

Och för att förtydliga: Det Tele2 gjorde igår var stort i sådan utsträckning att det blir svårt för marknadens aktörer att ignorera, inklusive Vimla. Se inte mina inlägg som att jag argumenterar för att Vimlas nuvarande pris-/datamängdsnivåer är OK efter gårdagens Tele2-chock. Jag vill bara att diskussionen breddas :smileyhappy:

 

Vi har spännande dagar/veckor framför oss och det ska bli intressant att följa utvecklingen!

 

@@Michael Jag instämmer i att Tre varit den som haft på sig utmanarrollen efter 349-kronorskampanjen för snart tre år sedan, även om jag upplever att dom somnat och inte längre är lika mycket på hugget som tidigare (när det kommer till att vara prisaggressiva). Jag vet att Tele2 efter sin motsvarande 349-kronorskampanj stannade upp och landade i att överlämna prisutmanarrollen till Comviq; det var dom som skulle svara på Tres fighter. Tele2 hade tagit för mycket stryk (ekonomiskt, varumärkesmässigt, i kundnöjdhet) efter 349-kronorskriget att man valde att fokusera på kvalitet och kundnöjdhet. Exempelvis pratade man länge om att ha kundservice i världsklass. Om man uppnått det och/eller fortfarande försöker göra det vet jag inte men om man nu igen försöker ta på sig (den för konkurrenterna) jobbiga utmanarrollen så tror jag en hel del saker kommer hända på marknaden inom ramen av Tele2.0-konceptet. Det är för tidigt att utvärdera den och därmed döma eller succéförklara den. Men konceptet i sig tvingar Tele2 att tänka till, tänka om och tänka igen, och som du säger anstränga sig för att kunderna ska vara kvar av den enkla anledningen att Tele2 är bra (som med Vimla egentligen). Sedan om gårdagens drag gjordes i desperation eller i syfte att öka kundnöjdheten, det låter jag vara osagt :smileyhappy:

 

Du ställer en bra fråga, huruvida det var smart att göra som Tele2 gjort. Tiden får utvisa! Min farhåga är att vi konsumenter kan förlora på detta på lång sikt om priserna sjunker alltför mycket. Det ligger inte i vårt intresse att prisnivån är alltför lågt för då minskar incitamenten för operatörerna att investera i mobilnäten. Man måste ju också ge avkastning till sina ägare. Värsta scenariot är att två operatörer går samman. För det pratas ju om att det finns en jätteoperatör för mycket på den svenska marknaden och en operatör mindre hade inte varit bra för konkurrensen på lång sikt.

 

Intressanta förslag på pris/datamängd för övrigt!

 

@johan Vi gillar genomtänkt! Lycka tIll!

 

/Adnan

Sjukt intressanta diskutioner! Jag skulle gärna vilja inflika med några tankar i detta ämne.

 

Först och främst så kan jag säga att jag är inte den som tackar nej till att betala mindre för mer (eller samma), men om man i detta skede gärna vill göra någon förändring för att möta påstridiga konkurrenter så tror jag inte att ett rent priskrig är rätt väg att gå.

 

När jag blev medlem så var det framförallt de "unika" fördelarna som lockade mig, tex att köpt data lagras i ett år och tipsrabatter, och sen jag blev medlem har det dykt upp fler unika saker, tex att vi fick samma erbjudande med gratis abonnemang året ut som nya medlemar, kostnadsfri data ibland och inte minst detta forumet! Och jag tror att det är den vägen man ska gå för att möta konkurrenterna.

 

Förslag jag gärna hade sett är tex:

-Möjlighet att behålla sin data man inte använt upp, tex om mitt abonnemang är 2gb per månad och jag bara använder 1,5gb så har jag 2,5gb utt utnyttja månaden efter.

-Möjlighet att ha ett extra simkort till surfplattan.

-En större social platform, tex en Vimla-app, som inte bara visar hur mycket data och samtal man har kvar, utan en möjlighet att kanske ringa till varandra inom Vimla kostnadsfritt över datanätet, och där man kan läsa forumet och göra inlägg.

 

Vill man dessutom sänka pris/höja datapotter så är inte det en nackdel såklart, men jag skulle hellre vilja att man fokuserade på saker "out of the box".

Tur man har några semesterdagar nu, så man kan hänga med. Håller med @@Tomas att det är saker som gör Vimla unikt som gör att man faller för Vimla. 

 

När jag irrat runt lite på webben och kollat, så är det ju ingen större skillnad i pris förrän man överstiger 4-6 GB/mån men sedan tar det ju rejäl fart med mängd och pris. 

 

Tanken som slog mig när jag fick reda på att Tele2 gjort sin ändring, var 4G nätet. Tele2 och Telenor har ju ett gemensamt 4G nät via Net4Mobility. Har nätet verkligen kapacitet om Telenor/Vimla och Tele2/Comviq släpper loss surfen liknande Tele2 nu gjort? Sedan kan man ju undra hur Net4Mobility fördelar resurserna för Tele2 respektive Telenor, borde ju vara lika.

 

Här i Cimbrishamn ser man tydligt att hastigheten skiljer i 4G nätet vid olika tider på dygnet, hur blir det sedan när var och varannan streamar filmer?

 

Ha det!

 

 

Användarnivå 2

Att Tele2's 4G nät nu förmodligen blir överbelastat kommer inte påverka Telenor/Vimla =)

 

Vad jag har förstått så delar Tele2 och Telenor (Net4Mobility) masten, men näten är separerade?

Användarnivå 6
Emblem +5

@@Adnan jag förstår hur du tänker och håller med dig till stor del.

 

Supporten på Vimla är helt klart bäst i Sverige skulle jag vill hålla med om, detta då den är precis som du säger väldigt tillgänglig under kontorstider men även för att vi kunder är ett stort gäng kunniga rävar. Man får alltså support i världsklass även om den kanske är lite inofficiell när vi forumanvändare svarar.

 

Men som jag skrev innan så tror jag det är få nya användare som har med detta i sin beräkning, kollar man forumet eller hör från någon så kan det säkert påverka ens val att bli kund men det är inte det som huvudsakligen genererar nya kunder. Men visst på sikt när Vimla blir större så kan man mycket väl få stämpeln, operatören med bäst support precis som Telia är operatören med bäst täckning (enligt folket). Men skall sanningen fram så är det långt kvar till detta, de flesta vet nog inte ens om att Vimla finns tyvärr.

 

För att återgå till prissättningen och Tele 2s drag. Nej Vimla var inte billigast innan heller och du har rätt i din jämförelse tycker jag i 3-7 GB. Även om Vimla nu är dyrast per GB i detta spann så ligger de ändå tillräckligt nära för att kunder inte skall byta från Vimla, men problemet är väl nya kunder som inte har koll på den suveräna supporten eller inte prioriterar detta. Varför välja Vimla när Hallon ger 3 GB mer och Comviq 2 GB mer för samma pris (245-250kr).

 

Idag så är det egentligen bara abonnemanget med 60 samtal/meddelanden + 1 GB som Vimla är väldigt konkurrenskraftiga på prismässigt. Även om man får 5000 meddelanden till hela världen med Hallon så tycker jag Vimlas bättre täckning gör att Vimla vinner på det. Och personligen utan att veta så skulle jag gissa att detta abonnemanget sålt bäst senaste tiden, dvs efter Hallons och Comviqs förändringar.

 

@@Tomas : Jag håller med om att extra datan i ett helt år var lockande även på min tid. Unikt och väldigt användbart. Nu tycks tiden för extradata vara förbi dock och då känns forumet/supporten och närheten med Vimla-gänget som det bästa unika med Vimla.

 

@@Cimbrishamn och @@Gneken : Näten är separerade men utrustningen är gemensam, så som jag förstått det så delar man på frekvensen, antennerna och hårdvaran till viss del i mastbyggnaden. Så det som kan få en mast överbelastad är antalet användare och inte hur användningen ser ut av dessa användare i samma utsträckning. Man kan tänka sig väldigt enkelt att antennerna går till boxar och i dessa boxar så finns det 2 sladdar, en för Telenor/Vimla och en för Tele 2/Comviq. Så om Tele 2 har många kunder som använder massa data så drabbas dessa mer eller minre enbart.

 

Sedan så vad jag läst så kommer inte samma överbelastningar att uppstå i 4G-näten som 3G-näten. Detta då 4G är byggt för datatrafik vilket 3G primärt inte var. Sedan tror jag att 4G-näten planeras bättre och man drar fiber i större utsträckning än vad man gjorde med 3G-masterna. Med 2G/3G så var det väldigt vanligt att man använde radiolänkar och ibland i flera steg innan länken slutade vid en fiberansluten mast eller ute på landsbygden en DSL-ansluten mast. Så fanns väldigt många svaga länkar där kapacitetsproblem kunde uppstå.

Användarnivå 6
Emblem +5

Såg nu att Halebop blir först ut med nya priser. De tycks som de nya surfmängderna bara är ett svar på Comviq/Hallons förändringar de senaste veckorna.

 

https://www.halebop.se/battre-rubbet

 

Priser nu i 4-7 GB

Comviq 6 GB - 245kr

Tele2 5 GB - 248kr (fullservice leverantör)

Hallon 7 GB - 249kr

Vimla 4 GB - 250kr

Halebop 6 GB - 269kr

 

Priser nu i 10 GB+:

Tele2 20 GB - 298kr

Vimla 10 GB - 345kr

Halebop 10 GB - 369kr

Tele2 50 GB - 398kr

 

Vore mycket intressant och veta hur de på Halebop tänkt. Men visst de har ju inte varit speciellt konkurrenskraftiga mot Comviq/Hallon/Vimla på senaste tiden heller. Känns som de 3 sistnämnda operatörerna kör sitt eget race och Halebop har hamnat prismässigt lite i ingenmansland.

 

Att man väljer att lansera 10 GB för ett pris som nästan ger 50 GB hos Tele 2 är rätt otroligt. Men visst Halebop är visserligen lite av en fullservice operatör. De saknar telesupport, men man kan få hjälp och skaffa abonnemang i Telias butiker för det mesta.

 

Edit: Formulerade om lite.

 

---

 

För att återgå till Vimla så tycker jag mitt lilla förslag fortfarande är bra, det står sig bra mot Tele 2 och jag skulle gissa att Hallon/Comviq prismässigt kommer på sikt att hamna runt de priserna, dvs snäppet under Tele 2. Sedan är frågan hur stora de största paketen kommer att vara hos dessa operatörer. Men det vore ytterst trevligt om Vimla tog kommandot och lanserade lite onödigt stora paket med :)

Nu hoppar Halebop på "surftåget" också. https://www.halebop.se/battre-rubbet
@@Michael Då jag till och från arbetar med hård/mjukvara inom mobiltelefonin kan jag bekräfta ditt resonemang kring fördelning av resurser i respektive nät - trots att olika operatörer "delar". 4G näten är dessutom byggda efter andra dimensioner och detta gör att de inte kommer överbelastas den närmaste tiden.

Jag har en fundering som jag gärna vill ha er feedback på nu när vi ändå är inne på ganska stora och intressanta frågor.

 

Som många har skrivit är det viktigt med ett bra erbjudande och vi håller just nu på att räkna på eventuella förändringar. När vi ända pratar om saker som gör att man vill bli kund (eller medlem!) men också vad som får en att vilja stanna kvar.

 

I tråden har det pratats gott om vår supportupplevelse, men att det inte blir avgörande för valet av mobiloperatör men istället något som gör att man vill stanna kvar.

 

Det har också skrivits en del om ”andra parametrar” som ger ett mervärde utöver datapott och pris.

 

Vad för "andra parametrar” tror ni gör att man väljer en operatör? Eller får en att välja att stanna kvar?

Användarnivå 4
Emblem +1

@johan

 

Nu kommer jag inte riktigt svara på din fråga men ska redovisa hur mitt resonemang gick när jag valde Vimla och vilka "andra parametrar" jag uppskattar. Kan troligtvis hjälpa dig!

 

- Support (snabba svar, ni är tillgänliga under öppettiderna, personlig service, ni tar ansvar/ledning i ärendena)

 

- Att man hyr in sig i ett mobilnät vars ägare gör stora och seriösa investeringar i.

 

- Konsumentvänliga villkor (möjligheten att sänka sin månadsavgift, man betalar inget för den månad man blir medlem, återbetalning av månadsavgiften (för den period man inte använt sig av Vimla-abonnemanget) när man avslutar sitt abonnemang genom att flytta numret till en annan operatör, ingen uppsägningstid, ingen bindningstid, möjlighet att kostnadsfritt pausa sitt abonnemang, tar inte ut irriterande småavgifter för t ex nytt sim-kort, överlåtelse och faktura, extrasurf som gäller i ett helt år från köpdatum, att eventuella förändringar av abonnemanget omfattar även befintliga medlemmar (dvs man behöver inte övervaka Vimlas abonnemang för att säkerställa att man tar del av den för kunden positiva förändringen), samma surfhastighet för alla (dvs samma maxhastighet till alla oavsett om man har 1 GB eller 14 GB i datamängd))

 

- Att man kan påverka och det på riktigt. Kundstyrning!

 

- Möjligheten att ha direktkontakt med Vimlas ledning (dig @@Emma @Erik @Petter) - det känns tryggt att man kan komma i kontakt med personerna som driver Vimla. (Ni gömmer er inte!) Ger också en unik möjlighet att ta del av era resonemang, hur ni tänkt när ni tagit beslut om exempelvis tjänsternas utformning.

 

- Att ni strävar efter att hålla allt så enkelt som möjligt.

 

- Magkänslan säger att Vimla andas framtid (och har humor (eller så är det @@Petter som är pajas, not sure))

 

Det fanns och finns fortfarande minus med Vimla (bland annat samtals- och smspriserna till utlandet, roamingpriserna, avsaknaden av löpande information om i vilket läge nya idéer befinner sig i) men signalerna om att man är villig att förändra och utveckla, gjorde och gör att valet faller på Vimla. (Sedan gäller det att ha rätt förväntningar, att även när en förändring eller utveckling sker, så kan jag inte räkna med att det blir exakt (eller inte ens ungefär) som jag hade tänkt.)

 

/Parameter-Adnan

Här kommer mina tankar kring diskussionen om "parametrar". Förutom självklara (för mig) saker som pris, stabilt nät, bra bandbredd (data) och möjligheter till "större" datamängd är mina tankar.

- Transparens/Medverkan. Jag upplever att Vimla gör ett genuint försök att låta medlemmarna känna sig delaktiga i hur tjänsterna underhålls och utvecklas. Jag uppskattar också att personalen hos Vimla är så transparenta med vad som händer/planeras m.m

- Support. För mig handlar support om bemötande och viljan att hjälpa till och lösa ett problem när det uppstår, och inte då komma med en massa ursäkter, extra kostnader (för tex Simkort) och att vara flexibel. Vimlas chatt fungerar klanderfritt och Vimlas personal försöker lösa de problem som uppstår. Att forumet och alla kunskap som vi medlemmar besitter och delar med oss av troligen hjälper till minst lika mycket som Vimlas chatt märker man ganska snabbt om man tittar i trådarna på forumet.

- Nytänkande/"Out of the box". För mig som är entreprenörer finns det något spännande med Vimla och vad det kommer att bli av detta. Jag hoppas att medlemmarna tillsammas med Vimla kan göra tjänsterna ännu mera attraktiva och nytänkande.

Eftersom jag har ett egenintresse i hur Vimla kommer att bemöta Tele2s satsning på större datamängder väntar jag med spänning på Vimlas tankar och besked. Flera av de förslag på forumet håller hög kvalitet och borde kunna bidra till Vimla med ett och annat.

Det som jag tror är en viktig sak är att om man kan överföra sin oanvända pott och kan verkligen använda all data och att den inte förfaller är för mig mer viktigare och att man känner att man får valuta för sina pengar.

 

Vimlas extra data som har 12mån är för mig ett stort skäl att jag valde Vimla och om det även gällde vanliga månads datan skulle vara grymt bra sätt att utmärka sig på marknaden . Finns operatör i USA som har så T-mobil.

http://www.t-mobile.com/offer/data-stash-data-roll.html

Användarnivå 6
Emblem +5

@@Martin ja det är en väg att gå, men tror mer på den inarbetade vägen som folk är vana vid. Folk är ju vana vid att man köper surf och så förfaller den ifall man inte använder upp den. Detta är även den modell som förmodligen är mest fördelaktig för operatörerna. En modell där överskjutande mängd sparas ger ju ett incitament till att spara. Men då data är en produkt med väldigt hög marginal för operatörerna och Tele 2 har gjort som de gjort så borde snarare fokus ligga på att öka datatrafiken för att på så vis få sälja större paket.

 

@johan det som gjorde att jag valde Vimla först och främst var faktiskt "året ut gratis"-kampanjen. Jag tror jag lade märke till Vimla i April eller liknande och konstaterade att priserna var lite högre än konkurrenterna och därav avtog intresset för Vimla. Av slump så bytte jag till Telia för att jag ville testa på nätet och det hade blivit 1 månads uppsägningstid. Det visade sig vara en nitlot och en ny research gjorde att jag funderade på Hallon trots mycket svagheter i nätet och avsaknad av 4G då.

 

När kampanjen för Vimla kom så tvekade jag inte en sekund och jag läste snabbt in mig på att man kunde värva och hur allt fungerade och insåg då att man kunde få ned kostnaden under Hallons t.ex.

 

När forumet sedan lanserades så var jag helt fast. Det man kan säga är väl att jag upplever Vimla totalt annorlunda sedan forumet kom. Frågan är dock om detta är något som lockar nya kunder i större utsträckning, jag tror gruppen är väldigt begränsad.

 

Vore skoj om ni som blev medlemmar före September-kampanjen kunde svara på vad som fick er att bli det? Jag upplever Vimla som en helt annan operatör tack vare forumet och "gemenskapen" eller vad man skall kalla det som skapats sedan lanseringen av forumet.

 

---

För min del när jag kollar på operatör så skulle jag säga att följande punkter spelar in med viktigast först.


1. Pris
2. Tidigare erfarenheter eller vad folk säger om operatören (omdömen/rekommendationer)
3. Varumärkekännedom (jag vill känna att företaget är seriöst och inget bluff-företag)

 

Dessa punkter kan man skala ner i fler parametrar. Men det har delvis tagits upp i tråden innan.

 

Priset behöver inte nödvändigtvis vara lägst, men då skall man som kund förstå vilket som är mervärdet man får. Och detta är väl otroligt svårt för en person som kanske första gången besöker sidan att förstå. Finns det ett rykte eller man har blivit rekommenderad så kan det fungera, men klickar man in sig på Vimla första gången och inte vet något sedan tidigare så blir det mest priset som avgör med största sannolikhet.

 

---

 

Sedan till delen hur medlemmarna skall stanna kvar. Här skulle jag vilja dela in oss medlemmar i två grupper även om de kan låta lite fult.

 

Den första gruppen som jag och flera andra aktiva forummedlemmar tillhör skulle jag kalla den "ovanliga" gruppen 🙂 Vi är mer insatta i marknaden och gillar teknik, de flesta av oss gillar att ligga i framkant och tvekar inte att testa ny teknik. Vi är säkert överrepresenterade när det kommer till att posta ideer på Vimla men även i diskussionerna. Samtidigt är vi de som folk i vår omgivning frågar när det gäller mobilabonnemang, teknik och liknande. Vi är även de som i större utsträcknig sprider tipslänkar och tips i allmänhet om Vimla.

 

Vi i den ovanliga gruppen skulle jag säga bryr oss mindre om priserna men vi är samtidigt väldigt medvetna om vad som händer på marknaden. Det vi uppskattar i större utsträckning är forumet och att kunna diskutera frågor på en annan nivå då ni i Vimla-gänget även deltar vilket ger oss en helt annan dimension. Detta gör Vimla till något unikt och ger även support i världsklass för vanliga medlemmar och folk som funderar på att bli det då vi helt enkelt ser när något nytt händer och ofta vet vad som skall svaras.

 

För att vi i ovanliga gruppen skall byta från Vimla så skall det mycket till då ni helt enkelt erbjuder något unikt för gruppen. Men samtidigt så är vi medvetna om priser och marknaden så därför kommer vi inte heller betala dubbelt så mycket för produkten. Och än svårare blir det för oss att tipsa vidare om Vimla om vi saknar bra argument för det.

 

Sist så har vi den stora gruppen medlemmar. Dessa kollar troligtvis mest på priset när de skaffar abonnemang men därefter blir man lite passiv och är nöjd så länge allt fungerar. Så för att behålla dessa kunder så behövs bra support när den väl behövs, vilket finns nästan dygnet runt tack vare mixen av "ovanliga" medlemmar och Vimla-gänget. Sedan är det tyvärr så att en viss del av medlemmarna kommer säkert byta operatör då de vill skaffa ett abonnemang med mobil och liknande. Detta kan man tyvärr inte skydda sig mot men förhoppningsvis så överväger de Vimla i framtiden då de varit nöjda innan.


---

 

Så för att sammanfatta det lite:

 

- Priset är den största faktorn för att skaffa abonnemang, men inte alltid avgörande
- För att behålla en medlem så krävs kundnöjdhet där supporten är prio 1.

 

- Ovanliga medlemmar är en unik grupp medlemmar som dras till Vimla tackvare den unika produkten Vimla har och förstår den. Denna grupp är kanske den viktigaste för Vimlas tillväxt.

Extra surfen var något nytt som var giltig i ett år. Detta kändes riktigt bra för mig. Ett abonnemang till ett skapligt pris med möjlighet att ha lite extra surf som reserv. Verkade väldigt enkelt. Nu skall väl extra surfen försvinna tyvärr och att man laborerar med abonnemanget istället.

Detta är en omfattande diskussion och man måste dela upp det i två delar.

 

1. Vad håller kvar en befintlig kund?

2. Vad lockar en helt ny kund?

 

Vad som håller kvar en befintlig kund är lättare att svara på:

-Bra kundservice

-Bra information till kunder om vad som händer och vad som är på gång

-God comunity mellan medlemmar och personal

-Bonusar/erbjudanden till trogna kunder

-Fler tävlingar som OnePlus One

 

Men vad som lockar helt nya kunder är svårare, och det som erbjuds just nu är:

-Tipsrabatt

-Surf gäller ett helt år

-Flera olika prisplaner, Vimla har totalt 16 olika prisplaner medans tex Hallon har två och Comviq har tre.

-Relativt konkurrenskraftiga prisplaner (även om de eventuellt skulle behöva justeras en smula)

 

När det gäller nya förslag som kan locka kunder så tror jag att man både måste möta de funktioner konkurrenterna erbjuder och komma på något helt nytt, tex:

-Surf och/eller samtal gäller i grannländer

-Outnyttjad surf och/eller samtal "sparas" till nästa månad. I bästa fall hade det kunnat sparas i ett helt år, men i ett första skede kanske det räcker med att det förs över till nästa månad?

-Ett extrasim till surfplatta utan extra kostnad

-En app med fler funktioner än att bara kolla sitt saldo

-Möjlighet att köpa med mobil eller annan hårdvara i stil med Hallon och Tele2

-Köpa ett rent mobilt bredband

 

Det är detta jag kan komma på såhär på rak arm. Kommer jag på något mer så återkommer jag.. :)

Svara