"Ny" röstbrevlåda?

  • 14 December 2021
  • 16 svar
  • 529 visningar

Användarnivå 7
Emblem
  • Frekvent användare
  • 90 svar

Läste precis ert mail som handlade om diverse saker, inklusive att ni implementerat en funktion som kommer skicka mottagna röstmeddelanden som MMS fr.o.m. 3 januari.

  1. Då är vi där igen. Varför utvecklar ni en funktion som ingen har efterfrågat, när ni nästan blivit ökända för att inte ni lyckats lansera en enda av de funktioner som användare här efterfrågat i flera år? Det har t.o.m. gått så långt att tidningar börjar uppmärksamma att ni är den enda operatören i hela Sverige som inte har VoLTE.
     
  2. Varför ändrade ni röstbrevlådan från början utan att kolla med oss kunder innan? Jag har verkligen fått höra att folk som ringt tycker den låter väldigt märklig, och den känns rentav oprofessionell om man missar ett samtal i något formellt sammanhang.

 

Ni måste väl också förstå hur det upplevs när ni helt slutat svara i vissa trådar i forumet (skärpning!), svarstiden på er support är flera dagar - och ni sedan skickar ut ett långt mail där ni presenterar en funktion jag aldrig någonsin sett någon här efterfråga?


16 svar

Användarnivå 7
Emblem

Kan läsas här

Användarnivå 5
Emblem +2

Jag har efterfrågat det, för typ ngt år sedan. Telenor hade det förr där man fick meddelandet som ett MMS så man slapp ringa upp röstbrevlådan. Detta tycker jag är toppen! Nackdelen är att har man inte rätt inställningar för MMS så får man aldrig meddelandet.

Användarnivå 4
Emblem +23

Hej @monte,

Vad kul att du är uppmärksam på förändringen av röstbrevlådan! Detta är något som, precis som du beskriver, inte har dykt upp så mycket här på forumet men desto mer till supporten i väldigt många chattar och mejl från olika användare.

Vi har regelbundet  tagit emot feedback om att röstbrevlådan har varit svårnavigerad och det har funnits ett missnöje angående att den raderar meddelanden efter 5 dagar, så vi har lyssnat och löst det så att meddelandena istället lagras direkt i telefonen och därmed finns det från vår sida inte någon tidsgräns kvar nu :slight_smile:

Användarnivå 7
Emblem

Hej @monte,

Vad kul att du är uppmärksam på förändringen av röstbrevlådan! Detta är något som, precis som du beskriver, inte har dykt upp så mycket här på forumet men desto mer till supporten i väldigt många chattar och mejl från olika användare.

Vi har regelbundet  tagit emot feedback om att röstbrevlådan har varit svårnavigerad och det har funnits ett missnöje angående att den raderar meddelanden efter 5 dagar, så vi har lyssnat och löst det så att meddelandena istället lagras direkt i telefonen och därmed finns det från vår sida inte någon tidsgräns kvar nu :slight_smile:

Okej, bra! Varför svarar du bara på en del av min fråga? Undrar varför ni uppdaterade röstbrevlådans meddelande över huvud taget? Har verkligen inte hört en enda person som försökt ringa mig säga något positivt om den, snarare raka motsatsen. Hur var det förankrat hos oss kunder?

Och varför lägger ni resurser på en sådan sak innan basfunktioner som efterfrågats i flera år är klara, det sänder ut så felaktiga signaler om vad som prioriteras hos er.

 

@Emil_Vimla

Eftersom du sitter och gillar inlägg i tråden:

Jag är och förblir väldigt positivt inställd till framtiden här på Vimla då jag vet vad som väntar runt hörnet och jag längtar till den dag jag kan gå ut med bättre uppdateringar om vad som händer och ge svar på alla era frågor :grinning:

 

Detta inlägg skrev du för 5,5 månader sedan, är detta vad som väntade runt hörnet? Eller var det något annat du syftade på i det inlägget? 

@Emil_Vimla

Jag litade verkligen på vad du skrev i somras och gav er en chans till, men nu när det gått nästan ett halvår och du helt slutat svara på forumet men uppenbarligen sitter och likear inlägg blir man väldigt konfunderad.

Precis som @Spotify skrev. Vad var det som väntade runt hörnet? I vilken värld är formuleringen “runt hörnet” längre än ett halvår? Ni lovade att vi aldrig skulle hamna i en situation där Telenor stängde ner 3G och ni inte hade VoLTE, men nu är vi där - och ni ignorerar era kunder (många med långa och väldigt konstruktiva inlägg) i tråden som behandlar detta.

Däremot verkar ni ha fullt med tid att sitta och skriva selektiva svar om funktioner som borde ha långt lägre prioritet än listan med allt ni inte lyckats lansera.

Användarnivå 6
Emblem +54

Hej @Spotify och @monte,

Att vi lanserar funktioner som inte står med på er "önskelista" är inte synonymt med att vi inte arbetar på funktioner som ni efterfrågar. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Men jag beklagar verkligen om ni känner er förda bakom ljuset av mig... det jag kommunicerat ut till er var den information som fanns tillgänglig vid det tillfället. Vi på Vimla har nu gjort ett aktivt val att INTE kommunicera någon typ av tidsplan förrän vi har något mer konkret att gå ut med till er.

Jag håller dock kvar vid att jag är och förblir positivt inställd till Vimlas framtid.

Användarnivå 6
Emblem +54

@Spotify Som jag skrev i mitt inlägg ovanför har vi nu gjort ett aktivt val att inte kommunicera något konkret förrän vi faktiskt har något konkret att gå ut med.

Användarnivå 7
Emblem

Hej @Spotify och @monte,

Att vi lanserar funktioner som inte står med på er "önskelista" är inte synonymt med att vi inte arbetar på funktioner som ni efterfrågar. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Men jag beklagar verkligen om ni känner er förda bakom ljuset av mig... det jag kommunicerat ut till er var den information som fanns tillgänglig vid det tillfället. Vi på Vimla har nu gjort ett aktivt val att INTE kommunicera någon typ av tidsplan förrän vi har något mer konkret att gå ut med till er.

Jag håller dock kvar vid att jag är och förblir positivt inställd till Vimlas framtid.

@Emil_Vimla  På vår “önskelista”!? Du får det att låta som att det är någon nice-to-have-funktion vi efterfrågar.

Vet inte hur många gånger ni gått ut med att ni inte ska kommunicera tidsplan nu, har hört det i mer än 1 år (Felix skrev det upprepade gånger förra hösten). Ändå sitter vi här och du verkar tycka att problemet är att du yppat en “tidsplan” i somras, när det är glasklart för alla andra att problemet är att ni uppenbarligen inte kan/misslyckas prioritera nätkritiska tjänster.

Ni lovade att vi aldrig skulle hamna i en situation där Telenor stängde ner 3G utan att ni hade VoLTE. Men nu är vi ändå där. På fler och fler ställen i Sverige går det alltså inte ens att signa Bank-ID samtidigt som man tar emot ett samtal från bank eller myndighet. Förstår ni inte att det är fullständigt absurt att vi går in i 2022 om två veckor och ni som enda operatör i Sverige inte lyckats lösa detta? 

Problemet är inte att ni kommunicerar en tidsplan. Problemet är att något uppenbarligen är så fundamentalt ofungerande i er verksamhet att ni antingen måste sticka huvudet i sanden och ignorera era kunder, eller svara med ett fyrkantigt standardsvar varje gång denna (extremt) befogade fråga kommer upp.

Inte för att hijacka men varför använder man inte visual voicemail istället för att skicka MMS?

Användarnivå 1

Vad kostar mms i data? För det går väl åt av datamängden man har för mms? Jag tänker att som anvönder får man nu betala för att lyssna av röstbrevlådan i form av data istället för som tidigare ett av alla unlimited samtal. För mindel var röstmeddelande på mms inte en efterfrågad funktion. E-sim vill jag dock ha!

Användarnivå 4
Emblem +52

@Spotify @monte 

Var vi står i processen med VoLTE har vi redogjort för i andra trådar på forumet, och vi befinner oss nu i ett slutskede. För diskussioner om VolTE så får jag hänvisa till den här tråden då denna tråd behandlar vår röstbrevlåda.

Givetvis förstår jag att det är tråkigt för er användare att behöva vänta på funktioner som ni efterfrågar. Det är av denna anledning vi har valt att enbart gå ut med ny information när vi har något konkret för att på så vis inte bygga upp några falska förhoppningar. 

Vidare kommer jag flytta den här tråden från teknisk support till allmänt snack då detta inte är ett sportrelaterat ärende. 

Användarnivå 4
Emblem +52

Vad kostar mms i data? För det går väl åt av datamängden man har för mms? Jag tänker att som anvönder får man nu betala för att lyssna av röstbrevlådan i form av data istället för som tidigare ett av alla unlimited samtal. För mindel var röstmeddelande på mms inte en efterfrågad funktion. E-sim vill jag dock ha!

Det går inte åt någon data när du befinner dig inom Sverige eller EU.

Detta står även i våran FAQ som du hittar här

Användarnivå 1

Eftersom jag, i princip, aldrig har mobildata aktiverat annat än när jag behöver kommer jag alltså inte nås av meddelande från "röstbrevlådan". (förrän mobildata är på) Är det rätt uppfattat? Det var ju perfekt med SMS. Varför inta ha möjligheten att välja?

 

Inget röstmedelande till oss i familjen har fungerat hittills. Lika bra att stänga av den, tills Telenos/Vimla har fått ordning på den. Avstängd lurar den ju ingen att lämna meddelanden som sen inte går att avlyssna.

Användarnivå 4
Emblem +52

Eftersom jag, i princip, aldrig har mobildata aktiverat annat än när jag behöver kommer jag alltså inte nås av meddelande från "röstbrevlådan". (förrän mobildata är på) Är det rätt uppfattat? Det var ju perfekt med SMS. Varför inta ha möjligheten att välja?

 

Det stämmer att du behöver ha mobildata aktiverat för att kunna ta emot mms, det är via mms du tar emot dina Röstmeddelanden från röstbrevlådan. I dagsläget finns inte möjligheten att välja sms istället men tar självfallet vidare din feedback. 

 

Inget röstmedelande till oss i familjen har fungerat hittills. Lika bra att stänga av den, tills Telenos/Vimla har fått ordning på den. Avstängd lurar den ju ingen att lämna meddelanden som sen inte går att avlyssna.

 

Väldigt tråkigt att tjänsten inte fungerar som den är tänkt för dig eller hela din familj!
Då behöver någon i er familj kontakta vår support så vi får möjligheten att felsöka. Som det är just nu fungerar tjänsten som den är tänkt till majoriteten av våra användare. Är det så att det inte fungerar behöver vi självklart felsöka och hjälpa till att fixa till problemet. 

Detta är inget vi har möjlighet att felsöka via forumet då detta är ett publikt forum. Du hittar vår support här: vimla.se/kontakt. 

Användarnivå 2

@Induktion har du beaktat mitt inlägg i den andra tråden om nya röstbrevlådan?

“ Bra att veta = Det är nåt ovanligt/annorlunda med nya röstbrevlådan & hur just de ljudklippen skickas ut. Det funkar nämligen inte med vissa sms-appar. I mitt fall har jag kört Textra i alla år. Men jag märkte snabbt att jag bara fick sms om att nytt röstmeddelande hade lämnats & skulle gå att "lyssnas på här", men inget ljudklipp alls fanns med. Efter mycket felsökning visade det sig att Textra inte tar emot dessa ljudklipp alls. Trots att MMS för mig har 100% funktion i övrigt i Textra (rätt APN settings & bilder & ljud-memon skickas hej vilt dagligen mellan mig & vänner utan minsta problem). Jag var tvungen att byta meddelande app. Både Samsungs original mess-app (Galaxy S21 plus) samt Google Messeges funkar & när jag istället kör nån av de istället som standardapp för sms/mms så kommer ljudklippen från röstbrevlådan precis som de ska. Jag har chattat med Vimla om det, supporten hade ingen förklaring på varför det inte funkar med vissa smsappar men funkar bra med andra. De lovade framföra till teknikerna att det är kompabilitetsproblem med denna nya funkation och ex. Textra - så vi får se om detta är något de tar på allvar och kan fixa till. “

@osvanberg 

Ja vi har testat med olika mobiler och olika sms-appar t.ex. originalapparna från Huawei, Samsung, Alcatel, Nokia, samt även Textra, Chomp, Google Messages

Svara