✅ Besvarat

kan inte ringa 112 och 1177

  • 9 August 2022
  • 31 svar
  • 1046 visningar

Användarnivå 3

Har inte kunnat ringa 1177 sen jag skaffade vimla i typ mars… har via kundtjänst fått veta att jag ska slå +46 innan. Då funkar det ibland… 

tyvärr behövde jag nyligen ringa 112. Fick då samma felmeddelande som vid 1177, att numret är fel… jag vill inte ens tänka på vad som hade hänt om min man inte va hemma som har ett vettig abonnemang. Är inte det ett fel Vimla akut borde åtgärda, eller iaf gå ut med till sina kunder att vissa måste slå +46 innan dom slår ett larmnummer!?

Är det rimligt att det här problemet kvarstår i flera veckor? 

 

icon

Bästa svar av MickeMM 28 September 2022, 13:19

Visa original

31 svar

Användarnivå 2

@Emma_Vimla har ni anmält detta själva till PTS redan?

Användarnivå 6
Emblem +50

Ska man ringa 112, så tar man ur simkortet så fungerar det, och man har då kontakt med det mobilnät som har starkast signal oberoende av vilken operatör man har.

Så har det fungerat i mer än 30 år och är inget nytt, för samtal till 112 behövs inget simkort och det är oberoende av operatör. 

 

@Ingemarj Nya sim-kort hållare behöver en sticka för att kunna peta ut sim-kortet, tror inte du har med en sån när du är ute i skogen med dina barn som råkat har skadat sig.

@Amanda_Vimla  Det är ett allvarligt fel som egentligen inte vi användarens uppgifter att testa och kontakta er grej. Det är bara bråkdel som är här i forumet som känner till problemet. Varför infomera ni inte alla Vimla användare om att det kanske inte går att ringa 112? Tänk om person som har aldrig ringt till 112 (som jag) som inte vet att hen har problem med 112 nummer, när det då händer då är det lite försent att upptäcka det, anhöriga eller sig själv kanske ha dött pga utebliven hjälp.

NI SKA SKICKA UT MAIL till alla anvädare och tala om att testa 112 nummer. Dom som har problem måste kontakta supporten för felsökning. Men som jag skrev det här borde ni lösa själva. Ni får själva gå igenom varenda användarens abonnemang och säkerställa att det går att ringa 112. Fixa buggen helt enkelt.

Det är som ni, säljer ett hemlarm men vissa hemlarm kanske inte fungera. Det är alltså en säkerhetstjänst som ni säljer fast som inte fungera.

 

 

 

Användarnivå 3

Jag har skickat in allt ni behövt av mig i omgångar sen i juli. Att ni försöker flytta fokus är katastrof. Att ni inte går ut med varningsmail är ännu sämre. Jag ska byta operatör men svårt att få tummen ur med 3 barn och livet i allmänhet. 

Användarnivå 3

Jag har varit i kontakt med chat och kundtjänst via Mail och upplever inte att ni tagit det på allvar alls. Jag är extremt missnöjd med bemötandet från er. Om fler av era kunder har problem med 112 utan att veta om det lär det sluta i katastrof!

Användarnivå 3

Nej varken i inkorgen där alla andra mail från vimla hamnat eller i skräpposten. Fick dagens mail däremot. 
 

som jag skrivit tidigare är det bara tur att ni inte fått några klagomål kring 112 än. Så att säga att ingen annan klagat är helt irrelevant då flera andra klagat på att 1177 inte fungerar. IOM de nummerna hör ihop så lär ju 112 inte fungera för de som har problem med 1177. Som du säkert vet ringer man förhoppningsvis inte 112 lika ofta som 1177. Antagligen är det därför ingen drabbats innan. 
9:44 ringde jag 1177 idag = du har ringt fel nummer

15:00 - fungerade! Jag blev eld och lågor. 
16:22 när jag författar det här inlägget testade jag ingen. Fungerar inte ”du har ringt fel nummer”. Så uselt 

Användarnivå 3

Utprovade 1177 och 112 nu och igår kväll. Fungerar ej. Ska ni inte varma era kunder snart? 

Användarnivå 3

Ja jag tänker mer på era andra kunder. Viktigt att dom nås av informationen att om 1177 inte funkar lär de ha problem med 112. Mitt förtroende för vimla är borta - jag kommer byta abonnemang - plus sprida den här informationen till alla jag möter. 

Användarnivå 3

Beklagar. Vi är många med samma problem. Sett inlägg redan från mars. Vimla verkar tycka det är ett ok problem och går inte ut och varnar. Katastrof 

Användarnivå 6
Emblem +50

Jag har skickat in allt ni behövt av mig i omgångar sen i juli. Att ni försöker flytta fokus är katastrof. Att ni inte går ut med varningsmail är ännu sämre. Jag ska byta operatör men svårt att få tummen ur med 3 barn och livet i allmänhet. 

@Amanda_Vimla sen juli har Josephine skickat in och fortfarande inte åtgärdat än? Eller återkoppling till kunden?

Användarnivå 2

Hej!

Nu har vi hittat och löst felet med samtal till nödnummer, så nu ska det fungera att ringa samtliga. Felet var begränsat till ett fåtal platser som nu inte längre ska påverkas av detta.

Vad var felet och hur ser rapporten ut från PTS?

Användarnivå 3

problemet är kvar. Jag har inte heller fått Mail från Karin som utlovades i chatten igår. Ser i forumet att folk redan för ett halvår sedan gjorde er uppmärksamma på att 1177 inte fungerat för vissa av era kunder. Att ett sådant problem kan vara känt för en operatör så pass länge utan lösning är under all kritik och otroligt oseriöst. 
 

9:44 ringde jag 1177 senast. ”Du har ringt fel nummer”. 
ni måste ju gå ut till era kunder med information om att de antagligen inte kan ringa 112 (ifall de inte kan ringa 1177)!? Att ni som företag inte ser vad för konsekvenser det kan få är skrämmande. 

Användarnivå 2
Emblem

Det är naturligtvis helt oacceptabelt att man inte kan ringa 112.

Då kan man ju inte längre ha Vimla!!!

Användarnivå 3

Funkar fortfarande inte!!!? Varken mer eller utan +46

Användarnivå 2
Emblem

Funkar fortfarande inte!!!? Varken mer eller utan +46

 

Byt operatör. Det är ju helt oacceptabelt att inte kunna ringa nödsamtal och till sjukvården.

Användarnivå 3

Ja det testade jag redan i somras. Det här är så dåligt skött. 

Användarnivå 2
Emblem

Beklagar. Vi är många med samma problem. Sett inlägg redan från mars. Vimla verkar tycka det är ett ok problem och går inte ut och varnar. Katastrof 

 

Har man sådana allvarliga problem, så måste man ju byta operatör.

Det går inte att ringa 1177 eller 112 utan att ”numret är fel”. Vi upptäckte ett väldigt stort problem imorse i vår familj när vi skulle ringa till 1177. Det står att det inte går att komma fram och att numret inte existerar. Problemet i sig är inte när man ska ringa 1177, men att man då heller inte kan ringa något nummer som tillhör SOS alarm. Detta gör att man i nödsituationer inte kan ringa 112. Vi har provat på 3 olika mobiler med vimlas abonnemang varav ingen funkade. När vi testade med en 4:e mobil med annat abonnemang lyckades vi komma fram till 1177. Ni borde se över om detta är ett problem som alla vimla-abonnenter har och isf fixa problemet snarast.

[Flyttad till tråden kan inte ringa 112 och 1177]

Användarnivå 2
Emblem

Ska man ringa 112, så tar man ur simkortet så fungerar det, och man har då kontakt med det mobilnät som har starkast signal oberoende av vilken operatör man har.

Så har det fungerat i mer än 30 år och är inget nytt, för samtal till 112 behövs inget simkort och det är oberoende av operatör. 

 

Helt rätt, men det ska ju naturligtvis fungera i en akut nödsituation också. Jag har svårt att se framför mig ett fipplande med uttagare till SIM-kortshållaren med ett avsvimmat barn framför mig.

Naturligtvis ska 112 fungera även hos Telenor/Vimla!!!!!

Användarnivå 3

Hej. Det är fler kunder än jag som har det här problemet. Sett inlägg från feb/mars redan. Många telefonen dom måste skicka ut i såna fall

Användarnivå 5
Emblem +2

Ett tips i all välmening. Eftersom det är så stort problem (och allvarligt). Är det inte bättre att ni skickar en telefon till personen så länge, så får hen skicka sin mobil till er så kan ni lättare undersöka vad felet är. Kan ju mycket väl vara ett mjukvaruproblem som ni behöver ta med tillverkaren. När ni är klara så skickar ni vara tillbaka mobilen och vice versa.
Att kunna ringa 112 är riktigt riktigt viktig.

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @Josephine Ruth,

Självklart ska du kunna ringa 1177 och 112 med ditt abonnemang hos oss. Att inte kunna ringa dessa nummer tar vi på mycket stort allvar och jag vill gärna be dig att kontakta vår support i chatten snarast så att våra tekniker kan undersöka varför dina samtal inte når fram.

Du får snabbast support här:

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 12:30-16:30)

Användarnivå 4
Emblem +27

@Josephine Ruth,

Jag har PM:at dig här på forumet och jag ser att du igår har varit i kontakt med vår support. Vi har även mailat dig efter detta så om du kan återkomma med svar så snart som möjligt så hade det varit toppen.

Användarnivå 4
Emblem +27

@Josephine Ruth,

Hmm, vad märkligt. Kan du se mailet i din skräppost? Det skickades till dig igår vid kl 13:52. För säkerhetsskull så ber jag att hon mailar dig igen med en gång.

Vad gäller 112 så har vi inte tagit emot något ärende då detta nummer inte skulle ha gått att nå. Vi önskar fortfarande att ta emot exempel på misslyckade samtal till 112 från dig.

Gällande 1177 så verkar det vara väldigt få som tidigare har påverkats av detta. Det är alltså inget övergripande fel. Upplever man fortfarande problem med att ringa 1177 så ska man höra av sig till vår support precis som du har gjort, så att vi kan felsöka det och hitta en lösning!

Användarnivå 5
Emblem +52

Hejsan @Josephine Ruth !

Vi har ett aktivt felsöknings ärende på detta med dig via vår support och gör självklart det vi kan för att lösa och hittar vilka och hur många som upplever detta problemet. Ser att du har kontakt med två av våra support agenter och felsökningen kommer fortsätta där. 

Användarnivå 4
Emblem +27

@Josephine Ruth,

Det är väldigt märkligt att det fortfarande inte funkar för dig då våra tekniker har felsökt detta och även tagit vidare det ytterligare utan att hitta vad som skulle kunna orsaka detta för dig. 

Vi kan förstå att det låter lite upprepande men vi kommer behöva säga samma sak igen och det är att vi behöver fler exempel och dessa ska hanteras via vår support, inte här på forumet.

Det viktigaste just nu är dock att du testar ditt SIM-kort i en annan telefon och ser ifall felet kvarstår eller avhjälps. 

Svara