✅ Besvarat

kan inte ringa 112 och 1177

  • 9 August 2022
  • 31 svar
  • 1046 visningar

Användarnivå 3

Har inte kunnat ringa 1177 sen jag skaffade vimla i typ mars… har via kundtjänst fått veta att jag ska slå +46 innan. Då funkar det ibland… 

tyvärr behövde jag nyligen ringa 112. Fick då samma felmeddelande som vid 1177, att numret är fel… jag vill inte ens tänka på vad som hade hänt om min man inte va hemma som har ett vettig abonnemang. Är inte det ett fel Vimla akut borde åtgärda, eller iaf gå ut med till sina kunder att vissa måste slå +46 innan dom slår ett larmnummer!?

Är det rimligt att det här problemet kvarstår i flera veckor? 

 

icon

Bästa svar av MickeMM 28 September 2022, 13:19

Visa original

31 svar

Användarnivå 2

Hej!

Nu har vi hittat och löst felet med samtal till nödnummer, så nu ska det fungera att ringa samtliga. Felet var begränsat till ett fåtal platser som nu inte längre ska påverkas av detta.

Vad var felet och hur ser rapporten ut från PTS?

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej!

Nu har vi hittat och löst felet med samtal till nödnummer, så nu ska det fungera att ringa samtliga. Felet var begränsat till ett fåtal platser som nu inte längre ska påverkas av detta.

Användarnivå 3

Hej. Det är fler kunder än jag som har det här problemet. Sett inlägg från feb/mars redan. Många telefonen dom måste skicka ut i såna fall

Användarnivå 5
Emblem +2

Ett tips i all välmening. Eftersom det är så stort problem (och allvarligt). Är det inte bättre att ni skickar en telefon till personen så länge, så får hen skicka sin mobil till er så kan ni lättare undersöka vad felet är. Kan ju mycket väl vara ett mjukvaruproblem som ni behöver ta med tillverkaren. När ni är klara så skickar ni vara tillbaka mobilen och vice versa.
Att kunna ringa 112 är riktigt riktigt viktig.

Användarnivå 4
Emblem +27

Vi ser självklart detta som ett allvarligt problem och vi vill också betona att det överlag funkar fint att ringa nödnummer med våra abonnemang. Att det dock inte funkar för ett fåtal av er, tar vi inte desto mindre på allvar på grund av det. Oavsett utsträckning eller läge så ska man alltid kunna känna sig trygg i att kunna nå nödnummer när än det behövs.

Vidare så pågår det en felsökning just nu baserat på den informationen som vi har fått in. Vi har även gjort interna tester men då vi inte lyckas återskapa felet så är alla exempel av stor betydelse för felsökningen.

Ju fler exempel vi får in desto mer har vi att undersöka och på så vis kan vi skynda på processen ytterligare. Alla ärenden som gäller nödnummer kommer att prioriteras och exempel på misslyckade samtal mailas nu till voice@vimla.se för snabbast möjliga hantering.

Användarnivå 6
Emblem +50

Jag har skickat in allt ni behövt av mig i omgångar sen i juli. Att ni försöker flytta fokus är katastrof. Att ni inte går ut med varningsmail är ännu sämre. Jag ska byta operatör men svårt att få tummen ur med 3 barn och livet i allmänhet. 

@Amanda_Vimla sen juli har Josephine skickat in och fortfarande inte åtgärdat än? Eller återkoppling till kunden?

Användarnivå 3

Jag har skickat in allt ni behövt av mig i omgångar sen i juli. Att ni försöker flytta fokus är katastrof. Att ni inte går ut med varningsmail är ännu sämre. Jag ska byta operatör men svårt att få tummen ur med 3 barn och livet i allmänhet. 

Användarnivå 6
Emblem +50

Ska man ringa 112, så tar man ur simkortet så fungerar det, och man har då kontakt med det mobilnät som har starkast signal oberoende av vilken operatör man har.

Så har det fungerat i mer än 30 år och är inget nytt, för samtal till 112 behövs inget simkort och det är oberoende av operatör. 

 

@Ingemarj Nya sim-kort hållare behöver en sticka för att kunna peta ut sim-kortet, tror inte du har med en sån när du är ute i skogen med dina barn som råkat har skadat sig.

@Amanda_Vimla  Det är ett allvarligt fel som egentligen inte vi användarens uppgifter att testa och kontakta er grej. Det är bara bråkdel som är här i forumet som känner till problemet. Varför infomera ni inte alla Vimla användare om att det kanske inte går att ringa 112? Tänk om person som har aldrig ringt till 112 (som jag) som inte vet att hen har problem med 112 nummer, när det då händer då är det lite försent att upptäcka det, anhöriga eller sig själv kanske ha dött pga utebliven hjälp.

NI SKA SKICKA UT MAIL till alla anvädare och tala om att testa 112 nummer. Dom som har problem måste kontakta supporten för felsökning. Men som jag skrev det här borde ni lösa själva. Ni får själva gå igenom varenda användarens abonnemang och säkerställa att det går att ringa 112. Fixa buggen helt enkelt.

Det är som ni, säljer ett hemlarm men vissa hemlarm kanske inte fungera. Det är alltså en säkerhetstjänst som ni säljer fast som inte fungera.

 

 

 

Användarnivå 1

Ska man ringa 112, så tar man ur simkortet så fungerar det, och man har då kontakt med det mobilnät som har starkast signal oberoende av vilken operatör man har.

Så har det fungerat i mer än 30 år och är inget nytt, för samtal till 112 behövs inget simkort och det är oberoende av operatör. 

 

Helt rätt, men det ska ju naturligtvis fungera i en akut nödsituation också. Jag har svårt att se framför mig ett fipplande med uttagare till SIM-kortshållaren med ett avsvimmat barn framför mig.

Naturligtvis ska 112 fungera även hos Telenor/Vimla!!!!!

Naturligtvis skall nödnumret 112 fungera, operatörer har en skyldighet att efterleva det.

Man kan anmäla sådant här till PTS som är tillsynsmyndighet.

Det jag skrev var en nödlösning, har man flera simkortshållare, så kan man som nödlösning ha ett kontantkort som komplement eftersom 112samtal är kostnadsfritt och man behöver bara fylla på en gång om året. 

T ex Halebop kontantkort behöver man bara skicka ett sms, samtal, surf om året så förlängs det utan påladdning.

Användarnivå 2
Emblem

Ska man ringa 112, så tar man ur simkortet så fungerar det, och man har då kontakt med det mobilnät som har starkast signal oberoende av vilken operatör man har.

Så har det fungerat i mer än 30 år och är inget nytt, för samtal till 112 behövs inget simkort och det är oberoende av operatör. 

 

Helt rätt, men det ska ju naturligtvis fungera i en akut nödsituation också. Jag har svårt att se framför mig ett fipplande med uttagare till SIM-kortshållaren med ett avsvimmat barn framför mig.

Naturligtvis ska 112 fungera även hos Telenor/Vimla!!!!!

Användarnivå 1

Ska man ringa 112, så tar man ur simkortet så fungerar det, och man har då kontakt med det mobilnät som har starkast signal oberoende av vilken operatör man har.

Så har det fungerat i mer än 30 år och är inget nytt, för samtal till 112 behövs inget simkort och det är oberoende av operatör. 

 

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @Susanne Hagedorn@Josephine Ruth och @Zino,

Jag vill börja med att understryka att vi givetvis tar dessa problem på mycket stort allvar. Att kunna ringa 1177 och SOS-alarm ska vara en självklarhet när man har ett Vimla-abonnemang.

Vidare så är dessa problem inte något som påverkar alla våra användare utan det gäller endast ett fåtal. Är du själv drabbad av dessa problem så behöver vi kika på just ditt abonnemang, dels eftersom två abonnemang med samma eller liknande problem kan ha två olika orsaker och lösningar, samt dels - och främst - för att just kunna samla den informationen som behövs att kunna hitta orsak samt lösning.

För att vi ska kunna gå vidare med detta och gediget felsöka det så behöver vi alltså få in nya och återkommande exempel som våra tekniker kan undersöka. Vi har i dagsläget inte fått in de exempel som vi behöver för att gå vidare och dessa exempel behöver vi ta emot via vår support som är den enda rätta vägen i just felsökningar.

Vår support finns tillgänglig i chatten på vimla.se/chatt vardagar kl 9-16, och vi ser fram emot att få mer information så att vi kan gå till botten med detta och hjälpa er!

Användarnivå 2
Emblem

Beklagar. Vi är många med samma problem. Sett inlägg redan från mars. Vimla verkar tycka det är ett ok problem och går inte ut och varnar. Katastrof 

 

Har man sådana allvarliga problem, så måste man ju byta operatör.

Användarnivå 3

Beklagar. Vi är många med samma problem. Sett inlägg redan från mars. Vimla verkar tycka det är ett ok problem och går inte ut och varnar. Katastrof 

Det går inte att ringa 1177 eller 112 utan att ”numret är fel”. Vi upptäckte ett väldigt stort problem imorse i vår familj när vi skulle ringa till 1177. Det står att det inte går att komma fram och att numret inte existerar. Problemet i sig är inte när man ska ringa 1177, men att man då heller inte kan ringa något nummer som tillhör SOS alarm. Detta gör att man i nödsituationer inte kan ringa 112. Vi har provat på 3 olika mobiler med vimlas abonnemang varav ingen funkade. När vi testade med en 4:e mobil med annat abonnemang lyckades vi komma fram till 1177. Ni borde se över om detta är ett problem som alla vimla-abonnenter har och isf fixa problemet snarast.

[Flyttad till tråden kan inte ringa 112 och 1177]

Användarnivå 4
Emblem +27

@Josephine Ruth,

Jag förstår att situationen är frustrerande och du ska självklart kunna ringa 1177 med ditt abonnemang hos oss. Då våra tekniker har felsökt detta och inte hittat vad som orsakar detta problemet för dig, så skulle vi behöva fler exempel medan du har SIM-kortet i en annan telefon.

Hör gärna av dig till oss i vår supportchatt så snart som möjligt så att vi kan hjälpa dig vidare. Vi kommer inte att kunna göra mer här via forumet.

Användarnivå 3

Ja det testade jag redan i somras. Det här är så dåligt skött. 

Användarnivå 4
Emblem +27

@Josephine Ruth,

Det är väldigt märkligt att det fortfarande inte funkar för dig då våra tekniker har felsökt detta och även tagit vidare det ytterligare utan att hitta vad som skulle kunna orsaka detta för dig. 

Vi kan förstå att det låter lite upprepande men vi kommer behöva säga samma sak igen och det är att vi behöver fler exempel och dessa ska hanteras via vår support, inte här på forumet.

Det viktigaste just nu är dock att du testar ditt SIM-kort i en annan telefon och ser ifall felet kvarstår eller avhjälps. 

Användarnivå 2
Emblem

Funkar fortfarande inte!!!? Varken mer eller utan +46

 

Byt operatör. Det är ju helt oacceptabelt att inte kunna ringa nödsamtal och till sjukvården.

Användarnivå 3

Funkar fortfarande inte!!!? Varken mer eller utan +46

Användarnivå 2
Emblem

Det är naturligtvis helt oacceptabelt att man inte kan ringa 112.

Då kan man ju inte längre ha Vimla!!!

Användarnivå 2

@Emma_Vimla har ni anmält detta själva till PTS redan?

Användarnivå 3

Ja jag tänker mer på era andra kunder. Viktigt att dom nås av informationen att om 1177 inte funkar lär de ha problem med 112. Mitt förtroende för vimla är borta - jag kommer byta abonnemang - plus sprida den här informationen till alla jag möter. 

Användarnivå 5
Emblem +52

Hejsan @Josephine Ruth !

Vi har ett aktivt felsöknings ärende på detta med dig via vår support och gör självklart det vi kan för att lösa och hittar vilka och hur många som upplever detta problemet. Ser att du har kontakt med två av våra support agenter och felsökningen kommer fortsätta där. 

Användarnivå 3

Utprovade 1177 och 112 nu och igår kväll. Fungerar ej. Ska ni inte varma era kunder snart? 

Svara