✅ Besvarat

kan inte ringa 112 och 1177

  • 9 August 2022
  • 31 svar
  • 1046 visningar

Användarnivå 3

Har inte kunnat ringa 1177 sen jag skaffade vimla i typ mars… har via kundtjänst fått veta att jag ska slå +46 innan. Då funkar det ibland… 

tyvärr behövde jag nyligen ringa 112. Fick då samma felmeddelande som vid 1177, att numret är fel… jag vill inte ens tänka på vad som hade hänt om min man inte va hemma som har ett vettig abonnemang. Är inte det ett fel Vimla akut borde åtgärda, eller iaf gå ut med till sina kunder att vissa måste slå +46 innan dom slår ett larmnummer!?

Är det rimligt att det här problemet kvarstår i flera veckor? 

 

icon

Bästa svar av MickeMM 28 September 2022, 13:19

Visa original

31 svar

Användarnivå 6
Emblem +50

Jag har skickat in allt ni behövt av mig i omgångar sen i juli. Att ni försöker flytta fokus är katastrof. Att ni inte går ut med varningsmail är ännu sämre. Jag ska byta operatör men svårt att få tummen ur med 3 barn och livet i allmänhet. 

@Amanda_Vimla sen juli har Josephine skickat in och fortfarande inte åtgärdat än? Eller återkoppling till kunden?

Användarnivå 4
Emblem +27

Vi ser självklart detta som ett allvarligt problem och vi vill också betona att det överlag funkar fint att ringa nödnummer med våra abonnemang. Att det dock inte funkar för ett fåtal av er, tar vi inte desto mindre på allvar på grund av det. Oavsett utsträckning eller läge så ska man alltid kunna känna sig trygg i att kunna nå nödnummer när än det behövs.

Vidare så pågår det en felsökning just nu baserat på den informationen som vi har fått in. Vi har även gjort interna tester men då vi inte lyckas återskapa felet så är alla exempel av stor betydelse för felsökningen.

Ju fler exempel vi får in desto mer har vi att undersöka och på så vis kan vi skynda på processen ytterligare. Alla ärenden som gäller nödnummer kommer att prioriteras och exempel på misslyckade samtal mailas nu till voice@vimla.se för snabbast möjliga hantering.

Användarnivå 5
Emblem +2

Ett tips i all välmening. Eftersom det är så stort problem (och allvarligt). Är det inte bättre att ni skickar en telefon till personen så länge, så får hen skicka sin mobil till er så kan ni lättare undersöka vad felet är. Kan ju mycket väl vara ett mjukvaruproblem som ni behöver ta med tillverkaren. När ni är klara så skickar ni vara tillbaka mobilen och vice versa.
Att kunna ringa 112 är riktigt riktigt viktig.

Användarnivå 3

Hej. Det är fler kunder än jag som har det här problemet. Sett inlägg från feb/mars redan. Många telefonen dom måste skicka ut i såna fall

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej!

Nu har vi hittat och löst felet med samtal till nödnummer, så nu ska det fungera att ringa samtliga. Felet var begränsat till ett fåtal platser som nu inte längre ska påverkas av detta.

Användarnivå 2

Hej!

Nu har vi hittat och löst felet med samtal till nödnummer, så nu ska det fungera att ringa samtliga. Felet var begränsat till ett fåtal platser som nu inte längre ska påverkas av detta.

Vad var felet och hur ser rapporten ut från PTS?

Svara