Beställningssidan är en katastrof i mobilen - Hur löser vi detta?

  • 9 October 2015
  • 22 svar
  • 11 visningar

Användarnivå 6
Emblem +5

Här om dagen så satt jag och en kompis och käka lite mat och kom in på ämnet Vimla. Jag sa min tipslänk och hon gick in på länken för att säga "ok, vad gör jag nu". Varpå jag kollade på hennes mobil och fick en chock över hur det ser ut.

 

Det ser ju faktiskt ut som någon form av spam-sida likt, du är vår miljonte besökare och har vunnit en iPad etc med "rutor" som täcker hela displayen. Jag skulle inte bli förvånad om studsfrekvensen är oerhört hög på beställningssidan från framförallt mobiler. A och O är ju att hålla sidan stilren och enkel, fullt fokus på uppgiften och skala bort allt som är det minsta krimtrams.

 

Här har man 2 "blaffor" som lägger sig över och faktiskt lyckas dölja hela sidan. Det finns garanterat olika lösningar på detta. Ett sätt vore att härma ikea med cookie-rutan. Dvs bädda in den i texten och på nästa reload så är den borta, någon knapp finns inte ens. Ingen bryr sig om cookies heller så texten får gärna vara så liten så den syns men knappt går att läsa.

 

Tipsblaffan får även den gärna minimeras i storlek eller tas bort, att man får tipsrabatt framgår ju ändå vid priserna. Och ta bort X så att man kan stänga den. Kommentaren från min kompis var, "men försvinner inte rabatten då?" när jag sa till henne att trycka där...

 

IMG_9276.PNG

 

Möjligtvis så skulle detta tråden passa i ide-forumet. Men då det forumet är allt annat än optimalt för en diskussion så lägger jag det i allmänt.

 

Intressant vore även om flera kunde skicka in skärmdumpar från olika mobilmodeller hur det ser ut och om det är lika hemskt där.


22 svar

Användarnivå 6

Håller helt med. Det här måste fixas och gärna snabbt.

Användarnivå 6
Emblem +5

@Viktor någon tanke?

Användarnivå 5
Emblem +1

Hej!

 

Jag har satt våra utvecklare på det! :)

 

//Viktor

Kanon med lösning på gång. Samma sak hände när jag tipsade i helgen. Synd med lag på att man måste varna för cookies. Som någon skrev innan så bryr sig gemene man inte om dessa varningar och de är bara i vägen.

Användarnivå 6
Emblem +5

@Simon_A japp! Samma här fick feedback i helgen återigen, så nu har jag fått klagomål/synpunkter från två och det är faktiskt en katastrof 😕 Jag skulle säga att detta är extremt kritiskt och prioriterat.

 

@Viktor en snabbfix är att ta bort tipsblaffan och lägga den intext, cookievarningen kan man väl även den ta bort tills man har en vettig lösning (likt ikeas)?

Användarnivå 6
Emblem +5

Ingen aning när detta har ändrats och även om det är lite bättre så anser jag att det fortfarande bör katastrofklassas tyvärr.

 

Det ser helt enkelt inte ut tillräckligt seriöst för att vissa skall våga ingå avtal tror jag. Och det ser tillräckligt rörigt ut för att man ska frågan om man tipsar t.ex. på krogen: - Sen då, hur gör man?

 

Edit: Omformulerat.

 

Beställsida

 

Någon mer update på gång @Viktor ?

Michael: Tipsar du om Vimla på krogen? Ordet nattragg fick nu en helt ny betydelse... :smileytongue:

Användarnivå 6
Emblem +5

@Simon_A hahaha 🙂 Nja, var på AW här om veckan och då dök diskussionen upp. Men vad vore inte bättre än att starta en krogkväll på detta vis? ;)

Hej! En liten uppdatering hann vi med den här veckan, även om det inte helt och hållet löser felet. 

 

1. Nu ligger båda notiserna längst upp på sidan och textvolym om tipsning är förminskad något.

2. Fontstorlek och knappstorlek är något minskad

 

Hur tycker ni att det kan förbättras ytterligare?

 

IMG_2533.png

Användarnivå 6
Emblem +5

@johan det är bättre men fortfarande inte tillräckligt tycker jag, jag har nu lagt en halvtimma ungefär och fixat 2 bilder som visar hur jag vill ha det. Det är samma sida, men längst upp och längre ner på samma sida.

 

Cookie-blaffan vill jag skall fungera som hos Ikea.se (jag har även lånat deras text rakt av...). Den fungerar som så att första gången du går in på ikea.se från en enhet så kommer den upp längst upp. Samtidigt som den kommer upp så sätts en cookie att den inte skall dyka upp igen. Så när man byter sida eller besöker ikea.se igen så är den borta tills cookien av någon anledning upphör (de verkar köra oändliga cookies). Dvs ingen knapp behövs ö.h.t.

 

Tipsrabatten ser jag inte heller varför en blaffa skulle behövas för. Visst på datorn så kan man ju visa den, men i mobilen bör den döljas, lika så tycker jag chattikonen skall döljas i mobilen på beställsidan då den stör.

 

På första bilden så har tagit bort Välkommen-bilden och ersatt med en Beställ-titel för att göra det tydligt. Cookie-blaffan är mindre men läsbar. Längre ner så har jag lagt tipsrabatten före rabatten samt ändrat om lite i designen för att göra det tydligare.

 

NR1

 

Längre ner på samma sida:

 

Nr2

 

Jag anser att detta är mycket tydligare för besökaren samtidigt som besökaren förstår att denne faktiskt har hamnat på beställ-sidan.

 

Tack @Michael!

Jag gillar textförslaget och det är ett intressant val att skippa knappen. Tänker även att det skulle kunna vara ännu kortare. Kikade på Ikeas copy som kort och gott är "Vi använder cookies för att ge dig en bättre besökarupplevelse."

Håller med om att en lösning utan knapp grafiskt sett är att föredra. Om man nu ska ha mer text än Ikea har (säger inte att vi ska ha det dock) och det inte finns en knapp för att godkänna, stör man sig inte på att det inte går att få bort den direkt tror du?

Tipsningsinformationen får vi mycket frågor om eftersom det är något man inte är van vid. Därför är tydlighet, eller övertydlighet nivån som vi vill ligga på. Man vill ha en tydlig bekräftelse på att man får rabatten och vad det innebär. Därför tycker jag att den ska ligga högt upp och highlightad och inte i liten text under priset. Informationen döljs när man scrollar neråt, räcker det inte då om vi minskar textmassan till "tipsad av Michael. Rabatt: -10 kr/mån."eller något i den stilen?
Användarnivå 6
Emblem +5

@johan absolut, om man kan få det kortare och fortfarande uppfylla "kraven" så är det givetvis det bästa. Av alla olika lösningar jag sett så tycker jag Ikeas är den bästa då den distraherar minst och faktiskt bara dyker upp "en" gång.


Ett alternativ är även att ha en timer på rutan så den autostänger, men jag tror det hade fungerat alldeles utmärkt så som jag målade upp det. Den kommer ju enbart synas vid första besöket och går snabbt att scrolla förbi. Men visst vore det ännu bättre om det gick att minska storleken på rutan.


Det där med en knapp att godkänna betyder ju inget, cookien sätter ni och samtliga andra sajter ändå. OK-knappen har ju inte större funktion än att man bekräftar att man har läst något, eller ärligare sagt att man klickat bort den.


Att ni får många frågor om tipsningsinformationen kan jag förstå, så sätt sett kanske ni minskar antalet frågor genom att ta bort blaffan. Det är dock viktigt att tänka plattform, i en mobil så är utrymmet väldigt begränsat och då bör man skala bort saker som inte är absolut nödvändiga för en god användarvänlighet. På desktop/tablet däremot kan man ha med mera saker då man helt enkelt har plats för det utan att inkräkta på användarvänligheten.


Anledningen till att jag placerade infon ovanför priset är för att först ges en förklaring (av något som inte är superviktigt, men förklarar det snabbt) och i andra steget så visas rabatten. Går man in utan en tipslänk så finns inte texten eller raden med tipsrabatten med. Jag tycker detta är extremt tydligt och ser inte hur blaffan riktigt tillför något. Men återigen, det enda jag anser är att den måste bort på mobile då det inte finns plats för den helt enkelt och den kan inte motivera sitt syfte.


Sedan är ju en viktig sak att tänka på att personen som går in på en tipslänk har ofta oerhört mycket information innan denne går in. Personen har därmed kännedom vad tipslänken innebär och det enda intressanta är då att samma sak framgår tydligt på ordersidan, vilket jag tycker mitt förslag gör.

Användarnivå 4
Emblem +1

@johan Jag upplever att ni vill mer än andra berätta vad cookies används till men frågan är om det är nödvändigt. Tror folk ignorerar detta (irriterande) meddelande i allt större utsträckning pga att alla sidor har denna information. Fatta er kortfattat (typ en mening) men ha gärna en okej-knapp för att godkänna.. eller att det direkt efter texten står "OK" så behöver inte en knapp ta utrymme... eller ett stäng-kryss i högra hörnet.

 

Tipsningsinformationen bör vara kvar i en tydlig form. Kanske med mindre teckensnitt än vad som används nu?

Användarnivå 6
Emblem +5

@johan någon update på g? Pingar dig då jag antar att du har har huvudansvaret i denna fråga?

 

Spontant så känns ju detta rätt viktigt när jag och andra fått frågan om hur man beställer något när man besöker sidan i mobilen. Helst skulle det ju vara så enkelt att en 2 åring kan beställa :)

Användarnivå 6
Emblem +5

 

Bump!

 

Fick idag möjligheten att prova beställningsflödet i en iPhone 5s och även om det har blivit bättre så är upplevelsen urdålig dessvärre.

 

Sidan hade dålig respons, dvs man fick trycka på knapparna flera gånger innan de reagerade. Detta dels i första steget, men framförallt i andra steget när man fyllt i kortuppgifter. Var helt säker på att sidan hade hängt sig när sidan plötsligt började ladda efter 10-15 gången när vi tryckt på knappen för att gå vidare.

 

Ett annat problem var att när man fyller i e-post så ser man inte det i början av e-posten. Praxis är att man kan hålla inne fingret i rutan och då scrolla igenom det man skrivit in för att se att det blivit rätt. I Vimlas fall så är detta "normala" blockerat och enda sättet är att radera e-posten och skriva om den på nytt och vara ultranoga med att det blir rätt.

 

Bifogar en bild även om den kanske inte säger jättemycket på e-postfältet. Men den visar iaf att början av e-posten döljs i onödan. Sedan går det som sagt inte scrolla i rutan som är brukligt att man kan göra på iOS.

 

Och @johan vad händer egentligen kring beställningssidan? Känns som det är en av de viktigaste sidorna på hela Vimla.se och ändå blir den inte fixad.

Användarnivå 6
Det gör såklart inte saken bättre för iPhone-användare men det ser i alla fall bra ut på min Android 4.4. Emailfältet funkar också.

Hej @Michael och tack för ditt inlägg!

 

Beställningssidan är det vi arbetar främst med gällande utvecklingen just nu. Om allt går som planerat är vi bara dagar ifrån nästa release av beställningssidan : )

 

Båda dina kommentarer gällande responstiden och mail-fältet är saker vi kommer att dubbelkolla att de fungerar korrekt inför releasen. Kommentarer som dessa är guld värda för oss. Tveka inte att skriva fler inlägg om du hittar fler buggar. Tack! /Nisse

Användarnivå 6
Emblem +5

Härligt att höra @Nils 

 

Avvaktar då till nya sidan är på plats med fler kommentarer ;)

Hej igen @Michael!

 

Det verkar visst som att problemet med att se hela mailadressen i iPhone är en bugg i iOS 8,

https://github.com/18F/web-design-standards/issues/363

 

Så den buggen får vi tyvärr vänta med till Apple löst sitt.

Användarnivå 6
Emblem +5

Testade precis på 2 andra sidor och det har du rätt i @Nils  

 

Buggen finns även i iOS 9.2 som jag kör då.

 

På något sätt så borde det dock fixas till, jag upptäckte detta först på er beställningssida och buggen har tydligen funnits rätt länge. Troligen är kombinationen av ett extra litet input-fält tillsammans med en relativt stor font-storlek boven. Jag har säkerligen lagt 10-30 beställningar i mobilen under denna tid på diverse sidor här och där utan att aldrig reagera på detta problem/bugg, var först på Vimla.se som jag reagerade.

Varför fungera det inte att ringa från min mobil 

Jag glömde säga att det står lingen upptagen 

Svara