A.M.A

A.M.A med Head of Operations, Viktor Georgsson 2020-01-25

  • 25 January 2021
  • 18 svar
  • 1312 visningar
A.M.A med Head of Operations, Viktor Georgsson 2020-01-25
Användarnivå 7

Vi fortsätter vår serie Ask Me Anything-tillfällen med Viktor Georgsson (@Viktor_Vimlavår Head of Operations. Om du någonsin haft en fråga kring vår infrastruktur, drift eller vad som krävs för att upprätthålla ett mobilnätverk så är Viktor den med svaren. 

Skriv dina frågor till Viktor i tråden nedan så svarar han dig snart!


Detta ämne är stängt för kommentarer

18 svar

Användarnivå 4

Hej! Status kring VOLTE, Wi-Fi samtal och e-sim? Dessa funktioner som efterfrågas mest. Hur går det? 

Användarnivå 6
Emblem

Hej! Status kring VOLTE, Wi-Fi samtal och e-sim? Dessa funktioner som efterfrågas mest. Hur går det? 


Skriver under på detta. Eftersom er övriga personal numer aktivt undviker att svara på frågor om detta, är det minsta vi kan begära att ni ska ge och en tidsplan för de här funktionerna (som utlovats i åratal, och som alla andra operatörer haft i åratal). Det är verkligen läge att ni reder ut det här och slutar ge oss besked som ni ALDRIG håller.

VoLTE var enligt @Felix_Vimla i sluttestning för över 1 år sedan. Därefter var det migrationen till 2.0 som “fördröjde processen”. Nu har den varit klar i flera månader, klargör bara vad som händer och när ni släpper dessa (basala) funktioner.

Användarnivå 2

Samarbetet med WG2 innebär ju att Vimla är med och utvecklar ett helt nytt system för mobilteknik, vilket förstås måste vara både intressant och utmanande. Vad är du mest taggad på, och vad tycker du är jobbigast i det arbetet?

Användarnivå 7

Hej allihopa och tack för era intressanta frågor! 

Jag har just pratat med Viktor och han har sagt attt han svarar på dem imorgon! :slight_smile:

Var är e-SIM, VoLTE, WiFi-samtal och 5G?

Användarnivå 6
Emblem

Hej allihopa och tack för era intressanta frågor! 

Jag har just pratat med Viktor och han har sagt attt han svarar på dem imorgon! :slight_smile:

 

Ni kunde inte ens hålla det?

Användarnivå 5
Emblem +1

Hej! Status kring VOLTE, Wi-Fi samtal och e-sim? Dessa funktioner som efterfrågas mest. Hur går det? 

 

Jag förstår att VoLTE, e-sim och VoWiFi är efterlängtade funktioner och det är något som finns med i våran lista med funktioner som vi planerar för. 
Vi har den senaste tiden haft fokus på migreringen till Vimla 2.0, som blev klar under November månad.

Kontinuerligt under 2020 så har vårt fokus varit på att förbättra en del processer som t.ex betalningar, kampanjer och inläsning av trafik. 
Vi lägger även just nu stort fokus på stabilitet.

För att inte ge falska förhoppningar så kommer vi hålla på datum tills när vi är redo att lansera en ny funktionalitet.

Vi är ett litet team på Vimla som arbetar med allt från drift, interna system, och nät-acessen. Det betyder att för kunna jobba effektivt behöver vi hårt prioritera vad som behövs för vår att Vimla ska fungera och vilka funktioner som når ut till våra användare.

 

Jag ber hemskt mycket om ursäkt för det sena svaret. Jag kommer svara på fler av frågorna under dagen idag.

 

Användarnivå 6
Emblem

Hej! Status kring VOLTE, Wi-Fi samtal och e-sim? Dessa funktioner som efterfrågas mest. Hur går det? 

 

Jag förstår att VoLTE, e-sim och VoWiFi är efterlängtade funktioner och det är något som finns med i våran lista med funktioner som vi planerar för. 
Vi har den senaste tiden haft fokus på migreringen till Vimla 2.0, som blev klar under November månad.

Kontinuerligt under 2020 så har vårt fokus varit på att förbättra en del processer som t.ex betalningar, kampanjer och inläsning av trafik. 
Vi lägger även just nu stort fokus på stabilitet.

För att inte ge falska förhoppningar så kommer vi hålla på datum tills när vi är redo att lansera en ny funktionalitet.

Vi är ett litet team på Vimla som arbetar med allt från drift, interna system, och nät-acessen. Det betyder att för kunna jobba effektivt behöver vi hårt prioritera vad som behövs för vår att Vimla ska fungera och vilka funktioner som når ut till våra användare.

 

Jag ber hemskt mycket om ursäkt för det sena svaret. Jag kommer svara på fler av frågorna under dagen idag.

 

Hej @Viktor_Vimla.

Blir rent ut sagt förbannad när jag läser ditt svar. Det finns trådar som är 5(!) år gamla som efterfrågar VoLTE och WiFi-samtal. Ni har gång på gång på gång på gång gett uppdateringar om att det “snart är påväg”. För över ett år sedan var VoLTE i “sluttestning” och det senaste året har ni upprepade gånger indikerat att det är en av de mest prioriterade sakerna efter migreringen till 2.0 var klar.

Sen dess har det gått snart 3 månader, och nu kan ni inte ens ge en tidsplan!?

Senast i december uppgav @Felix_Vimla  att ni skulle gå igenom allt detta i januari och återkomma till oss.

Du som är tekniskt ansvarig kanske kan svara på hur ni kan ta bort en funktion som HD Voice med 2.0 utan att ersätta den? Samtalskvaliteten är under all kritik sedan dess, och ni verkar uppriktigt sagt inte ens bry er. Vi har fått absolut NOLL mervärde av 2.0 so far, och ni verkar inte bry er om det heller.

 

Tycker ni på riktigt att det här är ett professionellt sätt att driva ett företag som har så många kunder? 

Användarnivå 1

 

Jag förstår att VoLTE, e-sim och VoWiFi är efterlängtade funktioner och det är något som finns med i våran lista med funktioner som vi planerar för. 
Vi har den senaste tiden haft fokus på migreringen till Vimla 2.0, som blev klar under November månad.

Kontinuerligt under 2020 så har vårt fokus varit på att förbättra en del processer som t.ex betalningar, kampanjer och inläsning av trafik. 
Vi lägger även just nu stort fokus på stabilitet.

För att inte ge falska förhoppningar så kommer vi hålla på datum tills när vi är redo att lansera en ny funktionalitet.

Vi är ett litet team på Vimla som arbetar med allt från drift, interna system, och nät-acessen. Det betyder att för kunna jobba effektivt behöver vi hårt prioritera vad som behövs för vår att Vimla ska fungera och vilka funktioner som når ut till våra användare.

 

Jag ber hemskt mycket om ursäkt för det sena svaret. Jag kommer svara på fler av frågorna under dagen idag.

 

Ja, det var verkligen inte det svar jag väntade mig.

Otroligt tråkigt att läsa att ni inte ens är bekväma med at ge en tidsplan för NÅGON av dessa idag grundläggande funktioner. Som tidigare påpekats i tråden är det något som varit uppe flera gånger tidigare, då har det getts uppdateringar. Har dessa varit någon typ av glädjeprognos på grund av bristande kunskap eller rena lögner för att hålla kunderna glada? Oavsett är det inte förtroendeingivande. Jag kommer under dagen påbörja arbetet med att söka efter en ny operatör. 

Användarnivå 7
Emblem +33

Såhär har ni skrivit om eSIM under senaste åren.

Oktober 2017:

Vi kommer implementera eSIM, dock är vi inte riktigt där än och behovet finns inte på den svenska marknaden ännu.

Augusti 2018:

Det jag kan meddela nu är att det ligger med i vår roadmap. Men vi kan inte delge någon tidsuppfattning om när vi kan vara igång med det.

Januari 2019:

Vi har tidigare meddelat att vi arbetar med e-sim och kommer lansera det under året.

September 2019:

e-sim är en grym funktion att erbjuda och det är något som vi kommer börja arbeta på nu till hösten, med estimerad lansering för vissa enheter under Q1/Q2 2020.

När det närmar sig, så kommer vi gå ut med ett betatest här i forumet så man har möjlighet att testa det.


Jag vill dock påpeka att vi först och främst kommer prioritera telefoner men vi kommer lansera för även klockor, men det kräver lite mer arbete då det finns vissa formkrav från tillverkarna.

Januari 2020:

Vi har för närvarande inga konkreta planer om e-SIM just nu dock det inte betyder att vi inte övervägar det.

Februari 2020:

Tack alla för er feedback. Jag har tagit upp förslaget med e-SIM med management-gruppen så att de är iaf medvetna att det är ett stort önskemål bland våra användare. Hoppas verkligen att jag kan återkomma med bra nyheter under tiden!

April 2020:

Det stämmer att vi stödjer ine e-SIM för närvarande d ock det är ett projekt vi kommer arbeta på när vi har migrerat alla användare till 2.0. Jag kan dock inte get ett fast datum för när e-SIM kommer vara tillgängligt för våra användare just nu.

Hur tycker du själv att det här ser ut?

Användarnivå 5
Emblem +1

Samarbetet med WG2 innebär ju att Vimla är med och utvecklar ett helt nytt system för mobilteknik, vilket förstås måste vara både intressant och utmanande. Vad är du mest taggad på, och vad tycker du är jobbigast i det arbetet?

Samarbetet med WG2 är väldigt spännande, och det öppnar upp otroliga möjligheter för oss som operatör att leverera unika tjänster till våra användare. Som ett exempel så har vi Filter som kan underlätta i ens vardag, vi har flera andra tjänster som vi just nu undersöker.

 

Det mest utmanande i det arbetet är att vi har valt att gå en annan väg och utvecklat en egen core tillsammans med WG2,, för att sätta ribban för nya tjänster och hur telekom ska fungera i framtiden. Av den anledningen så åker vi inte “räkmacka” på Telenors ändringar eller funktioner som t.ex. VoLTE och VoWifi. 

 

Eftersom vi har valt att göra det mesta själva, kräver det att vi också själva genomför en hel del utveckling och testning, vilket vi gör på daglig basis. Det betyder också att vi i behöver säkerställa att det fungerar som det ska och att vi har rätt kopplingar mot Telenor Sverige.

Användarnivå 5
Emblem +1

Hej! Status kring VOLTE, Wi-Fi samtal och e-sim? Dessa funktioner som efterfrågas mest. Hur går det? 

 

Jag förstår att VoLTE, e-sim och VoWiFi är efterlängtade funktioner och det är något som finns med i våran lista med funktioner som vi planerar för. 
Vi har den senaste tiden haft fokus på migreringen till Vimla 2.0, som blev klar under November månad.

Kontinuerligt under 2020 så har vårt fokus varit på att förbättra en del processer som t.ex betalningar, kampanjer och inläsning av trafik. 
Vi lägger även just nu stort fokus på stabilitet.

För att inte ge falska förhoppningar så kommer vi hålla på datum tills när vi är redo att lansera en ny funktionalitet.

Vi är ett litet team på Vimla som arbetar med allt från drift, interna system, och nät-acessen. Det betyder att för kunna jobba effektivt behöver vi hårt prioritera vad som behövs för vår att Vimla ska fungera och vilka funktioner som når ut till våra användare.

 

Jag ber hemskt mycket om ursäkt för det sena svaret. Jag kommer svara på fler av frågorna under dagen idag.

 

Hej @Viktor_Vimla.

Blir rent ut sagt förbannad när jag läser ditt svar. Det finns trådar som är 5(!) år gamla som efterfrågar VoLTE och WiFi-samtal. Ni har gång på gång på gång på gång gett uppdateringar om att det “snart är påväg”. För över ett år sedan var VoLTE i “sluttestning” och det senaste året har ni upprepade gånger indikerat att det är en av de mest prioriterade sakerna efter migreringen till 2.0 var klar.

Sen dess har det gått snart 3 månader, och nu kan ni inte ens ge en tidsplan!?

Senast i december uppgav @Felix_Vimla  att ni skulle gå igenom allt detta i januari och återkomma till oss.

Du som är tekniskt ansvarig kanske kan svara på hur ni kan ta bort en funktion som HD Voice med 2.0 utan att ersätta den? Samtalskvaliteten är under all kritik sedan dess, och ni verkar uppriktigt sagt inte ens bry er. Vi har fått absolut NOLL mervärde av 2.0 so far, och ni verkar inte bry er om det heller.

 

Tycker ni på riktigt att det här är ett professionellt sätt att driva ett företag som har så många kunder? 

Jag förstår att du är missnöjd med svaret och det skulle jag nog också vara det. Vi kommer lansera VoLTE, men jag kan inte säga när ännu. 

 

När det kommer till HD-voice så togs den funktionen bort då den inte fungerade som tänkt och kommer inte fungera som tänkt pga. andra begränsningar mellan oss och Telenor Sverige.

Användarnivå 5
Emblem +1

 

Jag förstår att VoLTE, e-sim och VoWiFi är efterlängtade funktioner och det är något som finns med i våran lista med funktioner som vi planerar för. 
Vi har den senaste tiden haft fokus på migreringen till Vimla 2.0, som blev klar under November månad.

Kontinuerligt under 2020 så har vårt fokus varit på att förbättra en del processer som t.ex betalningar, kampanjer och inläsning av trafik. 
Vi lägger även just nu stort fokus på stabilitet.

För att inte ge falska förhoppningar så kommer vi hålla på datum tills när vi är redo att lansera en ny funktionalitet.

Vi är ett litet team på Vimla som arbetar med allt från drift, interna system, och nät-acessen. Det betyder att för kunna jobba effektivt behöver vi hårt prioritera vad som behövs för vår att Vimla ska fungera och vilka funktioner som når ut till våra användare.

 

Jag ber hemskt mycket om ursäkt för det sena svaret. Jag kommer svara på fler av frågorna under dagen idag.

 

Ja, det var verkligen inte det svar jag väntade mig.

Otroligt tråkigt att läsa att ni inte ens är bekväma med at ge en tidsplan för NÅGON av dessa idag grundläggande funktioner. Som tidigare påpekats i tråden är det något som varit uppe flera gånger tidigare, då har det getts uppdateringar. Har dessa varit någon typ av glädjeprognos på grund av bristande kunskap eller rena lögner för att hålla kunderna glada? Oavsett är det inte förtroendeingivande. Jag kommer under dagen påbörja arbetet med att söka efter en ny operatör. 

Jag förstår att det är frustrerande att inte kunna ge ett datum, men det tjänar ingen att vi säger att det lanseras på det här specifika datumet och sen inte kunna leverera som utlovat. 

Vi har också kontinuerligt varit öppna med att vi arbetar med det och vår intention har alltid varit att vara öppna. Men vi kan inte påverka allt och ibland dyker det dessvärre upp saker som kräver att vi gör andra prioriteringar.

Användarnivå 6
Emblem

Hej! Status kring VOLTE, Wi-Fi samtal och e-sim? Dessa funktioner som efterfrågas mest. Hur går det? 

 

Jag förstår att VoLTE, e-sim och VoWiFi är efterlängtade funktioner och det är något som finns med i våran lista med funktioner som vi planerar för. 
Vi har den senaste tiden haft fokus på migreringen till Vimla 2.0, som blev klar under November månad.

Kontinuerligt under 2020 så har vårt fokus varit på att förbättra en del processer som t.ex betalningar, kampanjer och inläsning av trafik. 
Vi lägger även just nu stort fokus på stabilitet.

För att inte ge falska förhoppningar så kommer vi hålla på datum tills när vi är redo att lansera en ny funktionalitet.

Vi är ett litet team på Vimla som arbetar med allt från drift, interna system, och nät-acessen. Det betyder att för kunna jobba effektivt behöver vi hårt prioritera vad som behövs för vår att Vimla ska fungera och vilka funktioner som når ut till våra användare.

 

Jag ber hemskt mycket om ursäkt för det sena svaret. Jag kommer svara på fler av frågorna under dagen idag.

 

Hej @Viktor_Vimla.

Blir rent ut sagt förbannad när jag läser ditt svar. Det finns trådar som är 5(!) år gamla som efterfrågar VoLTE och WiFi-samtal. Ni har gång på gång på gång på gång gett uppdateringar om att det “snart är påväg”. För över ett år sedan var VoLTE i “sluttestning” och det senaste året har ni upprepade gånger indikerat att det är en av de mest prioriterade sakerna efter migreringen till 2.0 var klar.

Sen dess har det gått snart 3 månader, och nu kan ni inte ens ge en tidsplan!?

Senast i december uppgav @Felix_Vimla  att ni skulle gå igenom allt detta i januari och återkomma till oss.

Du som är tekniskt ansvarig kanske kan svara på hur ni kan ta bort en funktion som HD Voice med 2.0 utan att ersätta den? Samtalskvaliteten är under all kritik sedan dess, och ni verkar uppriktigt sagt inte ens bry er. Vi har fått absolut NOLL mervärde av 2.0 so far, och ni verkar inte bry er om det heller.

 

Tycker ni på riktigt att det här är ett professionellt sätt att driva ett företag som har så många kunder? 

Jag förstår att du är missnöjd med svaret och det skulle jag nog också vara det. Vi kommer lansera VoLTE, men jag kan inte säga när ännu. 

 

När det kommer till HD-voice så togs den funktionen bort då den inte fungerade som tänkt och kommer inte fungera som tänkt pga. andra begränsningar mellan oss och Telenor Sverige.

 

Förstår inte varför ni har en AMA över huvud taget när ni inte ens “kan“ svara på den överlägset mest ställda frågan. Att ni “valt en annan väg" med WG2 framstår ju som helt befängt när det är 2021 och ni inte ens har en TIDSPLAN för basfunktioner andra operatörer haft i ÅRATAL. Det är skrattretande.

Vi har lagt upp det så konkret som vi kan, men era svar är så intetsägande att man blir mållös.

Spotifys sammanställning ovan säger verkligen allt. Jag var en av era största förespråkare de första åren och har dragit in mängder med tipsningar, men fr.o.m. idag är mitt förtroende för er lika med noll. 

Det enda man kan kalla det ni håller på med är rent ut sagt att sparka neråt på era kunder som lägger ner sin tid på att konstruktivt försöka förbättra Vimla på det här forumet som ni ursprungligen satte upp av JUST DEN ANLEDNINGEN.

Användarnivå 7
Emblem +33

  

Vi lägger även just nu stort fokus på stabilitet.

Vad är din bild av stabiliteten? För jag som kund upplever att det är väldigt instabilt, jag har haft sex driftstörningar på cirka 2,5 månad. Aldrig någonsin haft såhär mycket driftstörningar med någon annan mobiloperatör tidigare.

Användarnivå 5
Emblem +1

  

Vi lägger även just nu stort fokus på stabilitet.

Vad är din bild av stabiliteten? För jag som kund upplever att det är väldigt instabilt, jag har haft sex driftstörningar på cirka 2,5 månad. Aldrig någonsin haft såhär mycket driftstörningar med någon annan mobiloperatör tidigare.

Det finns definitivt områden som vi kan förbättra på inom detta och det är ett väldigt stort fokus för oss. Den senaste tiden så har vi haft en del driftstörningar som vi har drabbats av pga. Telenor, vilket även drabbade Telenor kunder. Jämför vi Vimla 1.0 med 2.0 så har vi inte sett mera driftstörningar med Vimla 2.0. Det är faktiskt ganska länge sen vi hade en direkt driftstörning som bara påverkade endast oss, dock vissa störningar hos Telenor kan påverka oss mer än de påverkar deras kunder.


Vi arbetar även just nu på att vara mer öppna och nå ut till våra användare vid tex driftstörningar, vi har ganska nyligen lanserat https://status.vimla.se (inte länkat över allt ännu) och vi uppdaterar även direkt på Twitter när en driftstörning sker.

Hej, kan jag få reda på driftstörningar på något enkelt sätt? Både telefoni och surf…

Vänlig hälsning 

Carlo

 

 

Tyvärr så är det ju samma icke-svar som vi har sett i ett par år nu. Tråkigt.