A.M.A

A.M.A med Head of Community & Support, Petter Winter 2020-01-11

  • 11 January 2021
  • 5 svar
  • 616 visningar
A.M.A med Head of Community & Support, Petter Winter 2020-01-11
Användarnivå 7

Har du någonsin undrat vad som händer bakom kulisserna i vårt supportteam här på Vimla HQ? Petter Winter @Petter, vår Support- och Communitychef tar gärna emot dina frågor på forumets första AMA (Ask Me Anything)!


Här kan du ställa dina frågor kring:

  • hur vi arbetar för att leverera användarsupport i världsklass
  • hur det är att vara en norrlänning i Stockholm
  • vår vision och plan för Vimlas forum och community 

Det går bra att skriva dina frågor som kommentarer i denna tråd så kommer Petter att svara på så många olika frågor som möjligt under veckan. Tråden kommer att stängas för frågor 2020-01-15, kl. 15. Petter kommer att på frågorna under flera tillfällen under den kommande veckan och jag kommer att moderera så att vi undviker dubletter av samma fråga.

 


Detta ämne är stängt för kommentarer

5 svar

Frågor om Vimla 2.0

Hur ser ni på Vimla 2.0? Ris eller Ros?

Finns några planer på att avveckla eller utveckla 2.0?

Hur har ni hanterat kritiken internt gällande att fler lämnat er samt upplever att Vimla 2.0 blivit mer ostabilt än 1.0?

Användarnivå 5
Emblem +4

Frågor om Vimla 2.0

Hur ser ni på Vimla 2.0? Ris eller Ros?

Finns några planer på att avveckla eller utveckla 2.0?

Hur har ni hanterat kritiken internt gällande att fler lämnat er samt upplever att Vimla 2.0 blivit mer ostabilt än 1.0?

 

Hej @Ilo och tack för dina väldigt bra frågor!

Hur ser ni på Vimla 2.0? Ris eller Ros?

Ros, definitivt ros! Alla nya tekniska plattformar kommer med sina problem som behöver fixas, men 2.0 (eller bara Vimla, som det heter nuförtiden) har varit med ett tag nu och är generellt sett lika stabil, eller mer stabil än vår förra plattform.
Jag är MYCKET optimistisk till möjligheterna vår nya plattform ger oss, och ser fram emot att kunna släppa tjänster som förhoppningsvis blir en game changer för Vimlas användare.

 

Finns några planer på att avveckla eller utveckla 2.0?

Vi kommer alltid jobba vidare med utvecklingen av vår teknik, och vi har inte uppnått den fulla potentialen än.

Hur har ni hanterat kritiken internt gällande att fler lämnat er samt upplever att Vimla 2.0 blivit mer ostabilt än 1.0?

Vi tar till oss av den kritik vi får, och undersöker eventuella problem som uppstår. Ifall vi hittar fel eller problem som upplevs av användare samlar vi in dem metodiskt och eskalerar till de som arbetar med utveckling och förvaltning av plattformen.Jag tror att man alltid blir mer uppmärksam på problem och avvikelser när man får nya saker presenterade för sig - även om det i själva verket fungerar bättre än innan.

 

Användarnivå 4
Emblem +13

Hej @Petter !

  • Hur ser det ut med utveckling av er support team i de närmaste månaderna? Tänker ni ha fler i supporten för att utöka supporten och mer tillgänglighet?
     
  • Hur gick det till för dig för att få jobbet och flytta till Stockholm från norrland? 
     
  • Vad värdesätter ni mest som företag när ni tänker på att anställa en medarbetare? Meriter, erfarenheter eller den individuella potential som en sökande har?
     
  • Har ni några tankar om hur Vimla kan skapa fler engagemang mellan teamet och användarna? Tror ni på att skapa kanaler för att kommunicera och höra ifrån oss mera? 
     
  • Finns det några planer att ha ett levande blogg eller live roadmap för att kunna följa utvecklingen som sker bakom kulliserna?

Tack för mig!

 

 

Användarnivå 5
Emblem +4

Hej @Arm1n ! Tack för dina frågor - det är verkligen intressanta tankar du har :)

 

Hur ser det ut med utveckling av er support team i de närmaste månaderna? Tänker ni ha fler i supporten för att utöka supporten och mer tillgänglighet?

Mycket bra fråga! Generellt sett tror jag inte att fler personer i supporten är rätt väg att gå - vad vi behöver fokusera på är effektiva arbetssätt och att hjälpa resten av organisationen arbeta bort problem som påverkar användare. På så vis kan varje supportexpert få mer gjort och fokusera på rätt saker - att kommunicera med användare.

Vad det gäller tillgänglighet i form av ändrade öppettider är det inget vi kollar på just nu, men där finns ju forumet som ett väldigt kraftigt verktyg där man kan få hjälp och stöd i princip dygnet runt :)

Hur gick det till för dig för att få jobbet och flytta till Stockholm från norrland?

Haha jag borde VERKLIGEN kolla igenom Felix inlägg innan jag släpper honom fri med en AMA nästa gång ;) 

Det är en ytterst odramatisk historia - jag började arbeta som Kundombudsman för Bredbandsbolaget och Glocalnet (båda på den tiden ägda av Telenor) för drygt 10 år sedan, och när Vimla startades tog jag chansen och hoppade på direkt. Som norrlänning har man väl ett visst inbyggt motstånd till Stockholm, men jag trivs väldigt bra!

Vad värdesätter ni mest som företag när ni tänker på att anställa en medarbetare? Meriter, erfarenheter eller den individuella potential som en sökande har?

Intressant fråga! Det här varierar såklart lite från avdelning till avdelning, och jag kan bäst svara för supportens räkning. Det hänger mycket på potential och personlig lämplighet - jobbet är något som många kan lära sig, men engagemang, ett driv för utveckling och en genuin känsla samt passion för service är något man behöver ha från början.

Har ni några tankar om hur Vimla kan skapa fler engagemang mellan teamet och användarna? Tror ni på att skapa kanaler för att kommunicera och höra ifrån oss mera?

Det finns väldigt många olika sätt - och framförallt tror jag att det finns en stark vilja både av oss på Vimla och användarna att ha en nära kontakt med stort engagemang. Roligt att du nämner kalender, jag tror att jag låter @Felix_Vimla  berätta mer om det...

Finns det några planer att ha ett levande blogg eller live roadmap för att kunna följa utvecklingen som sker bakom kulliserna?

En live roadmap är alltid lite utmanande, och något vi har lärt oss är att det ibland kan skapa fel förväntningar. Däremot vill vi definitivt vara mer transparenta kring vad som pågår. Ett sätt att vara det är att större delar av Vimla pratar mer regelbundet med användarna, och även där kan jag låta @Felix_Vimla  få fylla i.

 

 

Hoppas att mina svar skänkt någon form av klarhet :) 

Användarnivå 7

Hej @Arm1n,

Vilka lysande frågor du har ställt!

Har ni några tankar om hur Vimla kan skapa fler engagemang mellan teamet och användarna? Tror ni på att skapa kanaler för att kommunicera och höra ifrån oss mera?

Ja, vi har stora planer för att komma ännu närmare våra användare! Främst handlar det om att öppna upp Vimla för er, genom många flera såna AMA-tillfällen med olika inom Vimla. På det sätt kan ni få en titt bakom kulisserna och ställa frågor till bl.a. våra utvecklare, våra marknadsförare, osv.Vi har också planer för att hålla flera events där vi kan träffas personligen och hänga. För nu behöver vi lägga det på is, då rådande omständigheter inte är optimala för fysiska träff.

Finns det några planer att ha ett levande blogg eller live roadmap för att kunna följa utvecklingen som sker bakom kulliserna?

Som @petter nämnde, vi vill jättegärna vara mer transparenta kring det vi gör, utan att skapa fel förväntningar. Något som jag jobbar på nu är att skapa en 'levande kalender' där man kan se alla kommande evenemang (som denna AMA).
Med det planerar jag att ha mina kollegor från olika teams skriva regelbundna uppdateringar här i forumet, i ett bloggformat. T.ex. en uppdatering varanann månad om vad våra olika teams har jobbat på.