Uppdatering kring köp från Google Play & Microsoft Store

  • 25 oktober 2018
  • 124 svar
  • 28 visningar

Användarnivå 5

Hej alla!

Nu har jag en uppdatering kring hur betalningar från Google Play och Microsoft Store kommer att fungera i framtiden.

Från den 22/10 så är det inte längre möjligt att göra köp från någon av dessa butiker och få det på sin mobilräkning. Detta beror på att Google Play och Microsoft Store har bedömt att vi inte har ett giltigt avtal med dem. Det kom som lite av en överraskning för oss då ingenting ändrats i avtalet, men tyvärr har de redan stängt av funktionen för Vimla-abonnemang. Hade vi fått bestämma hade vi såklart behållit möjligheten.

Det kommer självklart gå att göra köp i butikerna och betala det direkt via kort, så du kan fortsätta att handla appar som vanligt. Enda skillnaden är att betalmetoden att ta det på mobilräkningen inte finns kvar.

Vi jobbar på en lösning och hoppas få nya avtal så fort som möjligt. Självklart så kommer vi att uppdatera med ytterligare information så fort som vi fått det nya avtalet på plats. Tack för allas tålamod! <3


124 svar

Användarnivå 5
Emblem +6

Hej allesammans!


Här kommer äntligen lite mer info och bra sådan.

Man kan nu göra köp med Google Play och.........APPLE!
Provade själv nyss att köpa hem en app (har iPhone) och det gick utmärkt :)

Om någon fortfarande upplever problem gällande detta så kontakta vår support direkt!



Ni som skriver spydiga och nedsättande kommentarer, skulle ni bli motiverade att göra ett bra arbete om ni ständigt fick höra sådant? En vänlig och saklig ton, där man kan beskriva vad man tycker är fel på ett sätt som inte trycker ner kan hjälpa Vimla-personalen att göra sitt jobb på ett bra sätt. En vänlig klapp på axeln gör vida bättre nytta än ett hårdhänt slag. Jag gör själv min sista dag som Vimla kund idag, men jag hyser inget negativt mot Vimla eller personalen, det är mer en teknisk fråga som gör att jag lämnar, vilken går jag inte in på här, Vimla vet. Kanske jag återvänder en dag, vem vet. Ha det gott Ida, Isabell och allt vad ni heter.

Emblem +1

@MickeMM sa i [Uppdatering kring köp från Google Play & Microsoft Store](/post/21192):

>

Jag tog bort mig helt från Google Pay och anmälde mig igen. Då dök fortfarande Telenor upp som betalningsalternativ. OM det rä som Vimla säger att ett nytt avtal krävs så borde inte Telenor komma upp som ett alternativ. Så något stämmer inte här. Hade varit bra om ni på vimla verkligen berätta vad som hänt och gäller.

Peronligen tror jag det är en kostnadsfråga. Vimla tjänar in på detta genom att pengarna stannar inom företaget. Har jag fel Vimla?


Du kan inte ha mer fel än vad du har just nu. Anledningen till att Telenor dyker upp är för att Vimla 1.0 använder deras IMSI-range och den är per default godkänd. Sen när köp försöker genomföras så kommer det nekas då du har Vimla, då vi "tekniskt sätt" är en Service Provider/MVNO till Telenor och avtalen gäller endast för huvudvarumärket. Detta är vad vi försöker ändra på, så att även vi är inkluderade i avtalen.


/V

Användarnivå 6
Emblem

Alltså, nu blir jag sådär less igen. Tänk om NÅGOT kunde hända den tid som sagts! Bara en endaste gång! Funkar fortfarande inte för mig i alla fall. Snart slut på månaden och jag skulle gärna vilja ha in det på månadens faktura men det kommer nog inte att hända. 😞 .

Användarnivå 7

Exakt! Det är detta som är så fruktansvärt tröttsamt med Vimla! Att inte en enda liten sak kan bli som utlovats... Måste Vimla misslyckas varenda gång med att hålla det man lovar?

Det ger ett fruktansvärt amatörmässigt intryck att Vimla alltid misslyckas med att leverera sina löften och att Vimla aldrig lär sig... 😠

@Asawi sa:

Alltså, nu blir jag sådär less igen. Tänk om NÅGOT kunde hända den tid som sagts! Bara en endaste gång! Funkar fortfarande inte för mig i alla fall. Snart slut på månaden och jag skulle gärna vilja ha in det på månadens faktura men det kommer nog inte att hända. 😞 .
Användarnivå 6

@Isabelle_vimla

Tack Isabelle. Jag har själv varit på väg att skriva något om att tonen blivit onödigt hård på sistone. Självklart måste man få vara kritisk och jag har själv varit det vid upprepade tillfällen. Men precis som Isabelle tycker jag att vi alla bör tänka över hur vi uttrycker oss. Ambitionen här bör vara att få till konstruktiva diskussioner.

@Viktor_Vimla

Tack för informationen! Jag tolkade det nämligen som att det var Vimla som skulle behöva sköta all förhandling framöver med Google/Apple, men det här gav mig lite hopp igen. Måste säga att jag verkligen uppskattar öppenheten i dina svar! :)

Användarnivå 6

@Asawi skrev i en annan tråd att ni sagt att betalningar till Google Play kommer kräva Vimla 2.0 framöver (se https://forumet.vimla.se/topic/3230/en-utförlig-re...).

Jag har inte sett det sägas och vill gärna dubbelkolla med er på Vimla, är det så? Det vore ju märkligt om ni fixar avtal för en plattform som inte funkar men ignorerar oss som inte kan byta plattform förrän ni fått ordning på roamingavtal och annat nödvändigt.

@Viktor_Vimla, stämmer det att era nya avtal bara kommer gälla Vimla 2.0 eller är det ett missförstånd? Jag hoppas innerligt på missförstånd.

@Asawi

Du har förmodligen läst mitt inlägg, supporten sa till mig att Google Play-betalningen troligen skulle kräva Vimla 2.0. Men jag hoppas att vi kan få ett uttalande från @Viktor_Vimla för jag antar att han är bättre insatt än Vimlas support. Grejen är att jag väldigt gärna vill ha tillbaka Google Play-betalningarna igen, men jag vill inte behöva byta till Vimla 2.0 för att det ska funka.

Nåt nytt på fronten?

Emblem +1

Det kommer inte krävas 2.0 för att få igång tjänsterna. Lösningen innebär 1.0 och 2.0

Användarnivå 7

Det kan väl inte vara så att Vimla än en gång lämnat en alltför optimistisk tidplan...?

Så förvånad jag blir... 😜

Användarnivå 5
Emblem +6

Hej allihopa!


Snackade lite med Viktor som nyligen fått besked av Google att de fortfarande håller på att aktivera detta, det verkade ta längre tid än beräknat. Vi har dock fått info om att det ska vara igång denna vecka, så det bör ske idag eller imorgon.
Om jag får reda på mer så skriver jag här!

@Ida_Vimla


Apple då?

Användarnivå 5
Emblem +6

Hej,


Status är fortfarande som ovan gällande Google Play, jobbar på att få tag i mer info.

@Andyman Apple ligger längre fram i tiden hos oss :)

Användarnivå 7

Låt oss gissa:

De jobbar på det och det kommer snart... 😉

@Ida_Vimla sa:

jobbar på att få tag i mer info.
Användarnivå 7

@Ida_Vimla sa:

Hej allesammans!

Här kommer äntligen lite mer info och bra sådan.
Man kan nu göra köp med Google Play och.........APPLE!
Provade själv nyss att köpa hem en app (har iPhone) och det gick utmärkt :)

Om någon fortfarande upplever problem gällande detta så kontakta vår support direkt!

Tack för detta @Ida_Vimla

Äntligen lite positiv info från Vimla! ☺

@borgus sa:

Familj, vänner och bekanta, kort sagt alla jag känner, har lämnat Vimla, för sinnesfridens skull. Varför stanna kvar och slåss mot väderkvar? Absolut inget i Vimlas kompetens har ju ändrats på de år som Telenor experimenterat med Vimla.
Jag är kvar i detta forum för att det kan ju faktiskt vara underhållande med freak show. Det går ju inte att ta denna lekstuga på allvar. Det finns många bättre alternativ som inte behöver kosta märkbart mer. Hellre betala en skvätt än att ständigt irritera sig på en så pinsam inkompetens.
Kääns faktiskt befriande ibland att inte vara kvar som kund i röran hos Telenor/Vimla.


Hej Borgus!

I trivselreglerna som vi alla behöver förhålla oss till står det tydligt att man ska hålla en god ton mot varandra och att skriva inlägg som bidrar till diskussionen. Detta inlägg gör varken eller, att skriva att vi är inkompetenta är knappast att hålla god ton och att hänvisa till forumet och Vimla som en lekstuga eller freak show bidrar inte till de diskussioner vi vill ha här.

Läs gärna igenom trivselreglerna, som du hittar på denna länk och tänk på det till nästa gång du postar!

Du lägger ju väldigt mycket tid och energi här på forumet. Om du tycker att allt är så hemskt här och har svårt att förhålla dig till reglerna bör överväga vad du egentligen vill ha ut av att vara här : )

@Gneken


Vi hittade ett litet fel som gjorde att det inte fungerade för vissa på Vimla Classic, med appstore. Det ska nu vara åtgärdat så det ska fungera för alla!

@Isabelle_vimla


Kan bekräfta att det funkar, grymt jobbat. Satt med någon på supporten tidigare idag efter att du skrev att man skulle kontakta dem och nu bara funkar det. Super!

Grymt att ni är snabba på att återkoppla nu också! Bra slut på jobbvecka, ha det bra och trevlig helg :)

Emblem +3

Kan även jag meddela att det fungerar nu på iOS med Vimla 1.0. Trevlig helg alla! =)

Användarnivå 5

@MickeMM Jag vet inte om du och @Gneken pratar om samma sak här. Men för att se förbrukningen för de betaltjänster som nyttjats så är det på Mitt Vimla -> Betalningar -> Visa betaltjänster, så ska det redovisas där. Förstår jag dig rätt då @MickeMM ?


Vad gäller köp via faktura från Google Play så ska Telenor Sverige AB finnas med som alternativ när man ska välja en betalmetod, kan någon av er visa med en skärmdump hur det ser ut för er?

/Alex

Användarnivå 6

@Isabelle_vimla

Snabb uppföljning: det funkade när jag tog bort mina prenumerationer och sedan la till dem igen, som vi diskuterade per mail.

(skriver här mest ifall någon annan har samma problem)

Användarnivå 5

@Andyman @MickeMM


Jag vet att det känns jobbigt när det inte debiterats än, speciellt när man vill göra rätt för sig än.


I dagsläget har jag inte ett svar på när debiteringarna kommer att synas på Mitt Vimla, men så fort jag hör någonting så kommer en uppdatering komma i den här tråden, det lovar jag!


/Alex

Användarnivå 4

@Alex_Vimla - Så länge vi inte får en saftig räkning så är allt lugnt för min del. Ha ngt sådär koll på vad jag köpt och bör inte ha överskridit tips-rabatten.

Svara