Uppdatering kring köp från Google Play & Microsoft Store

  • 25 oktober 2018
  • 124 svar
  • 23 visningar

Användarnivå 5

Hej alla!

Nu har jag en uppdatering kring hur betalningar från Google Play och Microsoft Store kommer att fungera i framtiden.

Från den 22/10 så är det inte längre möjligt att göra köp från någon av dessa butiker och få det på sin mobilräkning. Detta beror på att Google Play och Microsoft Store har bedömt att vi inte har ett giltigt avtal med dem. Det kom som lite av en överraskning för oss då ingenting ändrats i avtalet, men tyvärr har de redan stängt av funktionen för Vimla-abonnemang. Hade vi fått bestämma hade vi såklart behållit möjligheten.

Det kommer självklart gå att göra köp i butikerna och betala det direkt via kort, så du kan fortsätta att handla appar som vanligt. Enda skillnaden är att betalmetoden att ta det på mobilräkningen inte finns kvar.

Vi jobbar på en lösning och hoppas få nya avtal så fort som möjligt. Självklart så kommer vi att uppdatera med ytterligare information så fort som vi fått det nya avtalet på plats. Tack för allas tålamod! <3


124 svar

Användarnivå 4

Detta var glädjande att se.
Bara för mig det har ändrats eller alla kan numera se deras köp?
Tack o bock boys and girls!

Användarnivå 4

@Alex_Vimla - Så länge vi inte får en saftig räkning så är allt lugnt för min del. Ha ngt sådär koll på vad jag köpt och bör inte ha överskridit tips-rabatten.

Användarnivå 5

@Andyman @MickeMM


Jag vet att det känns jobbigt när det inte debiterats än, speciellt när man vill göra rätt för sig än.


I dagsläget har jag inte ett svar på när debiteringarna kommer att synas på Mitt Vimla, men så fort jag hör någonting så kommer en uppdatering komma i den här tråden, det lovar jag!


/Alex

Användarnivå 4

@Andyman - Precis! Dessutom är det ju inte så kul om Vimla får en saftig räkning av Telenor där de inte vet vem som köpt vad. Jag förnyade google för 19 kr men det syns tydligen inte på mitt konto hos Vimla. Jag ska inte köpa mer denna månaden, blir nästa månad när favoriterna ska dras, Plex pass 1 mån för 52 kr och google drive 100Gb för 19 kr.

@MickeMM

Har påpekat och påpekat detta under flera månader. Själv också jätteorolig. Bara Alex_vimla som svarat att det är under utredning. Ingen sluttid dessvärre. Bra svar av Alex dock. Även om jag inte gillade svaret. Men det är under all kritik att det inte fungerar. Förstår inte varför det ska vara så svårt till att fungera. Man vill ju betala och göra rätt för sig.

Användarnivå 4

@Andyman - Vi får hoppas de får rätt på det nästa månad så man inte får en smäll och saftig räkning. Händer det lär man ju gå bananas här och vimlas uppföranderegler lär ju vara ett minne blott :)

@MickeMM


Har också Vimla 2.0.

Användarnivå 4

@NiklasO - Okej, skumt att det visas för vissa.

Användarnivå 4

@MickeMM

Japp, syns under betalningar vid "Betaltjänster". Är inräknat i "Nästa betalning" också.

Användarnivå 4

@NiklasO - Ser du ngt under betalningar oxå? Att det står betaltjänst eller liknande?

Användarnivå 4

Jag gjorde ett köp hos Google den 16e och jag ser det under förbrukning. Vimla classic.

Användarnivå 4

@Andyman - Yes, samma här. Senaste köpet var i okt som syns, fast det verkar synas för nga. Jag har vimla 2 men det borde ju inte ha ngn betydelse.


@MickeMM


Det fungerar inte Micke. Jag har köpt betaltjänster från okt . Syns forfarande inte 😔.

Användarnivå 4

@Isabelle_Vimla - Ser du ngt på mitt konto? För jag ser ingen ändring i mitt konto.

Användarnivå 4

Förnyade detta nu. Ska bli intressant och se om det dyker upp under betalning under dagen :)

Beställningsdatum: 2019-feb-18 11:44:37 CET









Artikel

Pris











100 GB (Google One)


19,00 kr/månad




Månadsprenumeration ‐ Förnyas automatiskt 18 mars 2019









Totalt:
19,00 kr/månad
Inklusive Moms på 3,80 kr

Betalningsmetod:




Telenor Sverige AB

Användarnivå 4

Isabelle: Den 2/2 köpte jag genom google play ett plex pass.
Men det är ju bra, finns tjänster som jag behöver betala på så då kör jag på 🙂

Isabelle_vimla

Den 10:e februari betalade jag Apple Music (149 kr) för att ta ett exempel. Via mobilräkning. Syns fortfarande inte under betaltjänster. varför?

@MickeMM

När jag kollar så kan jag inte se att du har några registrerade betaltjänster, och det är därför som du inte har den raden i specen. När det registreras (om du använt betaltjänster på abonnemanget) så dyker den upp :)

Jag har använt betaltjänster, varje månad from sept och framåt. Inte debiterats ännu. Skickat in betalsms för korsordslösningar, skänkt pengar till Radiohjälpen. Ingen debitering ännu. Snart 6 mån sedan det slutade fungera för mig. Köpen går igenom och godkänns men ingen debitering gjord ännu. Även köpt från AppStore via mobilräkning from 30 Jan 2019 Tex Apple Music månadsprenumeration. 12 dagar sedan. Inte debiterats ännu.

Användarnivå 6

@MickeMM

Mycket märkligt att det funkar olika för olika användare. Jag ser raden "Betaltjänster" precis under "Samtal i Sverige".

Är du på Vimla 2.0? Jag kör Classic. Men det borde ju inte påverka hur det presenteras på Mitt Vimla. Kan det vara som @Andyman antyder att du inte ens fakturerats (än)?



@Andyman


Verkar vara olika för olika användare isåfall? Vet att det buggade till för mig i November eller december, men det löste sig i Januari och sedan dess har det fungerat för mig iallafall.

undefined

Tryck på undefined så ser ni.

Vimla har en bugg ang debitering av betaltjänster sedan slutet av september. Inga betaltjänster har registrerats hos flertalet användare. Det har även tydligt framgått.Dock lovade Johan_vimla att detta skulle ha varit klart tills månadsavgiften avseende februari . Men fortfarande har inget hänt och Vimla bara beklagar sig hela tiden. Hur var och när det ska vara klart vet nog ingen svaret på. Inte ens Vimla.

Användarnivå 4

Så ser det ut hos mig.

Användarnivå 6

Konstigt att du inte ser det. Hos mig ser det ut som du föreslår nedan, både i appen och på Mitt Vimla.

Vad kan det bero på @Alex_Vimla, att jag ser en sammanräkning men att MickeMM inte gör det?


@MickeMM sa i [Uppdatering kring köp från Google Play & Microsoft Store](/post/22649):

>

@Alex_Vimla förr stod det under betalning hur mycket man köpt för på google play. Det var innan ni gjorde om "Mitt Vimla".
Detta är ett exempel på hur det kunde stå:

Period: mars

Månadsavgift: 2019.03.01 - 2019.03.31 100 kr

Data 0 kr

SMS/MMS inom Sverige 0 kr

Samtal i Sverige 0 kr
Betaltjänster 52 kr

Tips-rabatt -380 kr

Summa: -228 kr att betala. (eller så stod det 0 kr, är osäker)

p.s Tagg och citatfunktionen är riktigt kass här i forumet :)

Användarnivå 6

@Isabelle_vimla

Snabb uppföljning: det funkade när jag tog bort mina prenumerationer och sedan la till dem igen, som vi diskuterade per mail.

(skriver här mest ifall någon annan har samma problem)

Svara