Uppdatering kring köp från Google Play & Microsoft Store

  • 25 oktober 2018
  • 124 svar
  • 16 visningar

Användarnivå 5

Hej alla!

Nu har jag en uppdatering kring hur betalningar från Google Play och Microsoft Store kommer att fungera i framtiden.

Från den 22/10 så är det inte längre möjligt att göra köp från någon av dessa butiker och få det på sin mobilräkning. Detta beror på att Google Play och Microsoft Store har bedömt att vi inte har ett giltigt avtal med dem. Det kom som lite av en överraskning för oss då ingenting ändrats i avtalet, men tyvärr har de redan stängt av funktionen för Vimla-abonnemang. Hade vi fått bestämma hade vi såklart behållit möjligheten.

Det kommer självklart gå att göra köp i butikerna och betala det direkt via kort, så du kan fortsätta att handla appar som vanligt. Enda skillnaden är att betalmetoden att ta det på mobilräkningen inte finns kvar.

Vi jobbar på en lösning och hoppas få nya avtal så fort som möjligt. Självklart så kommer vi att uppdatera med ytterligare information så fort som vi fått det nya avtalet på plats. Tack för allas tålamod! <3


124 svar

Bra at ni återkopplar, men hade varit ännu bättre om ni återkopplat tidigare innan kunder upptäckt detta :)


När ni ändå kikar på lösning för detta, kommer ni att kika på en lösning fö Apple App Store också?

@Alex_Vimla sa:

Hej alla!


Nu har jag en uppdatering kring hur betalningar från Google Play och Microsoft Store kommer att fungera i framtiden.


Från den 22/10 så är det inte längre möjligt att göra köp från någon av dessa butiker och få det på sin mobilräkning. Detta beror på att Google Play och Microsoft Store har bedömt att vi inte har ett giltigt avtal med dem. Det kom som lite av en överraskning för oss då ingenting ändrats i avtalet, men tyvärr har de redan stängt av funktionen för Vimla-abonnemang. Hade vi fått bestämma hade vi såklart behållit möjligheten.


Det kommer självklart gå att göra köp i butikerna och betala det direkt via kort, så du kan fortsätta att handla appar som vanligt. Enda skillnaden är att betalmetoden att ta det på mobilräkningen inte finns kvar.


Vi jobbar på en lösning och hoppas få nya avtal så fort som möjligt. Självklart så kommer vi att uppdatera med ytterligare information så fort som vi fått det nya avtalet på plats. Tack för allas tålamod! <3
Användarnivå 5

@gneken

Jag vet att vi är lite sent ute på detta, men bättre sent än aldrig!

Det är idag osäkert hur vi kommer att göra med Apple, men självklart så kommer vi att uppdatera kring detta också så fort vi vet hur det blir.


/Alex

Användarnivå 7

Jag misstänker att vi nu på sedvanligt Vimla-sätt hamnar i det "svarta hålet" vad gäller väntan på en lösning av detta ärende. Med "svarta hålet" menar jag en lång, lång period av väntan utan besked och utan tidsangivelser och utan information under tidens gång. Kort sagt ytterligare en tröstlös väntan efter en utlovad lösning för Vimlas kunder.

Det börjar bli alldeles för mycket nu som Vimla har "i pipen" och som hamnar i det "svarta hålet". Man efterlyser lite mer snabba ryck och klara besked!

@Sven

Jag hoppas för guds skull att det här får högsta möjliga prio och redan är klart innan november är slut, det här tillsammans med tipsrabatten är det som fått mig att stanna som kund. Hoppas att Vimla kan gå ut med en ungefärlig tidsplan när detta är klart för detta är något jag använt varje månad.

Måste också dessvärre hålla med där. Allting tar sån tid. Ta bara roamingen med Vimla 2.0. Bara några få länder har tillkommit sedan i somras. 50 länder finns med nu ung. I världen finns det(beroende på hur man räknar 249 länder). Med dagens takt att lägga till länder kommer det ta flera år innan man kan använda Vimla 2.0 i hela världen. Uruselt att inte Tyskland finns med än. Sveriges största exportland. Med den nya plattformen måste man verkligen räkna med snabba resultat nu. Man ligger en bra bit efter nu. Volte, wifi calling, e-sim, utlandspaket tex. Man måste visa snabba resultat nu. Som sagt, ett steg tillbaka nu med stoppet avseende Google appKöp nu på mobilfaktura.Visa resultat nu. Få med Google och Apple nu och visa att den nya plattformen ger er möjligheter. Annars tror jag inte det kommer bli bra för Vimla. Hoppas Vimla tar till sig av kritiken.

Användarnivå 5

@Sven @Spotify @Andyman


Självklart så är det någonting som är högt på vår priolista, men vi blev själva lite tagna på sängen av detta besked. Men det är klart att vi kommer att jobba mot att få nya avtal på plats så snart som möjligt.


Det är självklart mycket på vårt bord nu, det är inget att sticka under stolen med, men vi jobbar för fullt med att få allting på plats, allt från detta, till VoLTE till roaming med 2.0 abonnemangen.


/Alex

Hej hej, när ni säger att ni jobbar på ett nytt avtal. Vad är det för tidsaspekt på det? Veckor? Månader? År?

Användarnivå 5

@Gneken Det vågar jag inte svara på, men en gissning är att det är mittenalternativet som gäller i det här fallet.


/Alex

Tack för snabbt svar, hoppas detta prioriteras lite då det inte är en ny funktion utan något som funnits men försvunnit 🙂 @Alex_Vimla sa:

@Gneken Det vågar jag inte svara på, men en gissning är att det är mittenalternativet som gäller i det här fallet.


/Alex

@Gneken

Eftersom att det aldrig har fungerat med Apple så tror jag inte det kommer börja fungera återigen med Google. Det är min känsla.

@Andyman


Det förstår jag. För mig så vill jag att det hoppar igång på Google Play åtminstone :)

Användarnivå 7

Eftersom Vimla kontinuerligt har fuckat upp varenda deadline sedan mer än tre år tillbaka så vågar Vimla helt enkelt inte lämna några tidsplaner längre...

Det är inte särskilt snällt mot kunderna, men det är tyvärr den vägen Vimla har valt.

Användarnivå 5

@Andyman @Sven @Gneken


Att saker och ting har dragit ut på tiden är vi medvetna om och det är självklart inte något vi vill ska gå ut över er. Däremot så är inte detta något som vi själva valt att göra / ändra på, men självklart är vi på detta för att få det löst så fort som möjligt. Hur det kommer att bli med Apple vet jag dock inte, men Google jobbar vi på as we speak.


/Alex

Hej Alex,
Detta måste väl ändå gå att fixa lätt (förutsatt att ni vill).
För se det så här ... vad skulle Google ha emot att skapa ett avtal som gör att de kommer sälja fler appar ?
Naturligtvis ingenting, så om det ligger i både deras och ert intresse att få till ett nytt avtal snabbt så kan jag inte tänka mig att det är några problem.
Ser fram emot en lösning.
Tack.

Användarnivå 5

@MagnusA


Att fixa ska det gå att göra, men det är ingenting vi gör över en natt. Vi kommer behöva sätta helt nya avtal med Google Play, det är självklart ingenting som varken de eller vi har något emot, men nya avtal måste förhandlas fram och det är det som gör att det tar lite längre tid.


/Alex

@Alex_Vimla

Kan ni inte säga om detta är klart inom några dagar/veckor/månader/år? För om detta dröjer flera år så finns det verkligen ingen anledning för mig att tipsa mina vänner om Vimla längre. Jag hoppas att det inte blir som Sven befarade här ovanför att det hamnar i ert svarta hål av saker som aldrig blir klart (tillsammans med byte av betalpartner, datasim, flera telefonnummer på samma konto m.m.).

Användarnivå 5

Jag förstår att ni gärna vill veta när detta blir klart. Vad gäller denna fråga så tror jag att @Viktor_Vimla kan svara bättre än vad jag kan.


/Alex

Emblem +1

Vi för nya avtalsdialoger med både Apple och Google för tillfället. Hur lång tid det kan ta, kan jag dessvärre inte svara på men vi vill självklart ha funktionaliteten och så fort vi får ett avtal på plats så är vi redo att aktivera det direkt.


/Viktor

@Viktor_Vimla

Tack för svar. Men det känns inte direkt betryggande bara för att ni jobbar på nya avtal, det kan lika gärna innebära att det dröjer flera år innan ni har nya avtal på plats. Befarar bara att vi faktiskt inte får tillbaka funktionaliteten i närtid och det gör mig rätt förtvivlad då detta var något jag använde varje månad. Det är inte roligt att behöva vara negativ, men man blir lite uppgiven när ännu en funktion jag gillade försvinner och det är ingen som ens kan uppskatta när den kommer tillbaka. Ni har förhandlat med Google om det här avtalet tidigare, hur lång tid tog förhandlingen den gången?

Användarnivå 7

Jag misstänker att Vimla tidigare "åkt snålskjuts" på Telenors avtal och att det nu är första gången Vimla ska träffa ett eget avtal med Google och Microsoft? Antagligen som en följd av att Vimla byter till en egen plattform?

Tyvärr blir det frågetecken efter mina slutsatser p.g.a. att Vimla är notoriskt dåliga på att dela med sig av information.

Emblem +1

Tidigare så har vi som @Sven säger åkt på Telenors avtal och det har varit okej, men Google tillåter inte längre att andra varumärken än huvudvarumärket använder avtalet. Det har absolut inget att göra med den nya plattformen, problemet finns på både Vimla 1.0 och Vimla 2.0.

Av den anledningen så behöver nya avtal tecknas eller rättare sagt förändras så att vårt varumärke ingår i befintliga avtal med Apple och Google.


(Vi passar även på att få lägga till stöd för Apple när detta lanseras, vilket vi aldrig haft tidigare)

Användarnivå 7

Tack @Viktor_Vimla för ytterligare information!

@Viktor_Vimla

Tack för informationen. Det är definitivt positivt med stöd för App Store, men jag är bara orolig att det här kommer dröja alldeles för lång tid. Ni har ju redan som det är massa andra pågående projekt och jag antar att detta får lägre prioritet än mycket annat. Det är riktigt jäkla ledsamt när man förlorar något man tyckte om och använde varje månad.

Emblem +1

@Spotify

Jag kan lova dig att avtalen är inget som tar resurser från vårt team, utan där har vi "mamma" Telenor som driver det åt oss.


/Viktor

@Viktor_Vimla

Tack för informationen! Jag tolkade det nämligen som att det var Vimla som skulle behöva sköta all förhandling framöver med Google/Apple, men det här gav mig lite hopp igen. Måste säga att jag verkligen uppskattar öppenheten i dina svar! :)

Svara