Studentrabatt

  • 1 december 2018
  • 14 svar
  • 238 visningar

Användarnivå 2

Hej!

Jag såg på min betalspecifikation att jag har en s k "Studentrabatt" på 20 kr. Inget fel med det, men jag trodde att Vimlas student-/pensionärsrabatt redan var inbakad i abonnemangspriset, d v s mer data för samma pris som standardabonnemangen. Hur fungerar det egentligen? Vad avser "Studentrabatten" på betalspecifikationen?


14 svar

Det beror lite på vilken nivå du har på abonnemang. Det är bara på lägsta nivån som priset är detsamma och endast datamängden skiljer.

På de andra nivåerna skiljer både priset och datamängden mellan normal resp. student abonnemang. På de nivåerna får man alltså en "studentrabatt" som är skillnaden mellan det normala priset och studentpriset.

Användarnivå 2

@Sven: Jag får inte ihop det. Student-/pensionärsabonnemangen har ju inte samma datamängd som standardabonnemangen. Hur jämför man dem då? 20 kr studentrabatt i förhållande till... ?

StandardStudent / 55+
2 GB100 :-
6 GB150 :-100 :-
10 GB150 :-
15 GB210 :-
25 GB200 :-
50 GB320 :-
100 GB350 :-300 :-

Detta är de abonnemang som finns, nio stycken totalt. På betalningsspecifikationen är det dessa siffror som presenteras som "Månadsavgift: 20xx.xx.01 - 20xx.xx.xx". Finns det ytterligare studentrabatt, och hur appliceras den i så fall då?

Egentligen borde kanske någon från Vimla svara för jag vet i ärlighetens namn inte exakt hur de har byggt upp prislistan.

Men om jag tittar på mitt eget abonnemang som är Student/55+ med 25GB data så kostar det 200:-

Om jag jämför det med närmast vanliga abonnemang som är 15GB data för 210:- så har jag då en rabatt på 10:- plus att jag får större datamängd. Det stämmer också med vad som står inne på Mitt Vimla där det står att jag har Månadsavgift 210 kr och Studentrabatt -10 kr.

Bättre än så kan jag inte förklara. Om du berättar vilket ab. du har så kan vi kanske klura ut hur ditt pris är beräknat?

Användarnivå 2

Jag har studentabonnemang, nedgraderade till lägsta nivån innan månadsskiftet, så det kan ju vara någon "studentrabatt" som hänger kvar från tidigare nivå. Håller med om att det vore bra med ett klargörande från Vimla :)

Studentrabatten på min betalningsspecifikation ger mig +9,66kr dyrare abonnemang. Rimligt.



Just när man byter abonnemang så kan det bli lite konstiga siffror på studentrabatten eftersom det verkar att den då beräknas på antalet dagar. Alltså om man inte byter exakt på ett månadsskifte så betalar man för en del av månaden med det gamla abonnemanget och för resten av månaden med det nya abonnemanget. Då blir det lite udda belopp på räkningen. Men kommande månader så ska man betala enligt prislisten.

Användarnivå 5
Emblem +4

@Marsupilami @Sven @Spotify


De flesta nivåerna skiljer sig mer i datamängd än i pris.


Jag brukar därför kika på prislistan på vimla.se/priser så ställer man de bredvid varandra och kan på så sätt räkna de olika "nivåerna".


@Spotify Din faktura ser lite märkligt ut på din printscreen, men dubbelkollade allting och ser att det kommer rätta sig automatiskt tills januari.


/Alex





@Alex_Vimla

Kollade igenom den själv och den stämmer fortfarande inte från mitt håll. Det är fortfarande 9,66kr för dyrt.

Användarnivå 2

@Alex_Vimla: Hur menar du? Nivåerna på vimla.se/priser är de jag radade upp i tabellen ovan (förutom att jag skrev 150 istället för 160 på ett ställe). De nivåerna är ju exakt det som presenteras som "Månadsavgift: 20xx.xx.01 - 20xx.xx.xx" på betalningsspecifikationen, medan "Studentrabatten" står som en separat grej utöver det. Vad är "Studentrabatten" en rabatt på i så fall? Student-/pensionärsabonnemangen är ju redan billligare per GB.

@Marsupilami

Kollat igenom mina tidigare fakturor från Vimla och det är endast december och januari som har med studentrabatten. Om du har varit kund här ett tag så kan du kolla igenom dina äldre fakturor på Mitt Vimla under fliken betalningar, där finns alla äldre betalningar. Kollade även igenom min betalning för december och även den är totalt felaktig. Vimla har dragit bort -10 kr för "studentrabatt" och jag har inte ens betalat för rätt abonnemangsnivå förra månaden. Betalsamtalet jag ringde i november har man inte heller tagit betalt för. Sen så saknas september fortfarande i den långa listan:


Det här är typexempel på varför jag inte kan rekommendera min familj och vänner att skaffa Vimla. Betalningarna bara måste fungera.

Användarnivå 5
Emblem +4

@Marsupilami

Dåligt förklarat av mig, menar att du kan ställa dessa bredvid varandra och räkna som nivå 1 = 2/6Gb (beroende på standard/student). För så räknar vårt system och på t.ex. nivå.2 så får man mer data, samt 10kr studentrabatt. Priserna som du skriver i din tabell stämmer inte riktigt, då nivå.2 kostar 160kr för standard, men 150kr för student/55+


@Spotify Självklart så ska vi reda ut detta åt dig, men det är bättre om du återkommer till supporten så vi får kika på vad som bråkat med just dina betalningar.


/Alex



Användarnivå 2

@Alex_Vimla: Det blir extremt förvirrande att dela upp rabatten på det viset. Precis som @Spotify har jag fått en preliminär positiv "Studentrabatt" på 19,34 kr för januari. Hittills har jag struntat i alla konstiga siffror och litat på att det löser sig till månadsskiftet, men för ett par månader sedan t ex gjorde det inte det. Då drogs 90 kr felaktigt, när fakturan egentligen var annullerad. Som tur var visste jag vilken hjälpsam support ni har, så jag var inte orolig, och ni tog bort nästkommande faktura istället. Men det gör det svårt att lita på er. Siffran 90 kr tycktes dessutom vara helt godtyckligt beräknad. Gör man några ändringar i abonnemanget har man ingen aning om vad som gäller längre.

Gör så här: Ta bort "Studentrabatten" och kör på enbart billigare abonnemang istället. Det gör det mycket tydligare, eftersom det är så ni presenterar det. Det bästa och enklaste skulle förstås vara att göra alla datanivåer tillgängliga för alla. När jag skaffade Vimla för tre år sedan minns jag att jag tyckte det var väldigt konstigt att en student inte kunde ha 1 GB, eller att en vanlig Svensson inte fick ha 14 GB, och det tycker jag väl egentligen fortfarande.

Gör om systemet så att det arbetar med 9 abonnemang istället för 5 nivåer.

Jag pingar @Nisse_Vimla och @Viktor_Vimla att kolla på detta och ta det vidare.

Användarnivå 5
Emblem +4

@Marsupilami

Jag håller med dig i vad du säger, men tror att det finns en annan lösning genom att se till att studentrabatten korrigerar sig automatiskt vid varje ny betalning / visas korrekt. Jag tror inte riktigt på att det nödvändigtvis måste korrigeras i abonnemangsformerna som vi erbjuder.


/Alex

Användarnivå 2

@Alex_Vimla: Hur menar du då att det ska korrigeras? Att "korrigera" på två ställen, både genom mer data för samma pris och samtidigt lägre pris är extremt förvirrande. Tydligen så förvirrande att till och med era datorsystem gör fel ibland. Helt ärligt, vad är fördelen med att ha 5 "nivåer", jämfört med 9 distinkta abonnemang (5 standard + 4 student)?

Svara