Fråga

Mobilt BankID

  • 1 September 2022
  • 2 svar
  • 99 visningar

Har haft Vimla i 6 år som i princip alltid fungerat utan större problem. Idag skulle jag logga in på mitt Vimla och upptäcker till min stora förvåning att inloggning via mail är borttagen!

Varför har jag/ vi fått någon information om att det krävs Mobilt BankID för att kunna gå in på mina sidor och exempelvis kolla att månadsbetalning är dragen .

Ett sms om att jag fått extra GB i surf som gåva från er kunde ni skicka men viktig information om ändring av inloggning är mycket viktigare.

 Jag litar inte på Mobilt BankID på grund av den stora bedrägeri risk som finns med att använda den.

Hur ska jag och många med mig som av en eller annan anledning inte vill eller vågar som i mitt fall på grund av säkerhetsskäl kunna använda Vimla som har fungerat förut ? Många äldre vill heller inte använda sig av Mobilt BankID, det måste finnas någon annan lösning som fungerar lika bra, ni förlorar många kunder på det här viset vilket är mycket tråkigt, Vimla support har alltid varit hjälpsamma och tillmötesgående.

Logga in på forumet funkar åtminstone att logga in med mail och lösenord.

 

 


2 svar

Användarnivå 2
Emblem +2

Hejsan @Catharina El Mattar,

Det stämmer att vi för några veckor sedan tog bort möjligheten att logga in via mail, och erbjuder därför endast inlogg via bankID för tillfället på grund av en säkerhetsfråga. Det tittas på alternativa lösningar på det här självklart, men just nu är det endast bankID som kan erbjudas. 

BankID är en väldigt säker inloggningsmetod, så länge man säkerställer att man signerar sig mot rätt företag (och inte på någon annans uppmaning) och inte delar sin kod med någon. För tillfället är det som sagt det säkraste alternativet som vi kan erbjuda, och är ett bättre alternativ (rent säkerhetsmässigt) än mail + lösenord.

Jag beklagar att du känner på detta vis och jag hoppas att vi kan hitta en alternativ lösning på det här hur som helst. Vi tar självklart med din feedback.
 

Kontakta supporten för att se om dom kan kika upp/hjälpa till med det du letar efter på abonnemanget! Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 09:00-16:00).

Användarnivå 2
Emblem

Hejsan @Catharina El Mattar,

Det stämmer att vi för några veckor sedan tog bort möjligheten att logga in via mail, och erbjuder därför endast inlogg via bankID för tillfället på grund av en säkerhetsfråga. Det tittas på alternativa lösningar på det här självklart, men just nu är det endast bankID som kan erbjudas. 

BankID är en väldigt säker inloggningsmetod, så länge man säkerställer att man signerar sig mot rätt företag (och inte på någon annans uppmaning) och inte delar sin kod med någon. För tillfället är det som sagt det säkraste alternativet som vi kan erbjuda, och är ett bättre alternativ (rent säkerhetsmässigt) än mail + lösenord.

Jag beklagar att du känner på detta vis och jag hoppas att vi kan hitta en alternativ lösning på det här hur som helst. Vi tar självklart med din feedback.
 

Kontakta supporten för att se om dom kan kika upp/hjälpa till med det du letar efter på abonnemanget! Du hittar supporten här:
Mail: hej@vimla.se
Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 09:00-16:00).

Har ni nån tidsplan när det ska gå att logga in igen, utan BankID?

Svara