Fråga

Inloggning på mina sidor borttagen

  • 25 July 2022
  • 34 svar
  • 735 visningar

Användarnivå 2
Emblem

Lite synd att inloggning med mailadress togs bort idag. Det utesluter trots allt en del användare. Om man t.ex. ska säga upp abonnemanget eller pausa, har man ju numera ingen annanstans att vända sig. Chatten fungerar ju mycket sällan och dåligt. Mail tar veckor att få svar på.

Mycket tråkigt och kundfientligt...


34 svar

Användarnivå 2

Förra helgen så var det någon som la upp känsliga kontouppgifter här på forumet, så det var nog oundvikligt att göra något snabbt för att åtgärda det. Så tvärtom så tycker jag att Vimla förtjänar beröm för att ha reagerat snabbt. En veckas responstid, speciellt så här i semestertider, tycker jag är väl godkänt.

När hålet nu är täppt så hoppas jag att Vimla går ut med information om vad som hände. Transparens är alltid bästa vägen.

Användarnivå 3
Emblem +1

Förra helgen så var det någon som la upp känsliga kontouppgifter här på forumet, så det var nog oundvikligt att göra något snabbt för att åtgärda det. Så tvärtom så tycker jag att Vimla förtjänar beröm för att ha reagerat snabbt. En veckas responstid, speciellt så här i semestertider, tycker jag är väl godkänt.

När hålet nu är täppt så hoppas jag att Vimla går ut med information om vad som hände. Transparens är alltid bästa vägen.

Det stämmer, den 19:e Juli kom det till vår vetskap att det hade läckt en lista med användarnamn och lösenord från en annan leverantör till deras tjänst. Det här därmed inte läckts några användaruppgifter från Vimla. Däremot är vissa av våra användare medlemmar på den tjänst som fick sina uppgifter läckta, och vissa av våra användare har använt samma inloggningsuppgifter (mail och lösenord) på båda plattformarna.

För att förhindra att obehöriga ska ta sig in på våra användares Mitt Vimla har vi valt att plocka bort möjligheten att logga in med användarnamn och lösenord, och för tillfället enbart erbjuda BankID som inloggningsalternativ. Vi förstår att detta kan påverka ett fåtal av våra användare, däremot så gjorde vi bedömningen att säkerhet ska prioriteras över bekvämlighet i detta lägga. Att enbart kunna logga in med BankID är ingen permanent lösning, utan vi arbetar med att se över vilka andra säkra inloggningsalternativ vi kan erbjuda framöver.

Kag kan inte längre logga in med email, och med bankid fungerar det inte 

 

[Flyttad till Inloggning på mina sidor borttagen]

Hej! Jag behöver verkligen hjälp för att jag försöker logga in på mitt vimla konto på appen men kommer inte in! Har rätt lösenord och rätt Mail så har ingen aning varför det inte funkar.

 

[Flyttad till Inloggning på mina sidor borttagen]

Användarnivå 2
Emblem

Hej! Jag behöver verkligen hjälp för att jag försöker logga in på mitt vimla konto på appen men kommer inte in! Har rätt lösenord och rätt Mail så har ingen aning varför det inte funkar.

Vimla har tagit bort möjligheten att logga in med e-mail. De bedömer att det var en säkerhetsrisk om någon fick tag i ditt password.

Det ska väre mögligt att logga in med BankID. Om du inte har BankID, så är Vimlas Support enda alternativet.

 

[Flyttad till Inloggning på mina sidor borttagen]

Jag har inte bank-id så kan inte logga in på vimla appen.

 

[Flyttad till Inloggning på mina sidor borttagen]

Jag kan inte log in app

 

[Flyttad till Inloggning på mina sidor borttagen]

Användarnivå 2
Emblem

BankID fungerar för meg - kanske har Vimla inte ditt personnummer registrerat.

Jag tror att du kommer kontakta supporten (https://vimla.se/chatt ).

 

[Flyttad till Inloggning på mina sidor borttagen]

Användarnivå 2
Emblem

Vimla har tagit bort möjligheten att logga in med e-mail. De bedömer att det var en säkerhetsrisk om någon fick tag i ditt password.

Det ska väre mögligt att logga in med BankID. Om du inte har BankID, så är Vimlas Support enda alternativet.

 

[Flyttad till Inloggning på mina sidor borttagen]

Samma här kan inte logga in på mina sidor längre.. mitt num är inte kopplat till mitt PN så när jag loggar in med bankid finns inget där..

Vad gör vi nu då??

Hade nog varit smartare att skicka mail till alla och uppmanar folk att byta lösenord än att ta bort möjligheten HELT och Hollet.. (har hänt med andra bolag genom åren och de tar inte bort möjligheten att logga in för det..)

Plus inloggningen funkar fortfarande här på forumet 🤣

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @Jess123,

Superbra att du hojtar! Du kan kontakta vår support för att få hjälp med att registrera ditt abonnemang i ditt personnummer så att du kan logga in med ditt bank-ID 😊

Du når supporten på vimla.se/kontakt och snabbast via chatten på vimla.se/chatt (vardagar kl 12:30-16:30).

Hej!

Nu när man ska logga in med bank id. Så kan jag inte komma in på min sida eftersom mitt nummer står på min mamma eftersom jag är student!

Hur ska jag göra för att logga in på appen då???

[Flyttad till Inloggning på mina sidor borttagen]

Jag har två abonnemang - mitt eget och min minderåriga dotters - i mitt eget namn.

Loggar in med BankID, men kan inte se båda abonnemangen i Mitt vimla. 

Detta är inte särskilt bra faktiskt. Fixa det.

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @Albind,

Är du under 18 år så behöver din mamma logga in med hennes bankID då hon är ägare av barnabonnemanget. Detta gäller tills vidare medan vi endast har bankID som inloggningsmetod.

Är du däremot över 18 år och student så kan vi skriva över abonnemanget på dig så du får ett studentabonnemang och då kan du själv logga in med ditt eget bankID 😊

För att flytta abonnemanget till en annan person så kan vi genomföra en överlåtelse. Då fyller ni i formuläret här: vimla.se/overlatelse

Sen signerar ni dokumentet som skickas till er via mejl. Allt är digitalt så ni signerar med era mobila bank-ID:n. När det är klart så genomför vi överlåtelsen inom ca 1-5 arbetsdagar och återkopplar till dig när allt är klart.

OBS! I så fall blir det alltså du som även är betalningsansvarig för abonnemanget.

 

Hej @Ludmilla,

Hmm, vad konstigt. Du ska kunna se alla abonnemang i ditt personnummer när du loggar in med bankID. Kan du testa logga in igen på mitt.vimla.se och kika ifall det ser ut som på bilderna HÄR?

Hur kommer jag in på min sida utan bank id, jag har inte bank id 

[Flyttad till Inloggning på mina sidor borttagen]

Nej, det ser inte ut så. Jag har bara loggat in på mobilen, ska testa att logga in på datorn också. 

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @Birgit Gunhild Ingegerd,

För tillfället går det endast att logga in med bankID, men detta är inte en permanent lösning. Önskar du hjälp med ditt abonnemang så hör av dig till vår support så länge 😊

Chatt: vimla.se/chatt (vardagar mellan 12:30-16:30)
Mejl: hej@vimla.se 

Hejsan, jag har inget BankID, vilka andra möjligheter finns det för att logga in?

Mvh Elias

[Flyttad till Inloggning på mina sidor borttagen]

Användarnivå 2
Emblem

Just nu finns inga andra möjligheter.

[Flyttad till Inloggning på mina sidor borttagen]

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @Elias mulot,

Jag flyttade ditt inlägg till en tråd med mer information som du hittar här ovan 😊

Hej

jag kan inte logga in på mitt vimla via mitt BankID

[Flyttad till Inloggning på mina sidor borttagen]

Jag kan inte logga in med min gmail och jag har ingen bank id. Hur kan jag logga in?

[Flyttad till Inloggning på mina sidor borttagen]

Hej jag kommer inte åt mitt abonnemang, jag kan logga in via mail på webbsidan. Men inte i appen. Jag har försökt logga in med bank id men kommer inte in 

[Flyttad till Inloggning på mina sidor borttagen]

Det är svårt att nå supporten.. 16:20 och chatten är redan stängd.. 

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @David Thorén, @Gelo, @Saraamren99,

Jag har flyttat era inlägg till denna tråden med mer information samt svar på frågor här ovan 😊

 

Hej @Jess123,

Nu under sommaren så är våra öppettider i chatten begränsade och vid väldigt lång kö kan vi komma att behöva stänga den några minuter tidigare.

Det bästa är att skriva in direkt då den öppnar vid 12:30.

Vi räknar med att återgå till ordinarie chattöppettider (vardagar kl 9-16) från och med den 28 augusti.

Svara