✅ Besvarat

Barn och betaltjänster

  • 12 September 2021
  • 7 svar
  • 452 visningar

Jag har nyligen tecknat ett Vimla barnabonnemang till min son. Jag vet att det är jag som ansvarar för abonnemanget, men jag uppgav barnets personnummer vid registreringen, så abonnemanget är kopplat till honom.

Av en händelse upptäckte jag nu att utlandssamtal och betaltjänster inte är blockerade som standard, trots att det är ett abonnemang för barn. För mig är det självklart att sådant ska vara blockerat på ett barnabonnemang. Jag känner mig lurad, och har nu tappat förtroendet för Vimla.  Är det något mer jag bör göra för att inte drabbas av obehagliga överraskningar?

icon

Bästa svar av Emma_Vimla 13 September 2021, 09:38

Visa original

7 svar

Användarnivå 5
Emblem +52

Hejsan @Göran E!
 

Tack för att du skriver in på vårat forum! 

Förstår helt hur du tänker och du verkar vara med på noterna att det är du som är ansvarig för abonnemanget. Då din son är under 18 finns han inte registrerad någonstans på abonnemanget. Anledningen till att du skriver in sonens personnummer är bara för att få in rabatten som under 18 det vill säga att det blir inget special under 18 abonnemang. Utan det fungerar precis som ett vuxen abonnemang det vill säga utlands/betalsamtal är aktivt och informeras även att vara aktivt när du tecknat abonnemanget. 

 

Så fungerar det idag men kan helt hålla med att det blir missvisande för vissa och därför tittar vi på en lösning till det med. Framförallt att det framgår tydligare att tjänsterna är aktivt när abonnemanget är tecknat. 

 

Har du stängt av utlands- / premiumtjänster på din sons abonnemang kan inga tråkiga överraskningar komma in på abonnemanget. 

Jag har liksom andra abbonenter upptäckt att minderåriga barns konto har fått betala för betaltjänster.

Detta har precis anmälts till Etiska rådet enligt tips jag fick här på forumet. Har (tror jag) lyckats stänga av betaltjänster/utlandstjänster/premium genom er beskrivning ovan. 

 Räcker detta för att mer inte ska dras. Återbetalning hoppas jag kommer lösas genom min anmälan men det är ett senare problem. Att få stopp på dessa dragningar är nr 1

Jag har nu stängt av premium och utlandstjänster på mina barns båda konton efter att det ena (inte detta) fått en hel del extra kostnader gnm TxtNation betaltjänster !!

 

Vimla hävdar att kontona alltid kommer med dessa aktiverade men när jag går får att stänga av det så står det KLART OCH TYDLIGT på er sida att

"Aktiverar du någon av dessa tjänster är du medveten om att extrakostnader kan tillkomma vid användning..."

 

Jag eller mina barn har inte aktiverat det och därigenom nör det inte vara oss abbonenenter som ska stå för den kostnaden. 

Korrigering, jo detta konto

Användarnivå 4
Emblem +27

Hej @Agneta Saras mamm,

Jättetråkigt att höra att det har genomförts köp som du inte har varit medveten om. Toppen att du har stängt av tjänsten och anmält köpen som du inte känner igen. 

Med premiumtjänster inaktiverat så kan inga fler köp av betaltjänster genomföras från och med den stunden. Har köp genomförts tidigare under månaden så kommer dessa att debiteras på nästa månads faktura då betaltjänster alltid debiteras i efterskott.

Har du också kontaktat TxtNation för att avsluta prenumerationen samt bestrida köpen? Du hittar deras kontaktuppgifter här:

TxtNation
Telefon: 020-110382
E-post: help@pfi.me 
Hemsida: https://www.messagecloud.com/ 

Utlands- och premiumtjänster kommer alltid aktiverat från start på abonnemanget ifall man blir godkänd i kreditupplysningen som tas i samband med beställning. Skulle man stänga av tjänsten och aktivera den igen senare så kan det hända att en ny kreditupplysning tas om det har gått en lång tid.

Hojta gärna om du har någon fler fråga eller fundering!

Tack för svar. Fungerar svenska till dem eller är.det utländskt företag

Användarnivå 4
Emblem +27

@Agneta Saras mamm,

Så lite så! Om du ringer deras 020-nummer så ska det gå bra att prata svenska :blush:

Svara